کد خبر: ۲۴۶۲۸۵
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶

ترکان: به کمتر از 50 درصد داریی‌های حاصل از توافق ژنو دست یافته‌ایم

اکبر ترکان: هر دو طرف بر روی مسائل کلیدی توافق کرده‌اند به طور نمونه احترام به حق هسته‌ای ایران تحت معاهده ان‌.پی‌.تی. این مساله بسیار مهم است اما اکنون مذاکرات جوانب دیگری را دارد و آن شامل جزئیات و ابعاد برنامه هسته‌ای ایران است. امید بسیاری وجود دارد که ما بتوانیم به توافق نهایی در ماه جولای دست یابیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: فایننشیال تایمز نوشت: مشاور ارشد حسن روحانی رییس‌جمهور ایران اعلام می‌کند که ایران قادر نیست بخش اعظم 4/2 میلیارد دلار از دارایی‌های آزاد شده از درآمد نفتی ایران در خارج از کشور که بر اساس قرارداد موقت هسته‌ای به دست آورده است، دریافت کند اما می‌گوید این موضوع نباید تاثیر منفی بر تلاش‌های انجام شده برای دستیابی به توافق نهایی تا پایان 20 جولای به وجود آورد.

به گزارش ایسنا، اکبر ترکان در گفت‌وگو با فایننشیال تایمز اعلام کرد: تحریم‌ها در ماه‌های اخیر ب0 خصوص در حوزه‌های کشتیرانی، بیمه، پتروشیمی، کار و هوافضایی کاهش یافته است. اما به هر حال روند پیچیده‌ای در مبادلات مالی وجود دارد و همچنین تحریم‌های بانکی آمریکا مانع می‌شود که ایران توانایی دستیابی به درآمدهای آزاد شده خود در خارج از کشور نداشته باشد.

وی گفت: ایران به کمتر از 50 درصد از دارایی های به دست آمده از توافق موقت دست یافته است.

برخی از مقامات غربی ایران را متهم می‌کنند که این کشور به میزان کافی نتوانسته است بر پیچیدگی‌های بوروکراسی غلبه کند و بتواند از لغو تحریم‌ها استفاده بهینه داشته باشد اما ترکان با تاکید بر اهمیت توافق هسته‌ای دولت روحانی می‌گوید: من تعجب نمی‌کنم که با برخی مشکلات روبرو شویم اما مهم این است که بتوانیم به توافق نهایی دست یابیم.

وی ادامه می‌دهد: هر دو طرف بر روی مسائل کلیدی توافق کرده‌اند به طور نمونه احترام به حق هسته‌ای ایران تحت معاهده ان‌.پی‌.تی. این مساله بسیار مهم است اما اکنون مذاکرات جوانب دیگری را دارد و آن شامل جزئیات و ابعاد برنامه هسته‌ای ایران است. امید بسیاری وجود دارد که ما بتوانیم به توافق نهایی در ماه جولای دست یابیم.

ترکان که زمانی وزیر دفاع ایران بوده است اعلام می‌کند که ایران به هیچ وجه درباره قرارداد های نظامی خود با هیچ کس و هیچ کشوری گفت‌وگو نمی‌کند و این قابل قبول نیست.

اگرچه ترکان امیدهای بسیاری درباره دستیابی به توافق هسته‌ای دارد اما از طرف دیگر اعلام می‌کند که ایران همچنین خود را برای نتایج و عواقب شکست در مذاکرات آماده کرده است.

مشاور ارشدرییس جمهور ادامه داد: برنامه اقتصادی ما برنامه اول ماست که بر اساس ادامه تحریم‌ها بدون سرمایه‌گذاری‌های خارجی است اما اگر به توافق هسته‌ای دست یابیم و تحریم‌ها برداشته شود در این صورت ما می‌توانیم به برنامه دوم (B) با توجه به شرایط پس از(لغو) تحریم‌ها فکر کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین