آفتابنیوز : آفتاب: «مصطفی افضلی فرد» روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا درباره جلسه کمیسیون اصل 90 با مدیران بانک ها و بدهکاران بالای 100 میلیارد تومان بانکی افزود: جلسه ای که برگزار شد سومین جلسه این کمیسیون با مدیران بانک ها و بدهکاران بانکی بود.
وی با بیان اینکه در جلسه اخیر گزارشی از اجرای مصوبات جلسات پیشین ارایه شد، تصریح کرد: در این جلسه اعلام شد که بیش از صدها میلیارد تومان از معوقات بانکی بازگشت داده شده است که این میزان حدود یک سوم کل معوقات اعلام شده به کمیسیون اصل 90 مجلس است.
نماینده مردم اردبیل در مجلس خاطر نشان کرد: در این جلسه که بدهکاران بانکی و مدیران بانک ها نیز حضور داشتند، مقرر شد تا از یک هفته و تا پایان خرداد ماه و تیرماه به هرکدام از بدهکاران با توجه به ارزی و ریالی بودن بدهی خود مهلت پرداخت داده شود.
**سازمان استاندارد مکلف به راه اندازی مرکز آزمون کنترل کیفیت خودرو شدوی به برگزاری جلسه کمیسیون اصل 90 در روز گذشته که با حضور رییس سازمان استاندارد ملی؛ رییس پلیس ناجا و رییس راهداری کشور برای رسیدگی به پرونده استاندارد خودرو ها بویژه خودرو سنگین اسکانیا اشاره کرد و گفت: در این جلسه درباره پایین بودن کیفیت خودروها و ضرورت ساماندهی استاندارد و نظارت بر آنها در تمامی مراحل تولید و بهره برداری بحث شد.
افضلی فرد خاطر نشان کرد: یکی از نتایج جلسه روز گذشته این بود که کمیسیون ایمنی راه ها ماهیانه و بصورت مدارم برای بررسی استاندارد خودروها تشکیل جلسه داده و گزارش آن را به کمیسیون اصل 90 ارایه دهند.
وی تصریح کرد: سازمان راهداری نیز باید براساس قصوری که در زمینه نظارت بر شماره گذاری اسکانیا و تولید آن در کشور کرده است؛ اقدام به نظارت مستمرتر و سختگیرانه تر کند.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس خاطر نشان کرد: همچنین مقرر شد مرکز ملی آزمون کیفیت خودرو توسط سازمان استاندارد راه اندازی و درباره ارتقای سطح استانداردها بررسی لازم را انجام و به این کمیسیون ارایه کند.
وی خاطر نشان کرد: البته در کشورمان کف استانداردها وجود دارد؛ مثلا نمره 10 در کارنامه، نمره قبولی است اما نمره 20 نیز وجود دارد و ما در کشورمان در زمینه خودروهای سنگین نمره 10 را داریم.
نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه یکی از دلایل پایین بودن کیفیت خودروها؛ پایین بودن شاخص های استاندارد است، تصریح کرد: در این جلسه همچنین مقرر شد نظارت های لازم برای کنترل واردات قطعات توسط سازمان ملی استاندارد انجام شود.
وی ادامه داد: همچنین مقرر شد اقداماتی توسط پلیس و معاونت صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره رقابتی کردن تولید که می تواند منجر به ارتقای کیفیت خودرو شود، انجام شده تا زمینه انحصار محصول در کشور کمتر و نظارت بر تولید به عنوان ناظر ثالث و مستقیم در بخش تولید و واردات خودروها بیشتر و سختگیرانه تر شود.