کد خبر: ۲۴۳۶۹۴
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴

شهادت 130 محیط‌بان ایرانی در سه دهه گذشته

این مسئول گفت: در حال حاضر ایران بهترین شرایط حیات وحش را در منطقه غرب آسیا دارد که این وضعیت مرهون تلاش و زحمات محیط‌بانان است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیر انجمن یوزپلنگ ایرانی گفت: طی سه دهه گذشته 130 نفر از محیط‌بانان کشور در برخورد با شکارچیان و متجاوزان محیط زیست به شهادت رسیده‌اند.

به گزارش ایسنا، مرتضی اسلامی در مراسم اهدای جایزه «یحیی» که امروز (22 اردیبهشت)، در دانشگاه محیط زیست کرج برگزار شد، اظهار کرد: طی سه دهه گذشته 130 نفر از پاسداران محیط زیست کشور در برخورد با شکارچیان غیرمجاز و دشمنان محیط زیست به شهادت رسیده‌اند که این تعداد به نسبت سایر کشورها آمار بالایی است‌.

وی افزود: خوشبختانه سال گذشته برای اولین بار هیچ گزارشی مبنی بر شهادت محیط‌بانان درکشور دریافت نشده که امیدواریم امسال هیچ یک از محیط‌بانان کشور حتی مجروح هم نشوند.

اسلامی خاطرنشان کرد: جایزه سالانه «یحیی» امسال برای اولین بار در کشور با هدف قدردانی از محیط‌بانانی که سال گذشته در برخورد با متجاوزان محیط زیست به شدت مجروح شدند، برگزار شد و امیدواریم سال آینده مبنای عملکرد محیط‌بانان ملاک برگزیده شدن آنان در این مراسم باشد، نه میزان مجروحیت و مصدومیت آنها.

مدیر انجمن یوزپلنگ ایرانی گفت: جبهه حفاظت از حیات وحش در اختیار محیط‌بانان است و فعالیت تمام دستگاه‌های پژوهشی و اجرایی در این حوزه زمانی به ثمر می‌رسد که این قشر زحمت‌کش بتوانند کار خود را بخوبی انجام دهند.

اسلامی تصریح کرد: بدون وجود محیط‌بانان بدون شک تا کنون هیچ موجودی در مناطق حافظت شده باقی نمی‌ماند و همه آنها توسط شکارچیان کشته می‌شدند.

این مسئول گفت: در حال حاضر ایران بهترین شرایط حیات وحش را در منطقه غرب آسیا دارد که این وضعیت مرهون تلاش و زحمات محیط‌بانان است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر تقویت بدنه اجرایی و پژوهشی مرتبط با محیط زیست تأکید کرد و افزود: حفاظت از محیط زیست بدون وجود این دو رکن معنایی ندارد.

اسلامی اضافه کرد: امسال ‌ابتکار ‌دو هنرمند و فعال زیست محیطی عضو انجمن یوزپلنگ ایرانی «مجتبی رمزی» و همسر وی دلیلی شد تا از محیط‌بانان برتر با موضوعات مختلف تجلیل کنیم.

در ادامه این مراسم مجتبی رمزی متولی برگزاری جایزه یحیی نیزگفت: خاستگاه ما زمین است و هر یک از ما برای مدتی میهمان این کره خاکی هستیم‌.

وی افزود: تاریخ و حوادث آن نشان می‌دهد که انسان میهمان خوبی برای زمین نبوده، چراکه طی قرون متمادی آدمیان همیشه باعث تخریب زمین و محیط زیست بوده‌اند.

رمزی خاطرنشان کرد: این جایزه را با فروش آثار هنری خود و همسرم که در حوزه مجسمه‌سازی فعال است برگزار کرده‌ایم و هدف از اهدای این جایزه کمک به محیط‌بانان برگزیده برای خرید وسایل و ادوات و ارتقای سطح آموزشی و مهارتی آنها بوده است.

‌در این مراسم از پنج محیط‌بان از استانهای کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، اصفهان و گلستان تقدیر شدو میهمان ویژه این مراسم «سامان گلریز» مجری برنامه آشپزی تلویزیون بود که خود از فعالان زیست محیطی کشور است و وی کتاب آشپزی تالیف شده‌اش را به همسران این محیط‌بانان اهدا کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین