کد خبر: ۲۴۳۴۸۸
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰
سلطانی فر اعلام کرد:

پیگیری‌های حقوقی مالکیت کاخ مروارید در دستور کار

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به پیگیری های حقوقی در رابطه با وضعیت مالکیت کاخ مروارید، گفت: با توجه به میزان تخریب کاخ مروارید در صورت تعیین مالکیت این اثر، اعتبارات ویژه تامین می شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مسعود سلطانی فر در گفتگو با خبرنگار مهر در کرج با اشاره به اینکه واگذاری کاخ مروارید به میراث فرهنگی البرز توسط مراجع قضایی دستاوردی بزرگ برای حوزه میراث فرهنگی کشور بوده است، اظهار داشت: با اقدام مراجع قضایی از تخریب بیشتر این اثر تاریخی جلوگیری شد و در این زمینه سازمان میراث فرهنگی کشور به جد پیگیر وضعیت مالکیت مجموعه تاریخی – فرهنگی کاخ مروارید است.

وی در ادامه تاکید کرد: مجموعه تاریخی – فرهنگی کاخ مروارید متعلق به ملت ایران است و قابلیت تبدیل شدن به کاخ موزه را دارد به همین علت باید مورد استفاده مردم ایران قرار بگیرد.

سلطانی فر بیان کرد: مسائل مربوط به مالکیت این بنای تاریخی – فرهنگی برای سازمان میراث فرهنگی آشکار نشده است در صورت آشکار شدن تصمیمات لازم گرفته می شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور اعلام کرد: در این چند روزی که از واگذاری کاخ مروارید به میراث فرهنگی می گذرد مرمت های ابتدایی شروع شده است و حجم بالایی از زباله از این مجموعه تاریخی – فرهنگی تخلیه شده است.

مستندسازی تجهیزات کاخ مروارید

این مسئول تصریح کرد: ساختمان کاخ به همراه تاسیسات و تجهیزات به علت بارندگی ها و عدم حفظ و حراست به شدت آسیب دیده اند، و میزان آسیب دیدگی جدی است به همین علت مستند سازی تجهیزات کاخ در دستور کار قرار گرفته است.

سلطانی فر در پاسخ سوال خبرنگار مهر درباره تخصیص اعتبار بازسازی این مجموعه، یادآور شد: اعتبار بالایی برای مرمت کاخ مروارید نیاز است و با توجه به مرحله اول یعنی واگذاری کاخ به میراث فرهنگی البرز نیاز است بحث مالکیت این اثر نیز روشن شود تا اعتبارات ویژه برای بازسازی این اثر تامین شود ولی مطالعات و برآورده های تخصصی در زمینه کاخ مروارید متوقف نمی شود.

وی تصریح کرد: پیگیری های حقوقی مالکیت کاخ مروارید توسط سازمان میراث فرهنگی کشور در حال انجام است و امیدواریم با همکاری دستگاههای مختلف این مشکل نیز حل شود و به مرحله تخصیص اعتبار برسیم.

این مسئول در پایان یادآور شد: با رفع شدن موضوع مالکیت کاخ مروارید، سازمان میراث فرهنگی می تواند در بازه زمانی 2 یا 3 سال این مجموعه را برای تبدیل شدن به کاخ موزه آماده کند.

کاخ مروارید یکی از ظرفیت های بسیار بزرگ در زمینه توسعه گردشگری در البرز است


مجید سریزدی معاون امور فنی و عمرانی استانداری البرز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره حمایت استانداری البرز از مجموعه تاریخی - فرهنگی کاخ مروارید افزود: استانداری البرز نسبت به موضوع ویژه حساس است. یکی وضعیت درختان و فضای سبز باغات البرز به ویژه باغات کرج و به خصوص باغ سیب مهر شهر کرج و دیگری وضعیت کاخ شمس.

سریزدی در ادامه تصریح کرد: وضعیت تاریخی و فرهنگی کاخ شمس بر دیگر جنبه هایش ارجحیت دارد و مطابق قانون تغییر کاربری و فروش و یا واگذاری کاخ های تاریخی که به فهرست آثار ملی در آمده اند ممنوع است.

این مسئول خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی البرز به علت اجرای قوانین مربوطه و هم به علت اینکه این اثر تاریخی و ملی متعلق به مردم است و باید برای بازدید عموم آماده شود ورود پیدا کرده است.

وی افزود: امیدواریم و علاقه مندیم که درهای کاخ شمس به روی مردم باز شود چرا که این بنا یکی از ظرفیت های بسیار بزرگ در زمینه توسعه گردشگری در استان البرز است.

معاون امور فنی و عمرانی استانداری البرز گفت: دستاورد ورود دادستان کرج به پرونده کاخ مروارید واگذاری این اثر به اداره کل میراث فرهنگی البرز بود، در حال حاضر ملک تحویل میراث فرهنگی شده است و امیدواریم در آینده نزدیک وضعیت مالکیت این اثر ملی و شاخص مشخص شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین