کد خبر: ۲۴۷۰۹۸
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵

انتظار جامعه از بزرگان وحدت و آرامش است نه جنجال و تفرقه

به نظر می رسد این دو جمله معروف حضرت امام (ره) نیازی به تفسیر برای سیاسیون و انقلابیون ... نداشته باشد: "میزان رای ملت است" و "جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر".
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس سیاسی - چندی پیش و در ایام بزرگداشت رحلت حضرت امام خمینی (ره)، آیت الله مصباح یزدی در جمع اعضای کاروان پیاده عازم حرم امام (ره)، رئیس‌جمهور منتخب مردم را مورد شدیدترین حملات قرار داد. هرچند پیش از این نیز شاهد این شیوه حملات تند از طرف ایشان بودیم اما به نظر می رسد چنین رویکردی کاملا متفاوت با بینش وحدت بخش رهبر معظم انقلاب باشد که در سخنرانی روز 14 خرداد معظم له نیز مورد تاکید قرار گرفت.

شاید شهید بهشتی اولین کسی بود که انتقادات جدی را به شیوه تربیت شاگردان آیت الله مصباح یزدی در جمع طلاب مدرسه حقانی مطرح کرد و در این رابطه فرمود: : «من مکرر به جناب آقای مصباح هم گفته ام. گفته ام دوست عزیز، چرا این بحث هایی که احتیاج به رسیدگی بیشتر دارد باید اینطور مطرح شود. شما طلاب مدرسه نمی توانید با این اسلوب بار بیایید. مدرسه ای كه بخواهد یك مشت انسان لجوج، پرخاشگر بی جا و متعصب تربیت كند، نتوانند با هم دو كلمه حرف بزنند چه ارزشی دارد؟ در این صورت چه خدمتی به اسلام و به حق كرده اند؟ (دکتر علی شریعتی؛ جستجو گری در مسیر شدن)

اما سخنان آیت الله مصباح یزدی در سالهای اخیر نیز در برخی محافل موجب جنجال های بسیاری شده است. به طور مثال در دوره قبلی ریاست جمهوری، وی در حمایت از محمود احمدی نژاد گفت:
«دیشب یکی از دوستان ... در حال أحیاء پیش از نیمۀ شب به خواب می رود. در خواب به او ندا می شود که بلند شو برای احمدی نژاد دعا کن، وجود مقدس ولی عصر (عج) دارند برای احمدی نژاد دعا می کنند. (گفتمان مصباح، رضا صنعتی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی ص 883)
و در جای دیگر اظهار داشت: خدای‌ متعال‌ را شاکریم‌ که‌ زمینۀ‌ انتخاب‌ چنین‌ شخصیتی‌ ... مشحون‌ به‌ کرامات‌ و معجزات‌ بود ... عنایات‌ حضرت‌ ولی‌عصر(عج) یار ملت‌ ایران‌ بود که‌ به‌ چنین‌ موفقیتی‌ دست‌ یافت‌ و تلقی‌ ما این‌ است‌ که‌ این‌ نفخۀ‌ الهی‌ که‌ در این‌ زمان‌ در جامعۀ‌ ما دمیده‌ شده‌ و آثارش‌ در علاقۀ‌ بیشتر مردم‌ به‌ دین‌ و اندیشه‌های‌ اسلامی‌ ظهور یافته...

هر چند این سخنان در زمان خود با انتقادات بسیاری از سوی طلاب حوزه علمیه همراه شد اما آیت الله بدون توجه به سخنان قبلی خود در مورد رئیس جمهور وقت از مواضع خود عقب نشینی کرد و در 24 اردیبهشت سال 90 خطاب به اعضای حزب موتلفه اسلامی گفت: بهره هوشی این شخص به تصدیق دوست و دشمن از حد متعارف بالاتر است، پس چگونه شیفته یک شخص عادی می‌شود؟ آن هم شیفتگی‌ای که چنین حرکات نامعقولی از او سر بزند! یک وقتی به برخی از دوستان نزدیکم گفتم که بیش از ۹۰ درصد معتقدم که او سحر شده است! این وضعیت ابداً طبیعی نیست!

آیت الله مصباح یزدی در انتخابات سال 92 نیز در کانون برخی از سخنرانی‌های جنجالی قرار گرفت به طوری که  در دیدار شورای مرکزی جبهه پایداری در حمایت از کاندیداتوری دکتر لنکرانی کاندیدای این جبهه گفت: من در پیشگاه الهی شهادت می دهم در بین کسانی که در یازدهمین دوره ریاست جمهوری کاندیدا شده اند جناب آقای دکتر لنکرانی ‏اصلح هستند و امیدوارم که این شهادت برگ زرینی درنامه 80 ساله من باشد.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: با تمام ارادتی که به کاندیدای دیگر دارم ولی ‏بینی و بین الله شهادت می دهم که روی زمین و زیر این آسمان کسی اصلح از آقای لنکرانی نمی شناسم.

این در حالی بود که به رغم مخالف قبلی با کاندیداتوری سعید جلیلی پس از انصراف کامران باقری لنکرانی و پس از  دیدار با سعید جلیلی کاندیدای انتخابات سال 92 گفت: با توجه به تحقيق‌ها، بررسي‌ها و مشورت‌ها، به نظر مي‌رسد كه ايشان در اصول و مباني ضعف ندارد و در مواردي مانند پايبندي به دين، عشق به ولايت، جديت در اجراي احکام و اهتمام به ارزشهاي اسلامي، بيش از حد نصاب را دارد.

این تیپ از حمایت های آیت الله مصباح در حالی سوال های بی جواب بسیاری در اذهان طرفدارانش ایجاد کرد که وی طی روزهای گذشته در همایش امر به معروف یکبار دیگر به قرائت خود از انقلاب اسلامی پای فشرد و گفت: امام (ره) براي اقناع طرف‌هاي مقابل، به رأي مردم استدلال مي‌کنند. وی همچنین تاکید کرد:‌ کساني که فرمايشات حضرت امام(ره) را در سخنراني‌ها و کتاب‌هايشان ديده باشند، مي‌دانند که امام(ره) از لفظ حکومت اسلامي استفاده مي‌کردند...

این سخنان نیز با انتقاد تعدادی از نمایندگان مجلس خبرگان همراه شد و البته به نظر می رسد این دو جمله معروف حضرت امام (ره) نیازی به تفسیر برای سیاسیون و انقلابیون ... نداشته باشد: "میزان رای ملت است" و "جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین