کد خبر: ۲۵۰۸۵۹
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
معاون امور مهندسی وزیر نفت:

بهره برداری کامل از بزرگترین میدان نفتی ایران تا سه سال آینده

معاون امور مهندسی وزیر نفت با بیان اینکه میدان آزادگان جنوبی تا سه سال آینده به ظرفیت کامل تولید می رسد، گفت: خلع ید شرکت چینی CNPCI از توسعه میدان آزادگان جنوبی و سپردن آن به کنسرسیومی متشکل از شرکتهای ایرانی با توجه به اینکه شرکت چینی تاخیر زیادی داشت، بهترین تصمیم بود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، سید عماد حسینی با تاکید بر اینکه در میدانهای مشترک نفتی، اولویت با توسعه میدانهای مشترک آزادگان و یادآوران است، افزود: تمام تلاش وزارت نفت این است تا این دو میدان هر چه سریعتر به تولید زود هنگام و پس از آن به تولید کامل برسد.

وی افزود: پیگیری زیادی برای توسعه این میدانها انجام می شود تا به سرنوشت پارس جنوبی دچار نشوند و همسایگان ایران در این میدانها از ایران بیشتر برداشت نکنند.

وی با بیان اینکه آزادگان جنوبی و یادآوران بیشترین حجم میدانهای مشترک ایران را شامل می شود، اظهار امیدواری کرد: میدان آزادگان جنوبی تا سه سال آینده به ظرفیت کامل تولید برسد.

معاون امور مهندسی وزیر نفت همچنین بر ضرورت توسعه کامل پارس جنوبی در سه سال آینده تاکید و تصریح کرد: اگر تا سه سال آینده فازهای پارس جنوبی با ظرفیت کامل به تولید نرسند از نظر مهندسی توسعه آن صرفه اقتصادی ندارد.

وی درباره کلیات برگزاری جلسه های هفتگی وزارت نفت درباره پارس جنوبی گفت: در این جلسه ها مشکلات فازهای اولویت دار بررسی و برای آن راهکار ارائه می شود.

حسینی با بیان اینکه وزارت نفت تلاش می کند تا توسعه فازهای پارس جنوبی را در شرایط تحریم که هیچ تغییری نسبت به گذشته نکرده انجام دهد، افزود: با وجود اینکه در جامعه احساس می شود شرایط تحریم تغییر کرده است، اما در عمل اینگونه نیست و در این شرایط توسعه پارس جنوبی ادامه دارد و تلاش می شود بیش از ٩٠ درصد ظرفیت آن تا سه سال آینده اجرایی شود.

وی با بیان اینکه سیاست وزارت نفت در شرایط فعلی انجام طرحهای زودبازده است، افزود: این طرحها باید در کمترین زمان بیشترین بازدهی را داشته باشند مخصوصا در میدانهای مشترک که رویکردمان بازده محور است.

وی تاکید کرد که اولویت معاونت امور مهندسی در بخش بالادستی برداشت از میدانهای مشترک است.

حسینی همچنین از احیای اداره کل ˈنظارت بر طرحهاˈ که ماهیت مهندسی دارد، خبر داد و افزود: امیدواریم با احیای این اداره کل که ساز و کارهای آن در حال انجام است از روند اجرای پروژه ها اطلاعات دقیقی بدست آورده و به سرعت اجرای پروژه ها افزوده شود.

به گزارش وزارت نفت، در طرح جامع توسعه جدید میدان نفتی آزادگان جنوبی دو فاز تعریف شده است که در فاز نخست توسعه، تولید٣٢٠ هزار بشکه نفت در روز و ١٩٧ میلیون فوت مکعب گاز پیش بینی و مقرر شده است این میزان تولید با حفر ١٨٥ حلقه چاه، ٥٢ ماه پس از تصویب طرح جامع تجدید نظر شده توسعه میدان محقق شود.

بر این اساس، افزایش تولید نفت این میدان به روزانه ٦٠٠ هزار بشکه نیز در فاز دوم توسعه میدان مدنظر قرار دارد. میدان نفتی آزادگان بزرگترین میدان نفتی ایران و یکی از بزرگ ترین میدانهای نفتی جهان است که در سال 1376 کشف شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین