کد خبر: ۲۴۶۳۰۸
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲

یارگیری دو کاندیدای دور دوم انتخابات افغانستان

ˈعبدالله عبداللهˈ و ˈاشرف غنی احمد زیˈ دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با نزدیک شدن به 24 خرداد، زمان حضور مردم این کشور پای صندوق های رای، بر تلاش های خود برای یارگیری و جلب حمایت سران، شخصیت های سیاسی، احزاب و اقوام افزوده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: ˈعبدالله عبداللهˈ و ˈاشرف غنی احمد زیˈ در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور تلاش خود را معطوف به جلب حمایت از سران، شخصیت های سیاسی و بزرگان اقوام کرده اند و چندان رغبتی به تبلیغات خیابانی نشان نمی دهند.

 به گزارش ایرنا، هر چند شاهد برخی سفرهای استانی نامزدها برای جلب حمایت مردم افغانستان هستیم اما عبدالله و احمدزی از آغاز دور دوم تبلیغات انتخاباتی که از اول خرداد ماه به طور رسمی آغاز شد بر نشست های خبری و برگزاری مجالس پیوستن شخصیت های برجسته افغانستان به اردوگاه انتخاباتی خود، تمرکز کرده اند.

پیش از آغاز دور دوم تبلیغات ریاست جمهوری افغانستان، زمانی که بر اساس نتایج ابتدایی، پیشتازی عبدالله به عنوان نفر اول و اشرف غنی احمد زی به عنوان نفر دوم در این دور مشخص اما نتایج قطعی آن هنوز اعلام نشده بود ، ˈزلمی رسولˈ نامزد ریاست جمهوری افغانستان که در دور اول با کسب 11.37 درصد آرا در ردیف سوم قرار گرفت به عبدالله پیوست و حمایت خود را از تیم اصلاحات و همگرایی اعلام کرد.

ˈگل آغا شیرزیˈ نیز که در دوره نخست انتخابات توانست 1.57 درصد آرا را کسب کند و در جایگاه ششم قرار گیرد، پشتیبانی خود را از عبدالله اعلام کرده است.

ˈامرالله صالحˈ رهبر جنبش روند سبز و رییس سابق اداره امنیت ملی افغانستان نیز چند روز قبل در نشستی با حضور گسترده جوانان افغان حمایت خود را از تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد. 

ˈمحمود کرزیˈ برادر حامد کرزی رییس جمهور فعلی افغانستان نیز که در دور اول انتخابات از ˈزلمی رسولˈ وزیر خارجه سابق دولت کرزی حمایت کرده بود به اردوگاه انتخاباتی عبدالله عبدالله پیوست.

پیوستن 114 عضو مجلس نمایندگان و 61 عضو مجلس سنای افغانستان به تیم عبدالله عبدالله نیز از دیگر تلاش های نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بود تا وی تیم انتخاباتی خود را سنگین تر کند.

ˈجمیل کرزیˈ رهبر حزب همبستگی جوانان افغانستان و پسر عموی حامد کرزی نیز در روزهای اخیر به عبدالله پیوست تا شانس وی را در پیروزی دور دوم انتخابات تقویت کند.

در حالی که سران قوم زدران روز جمعه در نشستی در کابل حمایت خود را از عبدالله عبدالله اعلام کردند، بزرگان اقوام لویه پکتیا نیز که پشتو زبان هستند در یک گردهمایی اعلام کردند که در دور دوم انتخابات به عبدالله رای خواهند داد تا بتواند وارد ارگ ریاست جمهوری افغانستان شود و قدرت را از حامد کرزی تحویل بگیرد.

در جناح مقابل نیز ˈاحمد ضیا مسعودˈ برادر احمد شاه مسعود که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری به عنوان معاون اول ˈزلمی رسولˈ در صورت پیروزی در انتخابات، معرفی شده بود ، از وی فاصله گرفت و به تیم اشرف غنی احمد زی پیوست.

احمد ضیا مسعود در یک نشست خبری مشترک با اشرف غنی احمد زی، حمایت خود را از تیم تحول و تداوم اعلام کرد، اشرف غنی هم وعده داد در صورت پیروزی وی را به عنوان رییس اجرایی شورای وزیران برگزیند.

صبغت الله مجددی اولین رییس جمهور افغانستان بعد از شکست کمونیستها در افغانستان هم چند روز پیش در یک نشست انتخاباتی اعلام کرد اشرف غنی احمد زی را برای ریاست جمهوری افغانستان شایسته می داند.

در همین حال شورای احزاب حزب اسلامی افغانستان نیز حمایت خود را از اشرف غنی احمدزی اعلام کرد و از طرفداران خود خواست به اشرف غنی رای دهند. 

ˈاحمد گیلانیˈ رییس حزب محاذ ملی نیز از دیگر شخصیت های سیاسی بود که در یک گردهمایی حمایت خود را از اشرف غنی احمد زی اعلام کرد.

ˈداود سلطان زویˈ یکی از هشت نامزد دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هم که در کسب رای مردم این کشور اقبال چندانی نداشت حمایت خود را از اشرف غنی احمد زی در دور دوم انتخابات اعلام کرد.

سلطان زوی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با کسب 30 هزار و 685 رای معادل 0.46 درصد کل آرا، در رتبه هفتم قرار گرفت.

ائتلاف ملی افغانستان نیز در نشستی در کابل حمایت خود را از اشرف غنی احمد زی اعلام کرد.

پذیرفته شدن شفافیت و روند برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اکنون مهمترین چالش های پیش روی این کشور دانسته می شود.

باطل شدن درصد چشمگیری از آرا، کمبود برگه های رای، دخالت اعضا و کارکنان کمیسیون برگزاری انتخابات که به اخراج بیش از 3هزار تن از آنان انجامید و آنچه که ناکارامدی کمیسیون برگزاری انتخابات این کشور در این دور از انتخابات نامیده شد، اعتراض های نامزدها را در دور اول انتخابات این کشور برانگیخت.

عبدالله عبدالله تقلب را تنها رقیب خود در پیروزی انتخابات می داند و اشرف غنی احمد زی نیز کمیسیون را به ناکارامدی در جلوگیری از تقلب مهندسی شده متهم می کند.

ˈنورمحمد نورˈ سخنگوی کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان در همین حال کاندیداها را به لزوم احترام به قانون فرا می خواند و از 2 کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان می خواهد از خط قرمزها عبور نکنند و از ایجاد حساسیت های قومی، مذهبی و نژادی، پرهیز نمایند.

کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان در دور دوم انتخابات این کشور صندوق های اخذ رای را از 19 هزار و 700 صندوق به 23 هزار و 313 صندوق افزایش داده است و اطمینان می دهد که در این دور از انتخابات حوزه های رای گیری با کمبود برگه رای مواجه نخواهند شد.

کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان برای نظارت بیشتر نامزدها ، شمار ناظران آنها را در حوزه های رای گیری از 50 هزار نفر به 70 هزار نفر افزایش داده است تا هر یک از نامزدها با 35 هزار ناظر بر روند برگزاری انتخابات در حوزه های رای گیری نظارت داشته باشند.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در 16 فروردین در این کشور برگزار شد. 

کمیسیون مستقل انتخابات پس از شمارش آرای دور اول انتخابات و رسیدگی به شکایات نامزدها ، اعلام کرد هیچ یک از 8 نامزد نتوانستند حد نصاب لازم را برای پیروزی در دور اول انتخابات کسب کنند. 

دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با حضور عبدالله عبدالله با 45 درصد آرا معادل دو میلیون 972 هزار و 141رای و ˈاشرف غنی احمد زیˈ با 31.6 درصد آرا معادل دو میلیون و 84 هزار و 547 رای به دور دوم کشیده شد. 

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 24 خرداد با حضور دو نامزد پیشتاز در سراسر افغانستان برگزار خواهد شد. 

11 تیرماه نتایج ابتدایی دور دوم و 31 تیرماه هم نتایج نهایی سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام خواهد شد. 

اولین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با مشارکت حدود هفت میلیون نفر از 12 میلیون واجدین شرایط شرکت در انتخابات، برگزار شد. 

میزان حضور مردان در این دور انتخابات 64 درصد و حضور زنان 36 درصد اعلام شد. 

دور اول انتخابات افغانستان که زیر سایه تهدید طالبان برگزار شد، موفقیتی بزرگ برای مشارکت سیاسی افغان ها در روند سیاسی کشورشان ارزیابی شده است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین