کد خبر: ۲۵۰۴۲۹
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۵

ستاد انتخاباتی عبدالله: کمیسیون های انتخاباتی افغانستان مشروعیت ندارند

ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله کاندیدای سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در اعتراض به آنچه که تقلب در انتخابات و بی توجهی کمیسیون های انتخاباتی به آن می خواند، اعلام کرد کمیسیون های انتخاباتی مشروعیت ندارند از این رو روابط خود را به طور کامل با این کمیسیون ها قطع کرده ایم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله یکی از دو کاندیدای انتخابات ریاست افغانستان روز یکشنبه یک روز پس از سومین افشاگری خود از آنچه که تقلب در انتخابات این کشور خواند، در نشستی خبری در کابل اعلام کرد کمیسیون های انتخاباتی افغانستان را از این پس به رسمیت نمی شناسد.

ˈبه گزارش ایرنا، نصرالله بریالی ارسلاییˈ، رئیس ستاد انتخابات عبدالله عبدالله در این نشست گفت: کمیسیون انتخابات به درخواست های ستاد اصلاحات و همگرایی برای شفافیت انتخابات بی توجه است ، از این ما روابط خود را با این کمیسیون ها قطع کرده ایم و اعلام می کنیم که مسئولیت پیامدهای اینگونه اقدامات بر عهده کمیسیون های انتخاباتی و رییس جمهور افغانستان است.

تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله روز شنبه در سومین افشاگری خود، مکالمات تلفنی برخی اعضای کمیسیون برگزاری انتخابات و مقامهای برخی استان های افغانستان را پخش کرد که در آن در باره لزوم ریختن آرا به نفع نامزد رقیب در صندوق های رای تاکید می شد. 

ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله روز پنج شنبه نیز در دومین افشاگری خود از آنچه که تقلب در انتخابات 24 خرداد می خواند، دو فایل صوتی و تصویری را منتشر کرد و با استناد به این اسناد مدعی شد در دو استان پکتیکا و میدان وردگ تقلب سازمان یافته گسترده ای روی داده است.

در فایل صوتی پخش شده عبدالمجید خوگیانی استاندار میدان وردک در مکالمه با یکی از فرماندهان ارتش افغانستان بر لزوم حمایت از قوم پشتون تاکید می کند. 

تصاویر ویدیویی نیز که توسط ستاد انتخاباتی عبدالله به نمایش در آمد نشان می داد که نظامیان افغان تعداد زیادی از صندوق های رای را کشف و توقیف کرده اند که به نفع اشرف غنی احمد زی پرشده است. 

چندی پیش از آن نیز ستاد انتخاباتی عبدالله نوار صوتی منسوب به ضیاءالحق امرخیل رئیس مستعفی دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان را منتشر و وی را به سازماندهی برای تقلب در انتخابات متهم کرد و خواستار برکناری وی شد. 

امرخیل در واکنش به این نوار صوتی با رد این اتهام اعلام کرد در راستای منافع ملی افغانستان از سمتش استعفا می دهد. 

در همین حال صبح روز شنبه نادر محسنیˈ سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات افغانستان در نشست خبری در کابل از آغاز بررسی اسناد منتشر شده توسط تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله مبنی بر وجود تقلب در انتخابات، خبر داد و از این گروه خواست نسخه های اصلی این اسناد را به طور رسمی در اختیار کمیسیون رسیدگی به شکایات قرار دهد. 

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی که در دور اول به ترتیب 45 درصد و 31.6 درصد آرا را کسب کردند در 24 خرداد ماه برگزار شد. 

بر اساس برنامه زمانبندی کمیسیون برگزاری انتخابات که از قبل اعلام شده، قرار است نتایج ابتدایی سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 11 تیر و نتایج نهایی 31 تیرماه اعلام شود. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین