آفتابنیوز : آفتاب: سرویس سیاسی - شهروز ابراهیمی*- به نظر می رسد فرجی دانا به دور از اختلاف نظر های جدی با برخی نمایندگان مجلس بویژه در حوزه عزل و نصب روسای دانشگاهها، بنا دارد تا با دلسوزی برای جامعه دانشگاهی کشور، فرایند انتقاد برانگیز سال های گذشته را با حاکم کردن معیارهای علمی در دانشگاهها جایگزین نماید.
در همین راستاست که جمع کثیری از استاتید دانشگاهی کشور حمایت بی چون و چرای خود را از وی اعلام نمودند. حال باید از نمایندگان ارائه دهنده طرح استیضاح وزیر علوم پرسید که آیا محور قرار دادن معیارهای علمی در امور دانشگاهی جرم است؟ آیا سکوت مجلسی ها در برابر عملکرد بسیار ضعیف وزارت علوم در هشت سال گذشته، جای گله ندارد؟
فرجی دانا در چارچوب اعتدال و با رویکرد اصلاح انحرافات، به دنبال این بوده است که دانشگاه را به مسیر واقعی خود برگرداند. می خواهد که قانون را حاکم و اعمال نماید. دولت روحانی نیک می داند تا دانشگاه توسعه نیابد، جامعه توسعه نخواهد یافت. تا دانشگاه اصلاح نشود، فرهنگ جامعه اصلاح نخواهد شد. تا آزادی بیان در دانشگاه برقرار نشود، آزادی در جامعه سرابی بیش نخواهد بود و جای آن را پوپولیسم خواهد گرفت.
باید پرسید، این که وزیر علوم، به پرونده های غیر قانونی بورسیه ها، بررسی ظلم به دانشگاهیانی که به ناحق از تحصیل منع شده اند... ورود پیدا کرده است، آیا این شایسته تقدیر است یا استیضاح؟ این که وزیر علوم به طور بی سابقه و قابل تحسین، آیین نامه ارتقاء اساتید دانشگاهها و موسسات پژوهشی را در معرض نقد و پیشنهادات اساتید دانشگاهها گذاشته است شایسته تقدیر نیست؟
از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتظار می رود از اقدامات قانونی وزارت علوم حمایت کنند. اقدامات قانونی همواره امتیازات و رانت های رابطه ای را قطع می کند و لذا باید حمایت و پشتیبانی شود. پیگیری اعطای غیرقانونی 3 هزار بورسیه دانشگاهی تنها یکی از مواردی است که نشان از عزم وزیر برای قانونگرایی دارد.
امید است همگی به دور از اعمال سلایق و اختلافات شخصی، دولت تدبیر و امید را در تمامی عرصه ها حمایت کنیم.
• استادیار روابط بین الملل دانشگاه اصفهان