کد خبر: ۲۴۹۹۷۱
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳

عزم جزم بهارستان نشینها برای دادگاهی کردن احمدی‌نژاد

27 خرداد 92، یعنی 47 روز قبل از اتمام دولت دهم بود که پایگاه اطلاع رسانی دولت با لحنی اعتراضی در خبری با عنوان «پاداش خدمت»، از احضار احمدی نژاد به دادگاه خبر داد. بر اساس این خبر، «شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به دنبال شکایت علی لاریجانی رئیس مجلس و همچنین رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و نیز یعقوب خلیل نژاد علیه رئیس جمهور احضاریه ای ارسال کرده بود».
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: از سال 1384 تا همین سال گذشته که 1392 بود، محمود احمدی نژاد هر طوری که خواست و توانست مملکت را در دستگاه اجرایی اداره کرد! طرح های ناگهانی، تصمیم های یک شبه، ادبیات نامتناسب با شأن و جایگاه ریاست جمهوری، نصب و عزل های غیرکارشناسی، عدم اجرای قوانین مصوب و... همگی از برکات حضور هشت ساله کسی بود که معتقد بود دولت در رأس امور است نه مجلس.

 نمایندگان مجلس هشتم اگرچه برای نخستین بار رییس جمهور اسلامی ایران را برای پاسخ به سؤال به صحن علنی کشاندند اما در یک شمای کلی می توان گفت که در طول دوره ریاست وی بر قوه مجریه، هیچگاه به صورت جدی و پیگیرانه نتوانستند یا نخواستند پای این رییس جمهور را حتی به محکمه نظارت خود باز کنند.

به گزارش پارسینه، حالا پس از گذشت یک سال از پایان ریاست وی بر عظیم ترین دستگاه کشور، زمزمه هایی مبنی بر درخواست برخی نمایندگان برای محاکمه وی به گوش می رسد.

به همین دلیل است که برای اولین بار در تاریخ 35 ساله جمهوری اسلامی، رئیس جمهور سابق به دادگاه احضار شد و قوه قضائیه با این اقدام تلاش کرد نشان دهد که در نظام جمهوری اسلامی همه مردم از بالاترین مقام تا مردم عادی، در مقابل قانون برابرند، اما تا اثبات این برابری هنوز راه درازی مانده است.

27 خرداد 92، یعنی 47 روز قبل از اتمام دولت دهم بود که پایگاه اطلاع رسانی دولت با لحنی اعتراضی در خبری با عنوان «پاداش خدمت»، از احضار احمدی نژاد به دادگاه خبر داد. بر اساس این خبر، «شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به دنبال شکایت علی لاریجانی رئیس مجلس و همچنین رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و نیز یعقوب خلیل نژاد علیه رئیس جمهور احضاریه ای ارسال کرده بود».

5 آذر 92 اولین روز دادگاه احمدی نژاد بود. «سیامک مدیر خراسانی» قاضی این پرونده، درباره ضرورت حضور شخص احمدی نژاد در دادگاه گفته بود: «به دلیل اینکه پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد، شخصاً باید از متهم تحقیق شود»، اما همانطور که شاید خیلی ها پیش بینی می کردند، احمدی نژاد به دادگاه نرفت.

پس از آن، روز 16 دی ماه 92 از سوی محسنی اژه ای دادستان کل کشور، به عنوان دومین جلسه رسیدگی به پرونده محمود احمدی نژاد عنوان شد اما پس از معطلی چند ساعته خبرنگاران در مقابل دادگاه و نیامدن متهم، «محسن افتخاری» سرپرست دادگاه های کیفری تهران اعلام کرد که «امروز (16 دی ماه) وقت رسیدگی به پرونده احمدی نژاد نبوده است». پس از آن نیز اعلام شد که 16 آذر به عنوان «وقت نظارت» تعیین شده بود نه «وقت رسیدگی».

احمدی نژادی که روزهای آخرش در مقام رئیس دولت، به برخی مسئولان ارشد هشدار می داد که «اگر گوشه ای از پرونده هایتان را بالا بزنم مردم از شما روی برمی گردانند»، حالا خود در جایگاه متهم قرار گرفته بود اما نکته قابل توجه در مورد دادگاهی شدن او، شکایت رئیس مجلس بود.

رابطه احمدی نژاد و برادران لاریجانی که در رأس دو قوه قضائیه و مجلس قرار داشتند، چندان دوستانه نبود و هرچقدر احمدی نژاد به پایان دوران خودش نزدیکتر می شد، این رابطه هم تیره می شد و تارتر. اوج آن، روزی بود که احمدی نژاد فیلمی از «فاضل لاریجانی» - یکی دیگر از برادران لاریجانی - در مجلس اکران کرد و همین مساله زمینه را برای حضور او در دادگاه جدی تر کرد.

از سوی دیگر، احمدی نژادی که در روزهای آخر دولتش علاقه خاصی به «بهار» پیدا کرده بود، در بهار امسال بیش از ماه های گذشته فعال شده است. او در آخرین سخنرانی عمومی خود به مناسبت نیمه شعبان در میان جمعی از هوادارانش، برای کسب توفیق «نوکری دوباره» مردم دعا کرد و گفت: «خدایا توفیق نوکری مردم را از من نگیر».

حالا اما وکلای ملت بسیج شده اند تا به تخلفات محمود احمدی نژاد رسیدگی شود.به تازگی، غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با یادآوری تخلفات دولت دهم و خسارت های وارد آمده به کشور به علت اقدامات غلط این دولت، گفته: به هیچ عنوان نباید در رسیدگی به تخلفات و شکایات از احمدی نژاد کوتاهی کرد.

مصطفی افضلی فر سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس نیز گفته: هر کدام از مسئولین و متولیان نظام اگر تخلفی در دوران مسئولیت انجام دهند ولو آنکه این مسئولیت از آنها ساقط شود و دوران مسئولیت آنها به اتمام رسیده باشد باید پاسخگو باشند.

حالا باید منتظر ماند و دید در نهایت وضعیت دادگاه محمود احمدی نژاد چه خواهد بود.

منبع: پارسینه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین