کد خبر: ۲۵۰۷۴۷
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
وزارت خارجه افغانستان:

سران 40 کشور برای شرکت در مراسم تحلیف رییس جمهور جدید افغانستان دعوت شده اند

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان امروز (سه شنبه) در حالیکه انتخابات این کشور با چالش هایی روبرو شده است در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد که از سران 40 کشور و مقامهای سازمان ملل متحد برای شرکت در مراسم تحلیف رییس جمهوری جدید افغانستان دعوت شده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، ˈشکیب مستغنیˈ سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان روز سه شنبه از دعوت سران 40 کشور برای شرکت در مراسم تحلیف رییس جمهور جدید افغانستان خبر داد و گفت: آمادگی های لازم برای برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهوری جدید افغانستان در 11 مرداد اتخاذ شده است.

مستغنی در عین حال از میانجیگری کشورهای خارجی برای پایان دادن به مشکلات موجود در انتخابات ریاست جمهوری کشورش استقبال کرد و هرگونه اقدام از سوی کشورهای خارجی را در این راستا دوستانه و قابل تقدیر دانست.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از آن دچار مشکل شد که تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله ادعا کرد که برخی مقامهای کمیسیون برگزاری انتخابات به نفع اشرف غنی احمد زی در دور دوم انتخابات این کشور تقلب و تخلف های گسترده ای انجام داده اند.

عبدالله عبدالله فایل های صوتی منسوب به ضیاالحق امرخیل رییس دبیرخانه کمیسیون انتخابات این کشور را منتشر کرد که در آن گوینده از مقامهای محلی می خواست به نفع اشرف غنی احمد زی در روند انتخابات اقدام کنند.

در این حال رییس دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان با رد این ادعا اعلام کرد برای حفظ منافع ملی افغانستان از سمتش استعفا می دهد.

ستاد انتخاباتی عبدالله در ادامه ویدیویی را نیز منتشر کرد که نشان می داد نیروهای امنیتی و نظامی 20 صندوق رای را کشف و ضبط کرده اند که به طور غیرقانونی خارج از حوزه های رای گیری به نفع نامزد رقیب پر شده بود.

عبدالله پس از این افشاگری ها تمام ارتباط خود را با کمیسیون های انتخاباتی قطع و اعلام کرد از این پس کمیسیون برگزاری انتخابات و کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان را به رسمیت نمی شناسد.

کمیسیون برگزاری انتخابات و رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان نیز در این حال اعلام کرده است که آمادگی دارد به تمام سوال ها و ابهام های عبدالله پاسخ گوید.

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در ادامه این نشست خبری در خصوص ادامه همکاری ناتو و افغانستان نیز گفت: وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در نشست بروکسل تعهد کردند که کمک های درازمدت این سازمان را پس از سال 2014 نیز به افغانستان ادامه دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان افزود: در این نشست ارشاد احمدی معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان نیز اطمینان داد هر دو نامزد ریاست جمهوری اعلام کرده اند که پس از به قدرت رسیدن، پیمان امنیتی کابل - واشنگتن را امضا خواهند کرد.

مستغنی با تشریح سفر ˈرنگین دادفر اسپنتاˈ مشاور امنیت ملی رییس جمهوری افغانستان به پاکستان نیز ابراز امیدواری کرد نتایج مثبتی از این سفر در راستای مبارزه با تروریسم به دست آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان گفت: یک هیات بلند پایه دیگر نیز هفته آینده از افغانستان به اسلام آباد سفر خواهد کرد تا در رابطه با چگونگی مبارزه با تروریسم با مقامهای پاکستانی گفت وگو کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین