کد خبر: ۲۴۶۵۷۲
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
رییس مرکز آمار:

آثار فاز دوم هدفمندی یارانه ها در تورم خرداد ماه آشکار می‌شود

رییس مرکز آمار گفت: برآورد ما این است که با تاثیر تغییرات قیمتی کالاها از سرعت کاهش تورم در خرداد ماه کاسته شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عادل آذر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این که چرا با وجود افزایش قیمت حامل‌های انرژی در فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها باز هم کاهش تورم به خصوص در قیمت حامل‌های انرژی در اردیبهشت ماه وجود دارد، اظهار کرد: مبنای تورم مزنه‌های قیمتی است که هر ماه با مراجعه ماموران آمارگیری جمع‌آوری می‌شود بنابراین مرکز آمار این که چه حادثه‌ای رخ داده و قیمت‌ها تغییر کرده‌اند را رصد نمی کند.

وی افزود:‌ مرکز آمار در محاسبه نرخ تورم برای هر ماه تغییرات قیمتی که از یک رویداد تاثیرگذار ایجاد شده باشد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

آذر با بیان اینکه تورم یک نسبت محاسباتی است و در نهایت رقم شاخص کل و نرخ تورم متفاوت خواهد گفت: ماموران آمارگیری با جمع‌آوری قیمت‌ها آن را در اختیار سازمان قرار داده و سپس براین اساس شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) یا متوسط 12 ماهه تا ماه مورد نظر (نرخ تورم) و یا نسبت به ماه قبل که تورم ماهانه است مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رییس مرکز آمار ایران حدس می‌زدیم که افزایش قیمت‌های ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها در ابتدای سال جاری در تورم فروردین و اردیبهشت بروز نکند گفت: برآورد من این است و محاسبات ما نشان می‌دهد که آثار اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در تورم خرداد ماه آشکار شود.

آذر با بیان این‌که برآوردی از این که تورم خرداد ماه چقدر افزایش یافته و نرخ آن تکان می‌خورد ندارم، بیان کرد: اما این گونه به نظر می‌رسد که با تاثیر تغییرات قیمتی در کالاها از سرعت کاهش تورم در خرداد ماه کم می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین