کد خبر: ۲۴۹۲۶۲
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۱

به بهانه سالگرد زلزله رودبار

زلزله 7.4 ریشتری از عمق 19 متری زمین همه چیز را با خاک یکسان کرده بود. شدت زلزله آن قدر زیاد بود که به جز گیلان در تهران، آذربایجان‌شرقی، مرکزی، زنجان، همدان، مازندران و سمنان هم احساس شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: امروز به بهانه 24امین سالگرد زلزله رودبار اهالی این شهرستان همچنان در بقاع متبرکه محل خود جمع می‌شوند و به سوگ خاطرات تلخ آن روزها می‌نشینند.

به گزارش ایسنا، 31 خرداد هر سال مصادف است با سالروز زلزله رودبار در سال1369، روزی که زمین آرام نداشت. زلزله ساعت 12:30 بامداد پنج‌شنبه اتفاق افتاد، زمانی که عده‌ای از مردم مشغول تماشای بازی‌های جام جهانی 1990 ایتالیا بودند. به یک باره همه چیز شروع به لرزیدن کرد.

چه شبی بود، آدم‌هایی که به امید سلامی دوباره بر صبح در بسترهایشان آرام گرفتند و فارغ خیال از اینکه طلوع خورشید همه‌شان را خفته در بر می‌گیرد و مصیبت سنگینی بر بازماندگانشان وارد می‌کند و بعد از آن ضجه مادران دیگر نه کودکانشان را بیدار کرد، نه اشک و ناله کودکان یتیم والدین‌شان را حساس و بر سر کوبیدن مردان کانون خانواده و‌ ثمره زندگی‌شان را برنگرداند.

زلزله 7.4 ریشتری از عمق 19 متری زمین همه چیز را با خاک یکسان کرده بود. شدت زلزله آن قدر زیاد بود که به جز گیلان در تهران، آذربایجان‌شرقی، مرکزی، زنجان، همدان، مازندران و سمنان هم احساس شد. اوضاع به دلیل مسدود شدن جاده تهران- قزوین- رشت بسیار نابسامان شده بود.

تا شعاع 100 کیلومتری کانون زلزله آسیب‌های جدی به مناطق مسکونی وارد شده بود. مثلا منبع معروف و بزرگ تامین آب رشت به طور کلی ویران شد. سد بزرگ سپیدرود ترک برداشت که موجی از وحشت در منطقه ایجاد کرد چون شکستن آن فاجعه‌ای بدتر از زلزله ایجاد می‌کرد. همان روزهای نخستین مهندسان و تکنسین‌هایی از خارج از کشور بدون توجه به رابطه سیاسی با ایران به کمک مردم شتافتند و تعمیرات لازم بر روی سد سپیدرود انجام شد.

پس لرزه‌ها شروع شدند، هر کدام به اندازه یک زلزله قدرتمند ... چند روز اول که زمین به کمتر از 5 ریشتر رضایت نمی‌داد و صدها پس‌لرزه حتی تا چندین ماه بعد پس لرزه‌هایی در آن منطقه حس و ثبت شد. انگار که دل زمین قصد آرام گرفتن نداشت.

این زلزله بدلیل فاصله کانونی نزدیکی که به زمین داشت بسیار قوی بود و هم اینکه بسیار طولانی به مدت 60 ثانیه طول کشید. بر اثر آن حدود 300 روستا در رودبار ویران شد و 50 هزار نفر در زلزله سال 1369 جان خود را از دست دادند، قریب به 60 هزار نفر مجروح شده و حدود 500 هزار نفر آواره و بیش از 200 هزار واحد مسکونی با خاک یکسان شد.

تمام ایران برای امداد رسانی هم‌قسم شده بودند، تا مدت‌ها مردم از نان شب خود می‌زدند تا آوارگان گرسنه نمانند، موجی از همدلی در میان ایرانیان به شکلی بی‌سابقه شکل گرفت. بسیاری از کشورهای جهان فارغ از رابطه سیاسی با ایران، کمک‌های انسان دوستانه و مالی از طریق صلیب سرخ اهدا کردند.

اما امروز به بهانه 24‌امین سالگرد زلزله رودبار اهالی این شهرستان همچنان در بقاع متبرکه محل خود جمع می‌شوند و به سوگ خاطرات تلخ آن روزها می‌نشینند و با نان محلی و حلوا، خیراتی نصیب روح عزیزانشان که در 31 خرداد سال 69 از دنیا رفتند، می‌کنند.

روحشان شاد و یادشان گرامی ...
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین