کد خبر: ۲۴۴۸۵۲
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳

راغفر: ناگزیریم مسائل خود را با دنیا حل کنیم/بسته‌شدن فضا موجب غارت منابع کشور فراهم کرد

یک استاد دانشگاه با بیان این که یکی از دلایل حفظ خطر دائمی دشمن خارجی، تامین منابع اقتصادی گروه‌های خاصی است گفت: اکنون این عده علیه دولت شعار می‌دهند زیرا منافع آن‌ها در خطر است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حسین راغفر ظهر سه‌شنبه در نشست بررسی تاثیرات سیاسی اقتصادی انرژی هسته‌ای در ایران که به همت انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان این که اقدامات دولت نهم و دهم زمینه وضع قطعنامه‌های مختلف علیه ایران را فراهم کرد، گفت: اقدامات دولت نهم و دهم ائتلاف جهانی را علیه ایران شکل داد.

او با بیان این که دولت نهم و دهم تولید را از بین برد و اقتصاد را وابسته کرد به گونه‌ای که در اوایل دولت نهم ما جشن خودکفایی تولید گندم گرفتیم اما سال گذشته 8 میلیون تن گندم وارد کرده‌ایم دولت احمدی‌نژاد را متهم کرد که از طریق برنامه‌های اقتصادی برنامه‌ای مشخص برای براندازی سیاسی داشت.

راغفر هم‌چنین گفت: شیوه توزیع درآمدهای حاصل از نفت و گاز هم موجب ایجاد فساد در ایران شد و با وجود این که درآمدهای حاصل از نفت افزایش یافت، اما با رکود و تورم بالایی مواجه شدیم که در اثر آن واحدهای اقتصادی زیادی تعطیل شد. فسادهای تجربه شده در این 8 سال هم بی‌سابقه بود به گونه‌ای که 15 میلیارد دلار ارز نفتی از بانک‌های رسمی کشور به ترکیه رفت و رضا صراف از این مبلغ 80 میلیون دلار را برای همسر خود در ترکیه هدیه تهیه کرد.

این استاد دانشگاه با بیان این که منشاء این فسادها بسته شدن فضای سیاسی کشور بود، خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن دولت نهم، احزاب سیاسی تعطیل شده و فعالیت رسانه‌یی با مشکل مواجه شد و پس از سال 88 هم انسداد سیاسی شکل گرفت و این بسته شدن فضا، زمینه را برای غارت منابع کشور فراهم کرد و منابع عظیم حاصل از فروش نفت و گاز به مصرف شخصی رسید.

وی در ادامه با بیان این که به دلیل اتخاذ سیاست‌های اشتباه بسیاری از واحدهای تولیدی نیز تعطیل شد، افزود: در اثر این مشکل، اقتصاد کشور به شدت به خارج وابسته شد و بنابراین کشور در مقابل تحریم‌ها آسیب‌پذیر شد. البته ما هیچ‌گاه رابطه خود را با آمریکا قطع نکردیم و کالاهای مورد نیاز خود را با واسطه و قیمت گذاف از آمریکا تهیه کردیم. البته در کنار آن هم بازار ایران به وسیله کالاهای بنجل ترکی، هندی و چینی نیز پر شد.

راغفر در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که امروز شاهد مخالفت‌های جدی با دولت هستیم، افزود: در مذاکرات آنکارا همین پیشنهادهایی که در این مذاکرات مطرح شد، مطرح شده بود که غرب آن را نپذیرفت البته که غرب هم در مذاکرات مساله حقوق بشر و موشک‌های ایران را نیز مطرح کرده بود.

این کارشناس اقتصادی هم‌چنین گفت: دولت اصلاحات می‌کوشید کشور وارد تحریم نشود اما دولت شجاع دهم در مذاکرات پیشنهادهایی را مطرح کرد که غرب هیچ‌گاه آنها را نپذیرفت. اکنون زمینه‌های رفع تحریم‌ها فراهم است زیرا آمریکا به رفع تحریم‌ها نیازمند است چون دولت اوباما می کوشد میراث سیاسی خوبی از خود برجای بگذارد و ایجاد ارتباط با ایران می‌تواند توفیق بزرگی برای دولت اوباما باشد و یکی از دلایل حملات جمهوریخواهان به اوباما این است که آن‌ها نمی‌خواهند رقیب آن‌ها پیروز باشد.

وی در ادامه افزود: یکی از دلایل حفظ خطر دائمی دشمن خارجی، تامین منابع اقتصادی گروه‌های خاصی است و اکنون این عده علیه دولت شعار می‌دهند زیرا منافع آن‌ها در خطر است. البته نباید ما فکر کنیم که ماهیت دولت آمریکا تغییر می‌کند و تغییر رفتار آمریکا موجب حضور به سرعت سرمایه‌گذاران آمریکایی در کشور می‌شود. البته که پیش‌بینی من این است که مشکلات ما با آمریکا حل خواهد شد و البته آن‌ها به دنبال دستیابی به امتیازات بیش‌تری هستند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد که ما ناگزیریم مسائل خود را با دنیا حل کنیم.

او با بیان این که هزینه پرونده هسته‌ای بسیار سنگین بوده است، خاطرنشان کرد: شوروی در زمان خودش همه کالاها را تولید می‌کرد اما با هزینه بسیار بالا. اگر هزینه داد و ستد یک اقتصاد زیاد شود، آن اقتصاد ناکارآمد است و با مخاطرات سیاسی زیادی چه در داخل و چه از خارج مواجه می‌شود. ما اکنون بسیاری از کالاها را با هزینه بالا در کشور تولید می‌کنیم که این امر اقتصاد کشور را شکننده می‌کند. ما باید بدانیم که با درآمدهای حاصل از رفع تحریم‌ها چه می‌خواهیم بکنیم؟ باید این منابع منجر به رونق اقتصادی کشور شود.

راغفر در ادامه افزود: انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست اما قانون اساسی تصریح کرده که افراد حق داشتن شغل، مسکن و حقوق مناسب را دارند. این حقوق در 35 سال گذشته مغفول مانده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: فساد سلول‌های نظام اقتصادی و اجتماعی را فرا گرفته و این عامل مانع اصلی توسعه یافتن کشور است. دولت یازدهم باید با فساد مقابله جدی کند اما این کار ساده هم نیست چون بخش‌هایی که طرفدار فساد اقتصادی هستند، با دولت مقابله می‌کنند و شرایط امروز کشور حاصل مناسبات اقتصادی و اجتماعی و سیاست‌های داخلی و خارجی است که در سال‌های گذشته اتخاذ شده است. میراث دولت نهم و دهم حداقل سه دهه زمان خواهد برد که جبران شود و این در حالی است که باید افراد شایسته‌ای سکاندار هدایت اقتصاد کشور باشند در غیراین‌صورت فقر بسیار بیش‌تر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، این استاد دانشگاه در ادامه افزود: در صورت بهبود روابط دولت آمریکا در زمینه نفت و گاز به سرمایه‌گذاری در ایران روی خواهد آورد زیرا این حوزه‌ها بسیار سودآور هستند و اوباما هم خطاب به شرکت‌های اروپایی که به ایران آمده بودند گفت ما سر شما آوار می‌شویم. معنای حرف او این است که آمریکا هزینه‌های زیادی داده و نمی‌خواهد شرکت‌های اروپایی سود آن را از بازارهای ایران به دست آورند حتی ممکن است ایران به مرکز مونتاژ اتومبیل‌های آمریکایی تبدیل شود.

وی در پایان با بیان این که اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی به دنبال تغییر تکنولوژی هسته‌ای خود به سمت سایر انرژی‌ها کم‌خطرتر هستند، افزود: پیش‌بینی من این است که پیش از اتمام ریاست جمهوری اوباما، سفارت آمریکا در ایران افتتاح می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین