کد خبر: ۲۴۶۹۹۴
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳

اندیشکده شورای آتلانتیک: دستیابی به توافق جامع هسته‌ای ایران و 1+5تسریع می‌شود

پایگاه تحلیلی ˈالمانیتورˈ با اشاره به بازنشستگی ˈاشتونˈ و ˈویلیام برنزˈ، دو مقام کلیدی غرب در مذاکرات هسته ای ایران و انتخابات آتی کنگره آمریکا در پاییز امسال، پیش بینی کرد که این تغییرات می تواند دستیابی به توافق جامع هسته ای و اجرای آن را تسریع کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، پایگاه تحلیلی آمریکایی ˈالمانیتورˈ در جدیدترین مقاله خود به قلم ˈباربارا اسلاوینˈ، کارشناس ارشد اندیشکده آمریکایی ˈشورای آتلانتیکˈ، بازنشستگی ˈکاترین اشتونˈ، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ˈویلیام برنزˈ، قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا را مورد توجه قرار داد و به بررسی تاثیرات احتمالی این تغییرات بر مذاکرات هسته ای ایران پرداخت. 

اسلاوین اعتقاد دارد،بازنشستگی این دو مقام آمریکایی و اروپایی در اکتبر و نوامبر سال جاری میلادی و همچنین انتخابات آتی کنگره آمریکا که قدرت گرفتن احتمالی جمهوری خواهان را در سنای آمریکا در پی خواهد داشت، می تواند نوعی احساس اضطرار برای دستیابی به توافق جامع هسته ای بین ایران و گروه 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان) ایجاد کند. 

المانیتور به نقل از یک منبع آگاه از احتمال نامزدی ˈوندی شرمنˈ، مسئول کنونی تیم مذاکره کننده آمریکا برای تصدی پست کنونی برنز، (مقام دوم وزارت خارجه آمریکا) خبر داد و افزود:ˈتیم اوباما مایل است شرمن قبل از ارتقای مقام، مذاکرات هسته ای ایران را به اتمام برساند. 

از سوی دیگر یکی دیگر از مقامات دولت اوباما خبر داده است که ˈجان کریˈ، وزیر امور خارجه هنوز درباره جانشین احتمالی برنز تصمیم قطعی اتخاذ نکرده است.ˈ 

اسلاوین معتقد است که با توجه به این که اشتون و تیم وی طی چهار سال گذشته در جلب اعتماد ایران و آمریکا موفق عمل کرده اند،جایگزینی گروه دیگری که بتواند به سرعت این مذاکرات پیچیده را به نتیجه برساند، کار دشواری خواهد بود. 

این کارشناس آمریکایی درباره تاثیر احتمالی برگزاری انتخابات کنگره در ماه نوامبر بر مذاکرات هسته ای ایران و غرب نوشت: ˈدر صورت قدرت گرفتن دموکرات ها در هر دو مجلس کنگره و سنا، تیم اوباما می تواند توافقنامه را زودتر و با دخالت احتمالی کمتر کنگره که خواهان اعمال تحریم های جدید علیه ایران است، به اجرا درآورد.ˈ 

المانیتور با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر رعایت کامل مفاد توافقنامه موقت ژنو از سوی ایران و اجرای هفت گام عملی در این خصوص، موانع دستیابی به توافق بلند مدت هسته ای را تا اواخر تیر ماه (20 ژوئیه) همچنان قابل توجه توصیف کرد. 

به نوشته اسلاوین،گرچه یک مقام آمریکایی ،احتمال تمدید مذاکرات را مطرح کرد اما ˈماری هارفˈ، سخنگوی وزارت خارجه در گفت و گو با المانیتور احتمال تمدید گفت و گوها را رد کرده است: 

ˈهارف گفت که نشانه ای دال بر آمادگی آنها برای تمدید مذاکرات با ایران مشاهده نمی شود و آمریکا برای اتمام گفتگوها تا 20 ژوئیه تلاش می کند و آنها اعتقاد دارند که می توانند تا آن زمان، کار را به پایان برسانند.ˈ 

کارشناس شورای آتلانتیک در ادامه به نقل از ˈسوزان مالونیˈ، تحلیلگر ارشد مسائل ایران در اندیشکده آمریکایی ˈبروکینگزˈ افزود: ˈاگر مذاکرات باید تمدید شوند، برهه زمانی کنونی زمان مناسبی برای تعویض بازیگران طرف آمریکایی نیست. شما می خواهید این توافقنامه آن قدر قابل دوام باشد که فارغ از اشخاص مذاکره کننده هم به حیات خود ادامه دهد. 

ˈمن انتظار دارم که در صورت دستیابی به توافق، مذاکرات فارغ از افراد تیم مذاکره کننده حداقل به مدت یک سال وضعیت نسبتا پایداری داشته باشد.ˈ 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین