به گزارش ایسنا، آیین نامه استعدادهای درخشان دکتری که به تایید و امضای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید، جایگزین ماده 8 «آییننامه ارائه تسهیلات به برگزیدگان علمی برای ورود به دوره های تحصیلی بالاتر» و سایرمصوبات مربوط به پذیرش بدون آزمون در دوره دکتری میشود و از سال تحصیلی 95-1394 نیز لازم الاجراست.
براساس آیین نامه جدید دانشگاه اختیار دارد حداکثر معادل 20 درصد از ظرفیت پذیرش با آزمون شیوه آموزشی- پژوهشی دوره روزانه دکتری خود در هر کد رشته محل تحصیل را از بین دانشآموختگان دوره کارشناسیارشد داخل کشور و مورد تأیید وزارت به صورت مازاد بر ظرفیت، بارعایت شرایط زیر، پذیرش کند:
1. داشتن میانگین کل 16 و بالاتر در دوره کارشناسی و میانگین کل 17 و بالاتر بدون احتساب نمره پایان نامه در دوره کارشناسی ارشد
2. بیش از دو سال از تاریخ دانشآموختگی متقاضی نگذشته باشد
3. کسب حداقل 70 امتیاز از فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و مصاحبه مطابق جدول ارزشیابی پیوست (کسب حداقل 10 امتیاز از ردیف شماره 1 بخش امتیازات پژوهشی و کسب حداقل 4 امتیاز از ردیف شماره11 مربوط به مدرک زبان، بخش امتیازات آموزشی الزامی است).
این قانون شامل دو تبصره به شرح زیر است:
تبصره 1: دانشگاه پیام نور، آزاد اسلامی، غیردولتی- غیرانتفاعی و پردیس های بین الملل (خودگردان) مجاز به استفاده از این آیین نامه برای پذیرش استعداد درخشان در دوره دکتری نیستند.
تبصره 2: پذیرش دانش آموختگان حائز شرایط این آیین نامه بدون پرداخت شهریه تحصیلی است.
همچنین براساس آییننامه جدید دانشگاه می تواند فقط یک بار تا اول شهریور ماه هر سال نسبت به پذیرش حائزین شرایط، اقدام نماید. اسامی پذیرفتهشدگان باید توسط معاون آموزشی دانشگاه برای تأیید صلاحیت عمومی به سازمان سنجش ارسال شود و قطعی شدن ثبت نام منوط به تأیید سازمان مذکور است.
امکانپذیر بودن پذیرش افراد مشمول این آیین نامه، در همان رشته تحصیلی یا رشتههای تحصیلی مرتبط با رشته تحصیلی دوره کارشناسی ارشد متقاضی، به تشخیص گروه آموزشی و تأیید شورای آموزشی دانشگاه از دیگر موارد این آینن نامه است.
لازم به ذکر است تغییر رشته یا محل تحصیل افراد پذیرفته شده بر اساس این آییننامه، مجاز نیست و همچنین مسئولیت حسن اجرای این آییننامه و هرگونه پاسخگویی قانونی مترتب بر آن بر عهده دانشگاه پذیرنده است، نظارت بر اجرا بر عهده سازمان سنجش و شرح و تفسیر مفاد آن بر عهدة معاونت آموزشی وزارت خواهد بود.
جداول ارزشیابی داوطلبان بدون آزمون دکتری (Ph.D) عبارتند از:
جدول 1- نحوه محاسبه امتیازات پژوهشی (حداکثر40 امتیاز)
ردیف | نوع فعالیت | حداقل امتیاز | حداکثر امتیاز | نحوه ارزیابی(طبق نظر کمیته مصاحبه کننده) | امتیاز مکتسبه |
1 | 1-1- مقالات علمی - پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با پایان نامه 1-2- گواهی ثبت اختراع مورد تأیید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران 1-3- برگزیدگی در جشنواره های علمی معتبر بین المللی (خوارزمی، فارابی، رازی و ابن سینا) | 10 امتیاز | 22 امتیاز | - هر مقاله تا 7 امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء - گواهی ثبت اختراع بین المللی تا 7 و داخلی تا 5 امتیاز - برگزیدگی داخلی تا 3 و خارجی تا 7 امتیاز | |
2 | مقالات علمی – ترویجی مرتبط با پایان نامه | - | 6 امتیاز | هر مقاله تا 3 امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء | |
3 | مقالات چاپ شده در کنفرانسهای معتبر ( داخلی یا خارجی) | - | 4 امتیاز | خارجی تا 2 و داخلی 1 امتیاز | |
4 | تألیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی | - | 4 امتیاز | - | |
5 | کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد | - | 4 امتیاز | عالی تا 4 و بسیار خوب تا 2 امتیاز | |
10 امتیاز | 40 | - |
جدول 2- نحوه محاسبه امتیازات آموزشی (حداکثر30 امتیاز)
ردیف | نوع فعالیت | حداقل امتیاز | حداکثر امتیاز | نحوه ارزیابی(طبق نظر کمیته مصاحبه کننده) | امتیاز مکتسبه |
6 | معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی | - | تا 6 امتیاز | - | |
7 | معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته | - | تا 5 امتیاز | - | |
8 | طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی | - | 3 امتیاز | 6 نیمسال 3 امتیاز، 7 نیمسال 2 امتیاز و 8 نیمسال 1 امتیاز | |
9 | طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته | - | 3 امتیاز | 2نیمسال 3 امتیاز، 3 نیمسال 2 امتیاز و 4 نیمسال 1 امتیاز | |
10 | برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی | - | 5 امتیاز | رتبه 1 تا 3، 5 امتیاز، رتبه 4 تا 6 ، 4 امتیاز، رتبه 7 تا 9، 3 امتیاز، رتبه 10 تا 12، 2 امتیاز و رتبه 13 تا 15، 1 امتیاز | |
11 | داشتن مدرک زبان معتبر | 4 | 8 امتیاز | طبق جدول شماره 4 | |
جمع | 4 | 30 |
*رشته هایی که طبق مصوبه شورای برنامه ریزی آموزش عالی در دوره کارشناسی برای 9 نیمسال و کارشناسی ارشد ناپیوسته برای 5 نیمسال تصویب شده اند و دانش آموختگان دوره کارشناسی ارشد پیوسته (با حداکثر سنوات تحصیلی)، با نظر کمیته مصاحبه کننده میتوانند از مجموع امتیاز بندهای 8و9 بهره مند شوند.
ردیف | شاخص ارزیابی | حداکثر امتیاز | امتیاز مکتسبه طبق نظر کمیته مصاحبهکننده |
12 | تسلط در تجزیه و تحلیل مسائل علمی و پاسخگویی به سؤالات | 3 امتیاز | |
13 | وسعت نظر، نوآوری و کارآفرینی | 3 امتیاز | |
14 | شخصیت، متانت و نحوه تعامل | 3 امتیاز | |
15 | نگرش و اطلاعات فناورانه مرتبط با رشته تحصیلی | 3 امتیاز | |
16 | توانایی فن بیان و انتقال مطالب | 3 امتیاز | |
17 | همراستایی زمینه پژوهشی داوطلب با اولویت های علمی اعضای گروه | 15 امتیاز | |
جمع | 30 |
جدول شماره 4- همترازی نمرات آزمون های ملی و بین الملی زبان انگلیسی
MSRT (MCHE) | IELTS Equivalent | TOEFL IBT | TOEFL Computer | TOEFL PAPER+ TOLIMO | حداکثر امتیاز |
100-95 | 7/5-9/0 | 120-113 | 263-300 | 625-680 | 8 |
90 | 7/0 | 100 | 250 | 600 | 8 |
85 | 6/5 | 90-91 | 232 | 575 | 7 |
80 | 6/0 | 79-80 | 213 | 550 | 6 |
75 | 5/5 | 69-70 | 196 | 525 | 5 |
70 | 5/0 | 56-60 | 173 | 500 | 4 |
65 | 4/5 | 49-50 | 152 | 475 | امتیازی تعلق نمیگیرد |
55 | 4/0 | 39-40 | 133 | 450 | امتیازی تعلق نمیگیرد |
45 | 3/5 | 29-30 | 113 | 425 | امتیازی تعلق نمیگیرد |