کد خبر: ۲۴۵۴۲۱
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲

باغ های تهران آپارتمان شد، حالا برای پارک ها پروانه ساخت می گیرند!

یکی از نهادها در منطقه یک شهرداری تهران یکی از پارک‌های محله‌ای را محصور و از شهرداری منطقه درخواست صدور پروانه برای ساخت‌وساز در این پارک را کرده است. رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران می‌گوید: «ساخت‌وساز آنچنان به جان این شهر افتاده که کار از باغات گذشته و حالا نوبت تخریب پارک‌ها رسیده است.»
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک فضای سبز و پارک محله‌ای در منطقه یک شهرداری تهران نبش کوچه کوهستان یکم از چند ماه پیش با نرده‌های فلزی و آهنی محصور شده است، ساکنان و همسایه‌های این پارک می‌گویند: «از ۲ماه گذشته یک نفر که خود را مالک این پارک معرفی می‌کرد آمد دور پارک را نرده کشید و بعد روی این نرده‌ها ورقه‌های آهنی نصب کرد.» اینها را یکی از مغازه‌داران روبه‌روی این پارک می‌گوید و ادامه می‌دهد: «من خیلی پیگیر نشدم که ماجر چیست اما به‌نظر می‌رسد می‌خواستند اینجا ساخت‌وساز کنند ولی نمی‌دانم با این همه درخت می‌خواهند چه کار کنند از زمانی که من یادم هست این‌جا فضای سبز بوده، هر روز هم شهرداری به این‌جا رسیدگی می‌کند، درختان را آب می‌دهد در این سال‌ها هم هیچ‌وقت ندیدیم یا نشنیدیم که این‌جا مالکی داشته باشد.»

آن‌طور که شاهدان عینی و همسایه‌ها می‌گویند، ماموران شهرداری تهران ۲هفته پیش آمده‌اند و ورقه‌های آهنی را که دور این زمین کشیده بودند را جمع کرده و برده‌اند اما نرده‌ها و حفاظ‌های آهنی همچنان پابرجاست.

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران درباره این‌که چرا اطراف این پارک محله‌ای محصور شده است، گفت: «این هم روال جدیدی است که در تهران به راه افتاده و در حالی ‌که دیگر باغی برای تهران نمانده که درختانش را قطع کنند و در آن ساخت‌وساز کنند حالا نوبت به پارک‌ها رسیده است. این اتفاق عجیبی است که ناگهان پارک‌های محله‌ای پس از ۴۰‌سال صاحب پیدا می‌کنند. در مورد پارکی که نبش کوچه کوهستان یکم هست هم یکی از نهادها آمده و روی این زمین دست گذاشته و خودسرانه دور این زمین را دیوار کشیده و ادعای مالکیت کرده در حالی‌ که این زمین سال‌هاست فضای سبز است.»

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران، با بیان این‌که گزارش‌هایی به ما رسیده مبنی بر این‌که دور این زمین را محصور کردند و دارند درختان را از بین می‌برند، ادامه داد: «درباره این پارک با شهرداری منطقه یک صحبت کردیم، شهرداری منطقه می‌گوید برای این زمین درخواست پروانه کرده‌اند و ما هم گفته‌ایم پروانه نمی‌دهیم.» این عضو شورای شهر تهران با تأکید بر این‌که این روش جدیدی در تهران است که عده‌ای برای زمین‌های در اختیار شهرداری که سال‌ها جزو فضاهای عمومی شهر یا پارک بوده‌اند برنامه چیده‌اند.

او ادامه داد: «افرادی هستند که این زمین‌ها را با قیمت‌های ارزان می‌خرند و بعد با ارتباطاتی که دارند دنبال پروانه ساختمان می‌روند. اگر بتوانند پروانه بگیرند که پارک یا باغ را در مدت کوتاهی می‌سازند و اگر هم نتوانند درختان را قطع می‌کنند و ساختمان می‌سازند و بعد از طرق دیگری دنبال این می‌روند که خلافشان را درست کنند. در سایر مناطق تهران هم مواردی مشابه داشتیم که همین اتفاق برای پارک‌ها و فضای سبز افتاده است. یک مورد اخیر در همین منطقه ۵ تهران زمینی که قرار بوده براساس طرح تفصیلی به پارک تبدیل شود را فروختند.»

به گفته حقانی، شورای شهر و شهرداری تهران اجازه ساخت‌وساز در این ملک را نخواهند داد و حتی اگر ادعای نهاد مربوطه درباره مالکیت این زمین صحت هم داشته باشد، شهرداری منطقه باید این زمین را که حالا به فضای سبز تبدیل شده تملک کند و به هیچ‌وجه اجازه تصرف و ساخت‌وساز در آن را نخواهیم داد.
درختان و باغات شهر و محوطه‌های فضای سبز بسیار مظلوم واقع شده‌اند و توجهی روی این مسائل نشده است. شهرداری که مسئول اداره شهر است در جهت حفظ و حراست اینها اقدام کند. کجای دنیا افراد، پارک‌ها و فضای عمومی را تصاحب می‌کنند و ساختمان می‌سازند، حالا که باغ‌ها تمام شده به جان پارک‌ها افتاده‌اند، این مصیبتی برای این شهر است.

کمیته محیط‌زیست شورا این موضع را پیگیری می‌کند و جایی که تیغمان نبرد هم به دستگاه قضایی شکایت خواهیم کرد.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورا از شهروندان تهرانی خواست هر جایی که شاهد تخریب فضای سبز و باغات هستند نشانی دقیق ملک موردنظر را به شورای شهر تهران اعلام کنند. او گفت: «مردم مطمئن باشند از کوچک‌ترین باغ و پارک‌های این شهر نخواهیم گذشت و اگر آنها کمک کنند می‌توانیم باقی مانده باغات تهران را حفظ کنیم.

به گزارش شهروند، همین یک هفته پیش هم گزارشی درباره قتل عام درختان یک پارک دیگر در منطقه فرمانیه منتشر شد. پارک محله دیگری در یکی از کوچه های منطقه فرمانیه با ۱۴۰ اصله درخت که در روز روشن با لودر بخش عمده درختان آن را از ریشه بیرون کشیدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین