آفتابنیوز : آفتاب: رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: ۱۸ میلیون کاربر بازیهای رایانهای در کشور فعالیت میکنند.
به گزارش مهر، بهروز مینایی قبل از ظهر پنجشنبه در همایش آسیبشناسی بازیهای رایانهای در سالن شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بازیهای رایانهای واقعیت امروز جامعه و اقتضای زندگی شهرنشینی است اظهار داشت: طبق پژوهشی که سال گذشته صورت گرفت در کل کشور ۱۸ میلیون کاربر بازیهای رایانهای داریم. یعنی کسانی که روزانه بیش از یک ساعت صرف این بازیها میکنند.
وی با اشاره به اینکه ساخت بازیهای رایانهای سومین صنعت پولساز دنیا است اضافه کرد: در سال ۲۰۱۱ این بازیها ۵۲ میلیارد یورو سود داشته است.
رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای افزود: علاوه بر این نرخ رشد این صنعت در تمام جهان پیشرو بوده و نسبت به سایر صنایع هفت برابر است.
وی گفت: فرصتهای شغلی بسیاری در آمریکا، کانادا و ژاپن توسط شرکتهای تولید بازیهای رایانهای به وجود آمده است که بسیاری از صاحبان غولهای این صنعت از یهودیان و صهیونیستها هستند.
مینایی خاطرنشان کرد: صنعت بازیهای رایانهای در این کشورها در تمام صنایع نفوذ کرده و از صنعت موسیقی و فیلم هم پیشی گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ اولین کنسولهای بازی وارد کشور شد افزود: نخستین تلاشها برای ساخت بازیهای رایانهای بومی از دهه ۷۰ با ساخته شدن بازی کربلا آغاز شد. پایان معصومیت و رانندگی در تهران هم سال ۸۵ تولید شد.
رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: امروز شاهد یک ورود بیرویه بازیهای خارجی بدون هیچ کنترلی از طریق دانلود هستیم و متولی خاصی برای جمع کردن بازار و کنترل مصرف بازی وجود ندارد. در کنار اینها رشد قارچ گونه گیم نتها و عدم نظارت صحیح بر آنها نیز آسیبزا شده است.
حمایت از تولیدات داخلی قطرهچکانی است
وی با اشاره به اینکه حمایت دولت از تولید داخلی قطره چکانی است ادامه داد: شرایط رقابت بازیهای داخلی با خارجی بسیار نادرست است. بازیهای خارجی به این دلیل که کپی هستند با هزار تومان در اختیار جامعه قرار میگیرد در حالیکه مبلغ سه هزار تومان برای یک بازی بومی گران شمرده میشود.
مینایی با اشاره به آسیبهای بازیهای رایانهای خارجی گفت: نقض ارزشهای دینی و ارزشهای انقلابی در این عرصه به وفور دیده میشود. در بازیهای رایانهای مسلمانها را تروریست و مسجد را پایگاه تروریستها نشان داده و حمله به کشورهای مسلمان را زیبا جلوه میدهد.
وی با اشاره به مصداقهایی در این زمینه خاطرنشان کرد: در این بازیها دائما سپاه پاسداران و بسیج را به عنوان نیروهایی که باید آنها را به هر طریق از بین برد، نشان میدهند.
رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای محور آسیبرسان دوم استفاده از خشونت شدید در بازیهای رایانهای دانست و افزود: استفاده از المانهای ترس و وحشت شدید میتواند در کودکان و نوجوانان مشکلات روانی به همراه داشته باشد.
وی گفت: استفاده از محرکهای جنسی در این بازیها بسیار فراوان است. استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکی و نقض هنجارهای اجتماعی نیز به وفور دیده میشود.
به عقیده مینایی الگو پذیری که از قهرمانهای داستانها اتفاق میافتد و همذاتپنداری که وجود دارد میتواند بسیار خطرناک باشد.
رتبه نخست کشورمان در میان کشورهای اسلامی
رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به اقدامات این بنیاد در این زمینه ادامه داد: در این زمینه یک نظام ردهبندی سنی بازیهای رایانهای برای محتواسنجی بازیها ایجاد کردهایم. این نظام از سال ۸۸ شروع به کار کرده است و یک نظام داخلی بومی پدید آورده که سه هزار بازی را ردهبندی کرده و از این تعداد ۴۰ درصد را نامناسب تشخیص داده و باقی را بر اساس رده بندی سنی پیشنهاد داده است.
وی با اشاره به اینکه از میان بازیهای مجاز نیز ۳۰ درصد همراه با ویرایش باید در اختیار خانوادهها قرار بگیرند اضافه کرد: یک پایگاه اینترنتی هم در این زمینه ایجاد شده تا فضای امنی در استفاده از بازیهای رایانهای به وجود بیاورد.
مینایی با اشاره به اینکه تا کنون نزدیک به ۲۰۰ بازی در بازار ما به وجود آمده که برای خود توانسته بازاری ایجاد کند گفت: در حال حاضر گرشاسب محبوبترین بازی ایرانی است.
وی با اشاره به رتبه نخست کشورمان در تولید بازیهای رایانهای در میان کشورهای اسلامی اظهار داشت: سعودیها، اردنیها، ترکیه و مالزی هم از کشورهایی هستند که در جهان اسلام رقیب ما محسوب میشوند.
رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به اینکه غربیها تلاش میکنند در کنار پیگیری مسائل اقتصادی فرهنگ خود را از طریق بازیهای رایانهای به ما تحمیل کنند گفت: در حال حاضر در قم ۱۸ موسسه تولید بازیهای رایانهای فعال هستند که توانستهاند موفقیتهای خوبی به دست بیاورند. موفقیتهایی که با تلاش بیشتر در عرصه توزیع این بازیها کامل خواهد شد.