کد خبر: ۲۵۰۹۶۱
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۳

بیش از 800 بیماری مشترک میان انسان و حیوان

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه حیوانات عامل 50 درصد از بیماریهای عفونی در انسان به شمار می روند اظهار داشت: تا کنون بیش از 800 بیماری مشترک میان انسان و حیوان شناسایی شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکتر محمد رضا جویا در آستانه هفته ملی مبازره با بیماری های مشترک بین انسان و حیوان افزود: هاری، تب مالت، تب های خونریزی دهنده، سیاه زخم، کیست هیداتیک و سالک از جمله شایعترین بیماری های مشترک میان انسان و حیوان به شمار می رود.

مراجعه به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی در صورت حیوان گزیدگی

وی با اشاره به اینکه هاری ویروسی بسیار خطرناک است که در صورت بی توجهی به درمان آن منجر به مرگ می شود اظهار داشت: افراد در صورت حیوان گزیدگی بلافاصله به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت خود مراجعه کنند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد شستشوی محل زخم، واکسن کزار و ضد هاری را از جمله اقدامات اولیه درمانی در زمان حیوان گزیدگی برشمرد.

جویا اظهار کرد: در سال گذشته بیش از دوازده هزار و 500 مورد حیوان گزیدگی در مراکز بهداشتی درمانی زیر پوشش دانشگاه به ثبت رسید که با اقدامات به موقع مورد ی ازابتلا گزارش نشد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین گزش از خانواده سگ سانان به ویژه سگ های گله و صاحب دار گزارش شده است افزود:توجه به تغییر خلق و رفتار حیوانات و اجتناب از اذیت و آزار حیوانات که منجر به حمله شود از جمله راهکارهای پیشگیری از حیوان گزیدگی به شمار می رود.

تب مالت، بیماری هزار چهره

وی ابتلا به تب مالت را از دیگر بیماریهای شایع مشترک میان انسان و حیوان برشمرد و گفت : این بیماری به دلیل اینکه دارای علائم مختلف بالینی است از آن به عنوان بیماری هزار چهره یاد می شود.

مدیر گروه تخصصی پیشگیری از بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد:در سال گذشته یک هزار و 557 مورد ابتلا به بیماری تب مالت در شهرهای زیر پوشش دانشگاه به ثبت رسید.

وی اظهار کرد: استفاده از فرآورده های دامی پاستوریزه و بهداشتی و استفاده از شیر جوشیده شده (پس از به جوش آمدن به مدت 5 دقیقه جوشش ادامه داشته باشد) از جمله راهکارهای پیشگیری از این بیماری به شمار می رود.

تماس با دام آلوده و کنه مهمترین راه بیماری تب خونریزی دهنده

جویا بیماری تب خونریزی دهنده را از دیگر بیماریهای مهم مشترک میان انسان و حیوان برشمرد و اظهار داشت: تب کریمه کنگو بیماری حاد ویروسی است و از شایعترین بیماریهای خونریزی دهنده به شمار می رود.

وی افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از دام به انسان منتقل می شود و با علائمی همچون تب، سردرد، احساس سرما، خستگی درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی ملتحمه و چشم، استفراغ و دردهای بالای معده و خونریزی ناگهانی، خونریزی از لثه ها، بینی، معده، روده ورحم و زیر پوست ناحیه ساق پا و دستها آشکار می شود.

جویا اضافه کرد : تماس با دام آلوده ، تماس با خون و ترشحات دامی و انتقال از طریق کنه هیالوما آلوده از جمله راههای انتقال این بیماری است و دامداران ، توزیع کنندگان فرآوردهای خام دامی (قصابان) ، بانوان خانه دار و گله داران بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در سال گذشته 54 بیمار مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کردند اظهار داشت: از این تعداد 4 نفر مبتلا به این بیماری بودند که خوشبختانه با اقدامات مناسب تشخیصی و درمانی، بیماران بهبود یافتند.

تماس با دام آلوده عامل ابتلا به سیاه زخم

جویا گفت: سیاه زخم بیماری میکروبی حاد قابل انتقال بین انسان و حیوان است که معمولاً بر پوست اثر می کند ولی ممکن است بندرت دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش را نیز تحت تأثیر قرار دهد .

وی ارتباط با دام آلوده را مهمترین عامل ابتلا به این بیماری عنوان کرد و اظهار داشت: در سال گذشته 19 مورد ابتلا به این بیماری در شهرهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ثبت رسیده است.

رعایت بهداشتی سبزی و صیفی بهترین راهکار پیشگیری از کسیت هیداتیک

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود:کیست هیداتیک بیشتر درمناطقی که دامداری رواج دارد دیده می شود و ارتباط انسان با سگ و دام ها زمینه ابتلا را فراهم می کند.

به گفته وی رعایت بهداشت فردی و شستشوی مناسب سبزی و صیفی بهترین راهکار پیشگیری از این بیماری به شمار می رود.

بروز زخم های بیش از دو هفته از علائم مهم ابتلا به سالک

جویا ابتلا به بیماری سالک را یکی دیگر از مهمترین بیماریهای مشترک میان انسان و حیوان برشمرد و اظهار کرد: سالک به وسیله پشه خاکی به افراد سالم منتقل می شود و به منظور پیشگیری از گسترش زخم سالک درمان این بیماری باید جدی گرفته شود و در صورتیکه فردی زخم طول کشیده بیش از دوهفته داشته باشد حتما باید به پزشک مراجعه کند.

وی ادامه داد: در سال گذشته 3 هزار و 158 مورد ابتلا به سالک در شهرهای زیر پوشش دانشگاه گزارش شد که در مراکز بهداشتی درمانی به طور رایگان زیر پوشش دوره های درمانی قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای مرکز بهداشت استان یاد آور شد: پوشیدن البسه مناسب و پوشیده، بیرون گذاشتن به موقع زباله ها، جمع آوری نخاله های ساختمانی و استفاده از قرص ها و پمادهای دور کننده حشرات از جمله اقداماتی است که برای پیشگیری از این بیماری می توان انجام داد و در صورت ابتلا به این بیماری، شخص مبتلا باید محل زخم را بپوشاند تا میکروب آن به دیگر افراد سرایت نکند.

لازم به ذکر است روزهای 14تا 22 تیر ماه هفته ملی مبارزه با بیماریهای مشترک میان انسان و حیوان نامگذاری شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین