کد خبر: ۲۴۵۵۴۷
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۲

معضل جدید فوتبال ایران / باشگاه‌ها فدراسیون را دور می‌زنند یا از بازیکنان تخفیف می‌گیرند؟

با اعمال قانون سقف بودجه برای باشگاه‌های لیگ برتری، تیم‌ها باید برای تمدید قرارداد بازیکنان خود از آن‌ها تخفیف‌های چند صد میلیونی بگیرند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمد پنجعلی سرپرست تیم فوتبال پرسپولیس اعلام کرد که طبق اعلام سازمان لیگ، این تیم فقط می‌تواند 18 میلیارد تومان در لیگ برتر چهاردهم هزینه کند. این رقم پس از آن اعلام شد که مسئولان جدید وزارت ورزش نسبت به رقم قرارداد بازیکنان لیگ برتر فوتبال حساس شدند و تصمیم گرفتند هزینه‌های باشگاه‌ها را کم کنند.

حالا طبق ابلاغیه‌ای که سازمان لیگ به پرسپولیس داده، این تیم تنها می‌تواند 18 میلیارد تومان برای فصل آینده هزینه کند. اما مسئله اینجاست که باشگاه پرسپولیس در صورتی که بخواهد واقعا به این ابلاغیه عمل کند، به مشکل خواهد خورد.

پرسپولیس در شرایطی باید برای فصل آینده تا سقف 18 میلیارد تومان هزینه کند که هزینه‌های کادر فنی و بازیکنان این تیم در فصل گذشته طبق لیستی که منتشر شده حدود 18.7 میلیارد تومان بوده است. به عبارتی این تیم باید در فصل آینده هزینه‌های کمتری نسبت به فصل گذشته انجام دهد.

این در حالی است که معمولا مربیان و بازیکنان هر سال قیمت خود را متناسب با تورم بالا می‌برند و در این زمینه کوتاه هم نمی‌آیند. از طرفی تعدادی از بازیکنان پرسپولیس عضو تیم ملی ایران هستند و پس از تجربه حضور در جام جهانی، بدشان نمی‌آید قیمت خود را بیشتر از سایر بازیکنان بالاتر ببرند.

محمد پنجعلی اعلام کرده که اولویت پرسپولیس حفظ تیم فصل گذشته است و در کنار آن، با چند بازیکن هم مذاکره می‌کنند تا ضعف‌های تیم برطرف شود. حالا مشخص شده که پرسپولیس برای حفظ تیم فصل گذشته‌اش باید از بازیکنان خود تخفیف هم بگیرد.

البته تفاوت رقم فصل قبل و فصل آینده 700 میلیون تومان است اما این رقم را باید در شرایطی در نظر گرفت که باور کنیم لیست منتشر شده از رقم قراردادهای پرسپولیسی‌ها صحیح است و واقعا خلعتبری 710 میلیون و محسن مسلمان 31 میلیون تومان گرفته است! با این حساب اگر بنا بر بالاتر بودن بودن رقم قرارداد بازیکنان پرسپولیس باشد، این باشگاه باید برای فصل آینده چانه زنی مفصلی انجام دهد تا تخفیف قابل توجهی از بازیکنان خود بگیرد.

اما این فقط مشکل باشگاه پرسپولیس نیست. اگر سازمان لیگ برای پرسپولیس سقف هزینه 18 میلیارد تومانی در نظر گرفته، باشگاه‌هایی مثل سپاهان و تراکتورسازی هم نباید بالاتر از این عدد هزینه کنند و اینجاست که که چنین باشگاه‌هایی هم به مشکل می‌خورند. علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل سابق استقلال در مصاحبه‌ای با هفته نامه تماشاگران امروز گفته که سپاهان فقط برای تیم بزرگسالان خود 35 میلیارد تومان هزینه کرده است.

همچنین جمشید نظمی مدیرعامل تراکتورسازی هم در مقطعی از فصل گفته بود که این باشگاه تا آن لحظه 21 میلیارد تومان هزینه کرده که این هزینه‌ها تا پایان فصل بیشتر هم می‌شود. این مسائل نشان می‌دهد که باشگاه‌ها برای تمدید قرارداد بازیکنان فصل گذشته خود باید از آن‌ها تخفیف‌های چند صد میلیون تومانی بگیرند تا رقم هزینه‌هایشان از سقف بودجه مد نظر بالاتر نرود.

وزارت ورزش هم به عنوان نهادی که قصد کم کردن هزینه‌های باشگاه‌ها را دارد اعلام کرده که رقم قرارداد بازیکنان برایش مهم نیست بلکه رعایت سقف بودجه در اولویت این وزارتخانه قرار دارد.

امیررضا خادم معاون پارلمانی وزیر ورزش در این مورد گفت: «چیزی که مد نظر وزارت ورزش و جوانان است قانون سقف بودجه باشگاه‌های لیگ برتری حاضر در فوتبال است که مبنای ما برای تعیین میزان این سقف، چیزی است که توسط کار کارشناسی دوستان در سازمان لیگ حرفه ای فوتبال اعلام شده است. قطعا دوستان در سازمان لیگ راهکارهایی را نیز برای آنکه این قانون دور زده نشود در نظر گرفته اند به همین دلیل ما قصد ورود به میزان قرارداد بازیکنان و کادر فنی تیم‌ها را نداریم.»

 جملات خادم نشان می‌دهد که خود مسئولان وزارت ورزش هم می‌دانند که باشگاه‌ها به فکر دور زدن قانون می‌افتند اما اینکه راهکارهای آن‌ها واقعا مانع دور زده شدن قانون خواهد شد یا نه، هنوز مشخص نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین