کد خبر: ۲۴۹۳۵۴
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳
باید مقابل خشونت فکری و فرهنگی و افراط بایستیم

رئیس‌جمهور: نرمش قهرمانانه سخت‌تر از جهاد قهرمانانه است

رئیس جمهور با بیان این که کوتاه نظران گاهی عاقبت بینی را عافیت طلبی می‌بینند بر این نکته تاکید کرد که عاقبت بینی و تدبیر غیر از عافیت طلبی است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در کنگره‌ی بین‌المللی سبط النبی با بیان این‌که دنیای اسلام در مقطع حاضر بیش از هر زمان نیازمند به پیروی از سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) است، گفت: اگر اعتقادات اسلامی، قرآن مجید و سیره پیامبر اسلام (ص) و مناسک دینی از عوامل از اصلی برای وحدت دنیای اسلام است، بی‌تردید علاقه به خاندان رسالت و اهل بیت (ع) یکی از عوامل وحدت دنیای اسلام است.

وی با بیان این که علاقه به نزدیکان پیامبر (ص) به عنوان وظیفه‌ی قرآنی و مساله ی مهمی است که اکثریت مسلمانان جهان به آن عمل می‌کنند، تصریح کرد که نباید چنین تصور کنند که اهل بیت (ع) و عشق به خاندان رسالت و پیروی از روش آنها عاملی برای جدایی و تفرقه میان مسلمانان است، بلکه عشق به خاندان اهل بیت (ع) از ارکان وحدت جهان اسلام است.

روحانی با اشاره به این که زندگی ائمه اطهار از امیرالمومنین (ع) تا امام حسن عسگری (ع) دوران 250 ساله است که این تاریخ امروز در اختیار ماست، افزود: طول زندگی 250 سال، کتاب هدایتی را پیش روی ما می‌گذارد که هر فصل آن برجستگی‌های خاص خود را دارد. از جمله ویژگی‌های دوران حکومت علی (ع) ، صلح امام حسن مجتبی(ع) ، قیام بزرگ امام حسین (ع) دانشگاه بزرگ امام باقر (ع)و امام صادق (ع) ، مقاومت در زندان 14 ساله موسی ابن جعفر (ع) ، تعامل ویژه با حاکمیت در زمان امام رضا (ع) و دوران خفقان شدید امام جواد (ع) است که می‌تواند توجه مسلمانان را جلب کند.

روحانی با بیان این‌که همه می‌دانیم در جهاد و مبارزه هم حق پیروز است و هم شخص، توضیح داد: زمانی که افراد برای رضای خدا به جهاد می‌روند و جان خود را تقدیم می‌کنند، هم حق را پیروز می‌سازند و هم شخص به پیروزی می‌رسد، اما گاهی حق پیروز می‌شود در حالی که شخص در فشار قرار می‌گیرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: در صلح و قرارداد صلح و نرمش در برابر نیروی مقابل آنجا که به حق و درست است حق را پیروز می‌سازد و شخص را در فشار قرار می‌دهد.

به طور مثال در جنگ بدر و احد شاهد پیروزی حق و شخص پیامبر (ص) بودیم. اما در صلح حدیبیه حق پیروز شد در حالی که عده‌ای کوته‌نظر در برابر شخص پیامبر (ص) زبان به اعتراض گشودند که چرا شرایط را پذیرفتند.

رئیس جمهور با تاکید بر این که شجاعت در صلح به مراتب بالاتر از شجاعت در جنگ است، خاطر نشان کرد: در دوران زندگی امام (ره ) دیدیم او هم فرمانده میدان جنگ بود و هم راهبر مسیر صلح.

روحانی با بیان این‌که صلح شجاعت دو چندان می‌طلبد خاطر نشان کرد: امام حسن مجتبی (ع) در پیروی از راه پیامبر (ص) و حدیبیه پیامبر اسلام (ص) صلحی را برگزید که وحدت و اتحاد جهان اسلام را در برابر خطرات آن زمان به دنبال داشت و در واقع صلح به معنای در نظر داشتن هدف و آرمانی برتر است که ممکن است آن آرمان برای برخی افراد آشکار نباشد.

وی با بیان این‌که آنها که صلح را انتخاب می‌کنند، پشت پرده را به خوبی می‌بینند و پیش بینی می‌کنند اما افراد تنگ نظر روی پرده را هم به خوبی نمی‌بینند، گفت: ما نیاز داریم که زندگی ائمه اطهار (ع) را بازخوانی کنیم و درس عقلانیت، تدبیر و میانه روی و اعتدال در برابر افراطگران و خشونت طلبان که حتی در کنار امام معصوم و پیامبر (ص) هم نمی‌توانستند راه را به خوبی ببینند ؛ بیاموزیم.

روحانی افزود: عمل امام حسن مجتبی (ع) به ما نشان می‌دهد که در مقاطعی از تاریخ اسلام وحدت دنیای اسلام تا چه حد اهمیت دارد و مدارا کردن یا با لحن ملایم با دیگران سخن گفتن به این معنا نیست که کسی حق را زیر پا گذاشته باشد و گاهی سکوت به آن معنانیست که فرد برابر راه ناحقی تسلیم شده باشد.

روحانی با بیان این که زیباترین تعبیر را مقام معظم رهبری از صلح امام حسن مجتبی (ع) دارد و آن را شکوهمندترین نرمش قهرمانان تاریخ می‌خوانند گفت: تعبیری زیباتر از این نشنیدم که مقام معظم رهبری در ترجمه‌ی کتاب صلح الحسن به فارسی این تعبیر را به کار برده‌اند.

روحانی با بیان این‌که نرمش قهرمانانه سخت‌تر از جهاد قهرمانانه است، افزود: امام حسن مجتبی (ع) این قهرمانی و شجاعت را برگزید وامام حسن (ع) در کنار حضرت علی (ع) و فاطمه _(س) و امام حسین (ع) جزء نزدیکان و مقربین پیامبر اسلام (ص) هستند که همه مسلمانان جهان متفق‌القول آن رامی پذیرند.

رئیس جمهور با بیان این‌که ما امروز نیازمندیم که از راه امام حسن(ع) مجتبی و راه وحدت و صلح و ثبات او بهره بگیریم گفت: در آستانه‌ی ماه عبادت ماه رمضان هستیم اما می‌بینیم که چه در دنیای اسلام می‌گذرد و وحوشی که به خون مسلمانان تشنه‌اند، کودکان را سر می‌برند به ناموس مسلمانان اعتنا نمی‌کنند و دختران جوان را به بردگی می‌برند و حرمت هیچ پیامبر و عالمی را نگه نمی‌دارند در حالی که خود را به عنوان جهادی و اجرا کننده قرآن و اسلام معرفی می‌کنند که دردی بزرگ و غمی بزرگ برای مسلمانان و متاسفانه روز شادی برای صهیونیست‌ها است که به وضوح پشت این حرکت‌ها هستند.

روحانی به کشتار مسلمانان اشاره کرد و گفت: این کشتار باعث لذت صهیونیست‌ها می‌شود و هر روز بر مردم غزه می‌تازند و فضایی را به وجود می‌آورند که هیچ شخصی به فلسطین و قدس و مردم بیگناه فلسطین توجه نکند و همه جا خونریزی به راه می‌اندازند و با نام‌های مختلف اما با پرچم لا اله الا الله این راه را می‌روند در حالی که معبودشان الله نیست بلکه شیطان است و کشتارهایی بسیار در دنیای اسلام از جمله افغانستان، پاکستان، سوریه و عراق و لبنان و همه جا به راه‌ انداختند.

رئیس جمهور باتاکید بر این که امروز نیازمند وحدت دنیای اسلام هستیم، تصریح کرد: نیازمند آن هستیم که پرچم صلح حسنی به احتزاز درآید و به حرمت زاده‌ی رمضان که برای وحدت مسلمانان همه سختی ها و زخم زبان‌ها رابه جان خرید وحدت را در پیش بگیریم.

وی گفت: امروز نیازمندیم که علما، اندیشمندان، احزاب و گروههای اسلامی و سازمان‌های مردم نهاد اسلامی و بزرگان اهل سنت و شیعه حرکت فرامذهبی دردنیای اسلام به راه اندازند و دربرابر توهش ، خشونت و آدم کشی کاری کنند که ندای صلح و وحدت بر ندای افراط و تکثیر پیشی بگیرد.

رئیس جمهور با بیان این‌که باید کاری کنیم که فریاد همبستگی مسلمانان در دنیای اسلام در صدای خشونت طلبان توفق گیرد اظهار کرد:‌باید مقابل خشونت فکری و فرهنگی و عملی و افراط بایستیم.

روحانی با بیان این که واژه صلح خیز خاص خانواده و دعوای زن و شوهری نیست، صلح خیر کلامی است که باید بین همه مسلمانان برای دوستی برقرار شود و رشته‌ی ولایت و محبت میان مسلمانان در دنیای اسلام برقرار گردد.

وی خاطر نشان کرد:‌ در کشورهای اسلامی آنها که با پول و دلار نفتی به تروریست کمک می‌کنند، بدانند که فردا نوبت شماست و فکر نکنید این وحشیان را به جان دیگران انداخته‌اید و نوبت شما فرا نمی‌رسد پس دست از خونریزی و آدم کشی و مسلمان کشی بردارید.

رئیس جمهور با تاکید بر این‌که بین شیعه و سنی در دنیای اسلام تفرقه وجود ندارد، تصریح کرد: شیعه و سنی برادر هستند و سال‌ها و قرن‌ها شیعه و سنی در ایران و عراق شام و لبنان ، خلیج فارس و شمال آفریقا کنار هم بوده‌اند و پشت سر هم در یک مسجد نماز خوانده‌اند پس چرا به ناحق همزیستی مسالمت آمیزی که نعمت خدا به ما بوده است را نابود کنیم و اجازه دهیم که صهیونیست‌ها خواب راحت داشته باشند در حالی که مسلمانان در دنیای اسلام از ترس‌خانه وزندگی‌شان را رها کنند و زیر چادر در بیابانها آواره شوند.

روحانی با تاکید بر این که امروز بیش از هر زمان نیازمند وحدت دنیای اسلام هستیم تصریح کرد: باید همه با هم یک صدا صلح رمضانی را فریاد بزنیم و در ماه رمضان و به حرمت زاده رمضان درکنار هم قرار گیریم و افراط گران و ترویست‌ها راکنار زنیم و دست به دست هم سیره‌ی پیامبر (ص) و ائمه اطهار را در پیش بگیریم و زیر پرچم سبط اکبر رسول اسلام (ص) قرار گیریم و از خدا می‌خواهم که در ماه عبادت دل‌های ما را به هم نزدیک‌تر کند تا وحدت در میانمان برقرار شود و در آینده نزدیک جشن نابودی تروریست را بگیریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین