کد خبر: ۲۵۴۱۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۸۴ - ۱۰:۴۴

به رئیس جمهور گفتیم وزیرشان را به تونس بفرستند

آفتاب‌‌نیوز : منوچهر متکی باتاكيد براينكه،معمولا شركت در اجلاسهاي مختلف خارجي با ملاحظات و جهات گوناگوني مورد بررسي قرار مي‌گيرد، افزود: "اجلاس جهاني جامعه اطلاعاتي" دركشور تونس باموضوع‌ارتباطات بود كه معمولا وزراي ارتباطات كشورها در آن شركت مي‌كنند.

متكي اظهارداشت: دراجلاس قبلي جامعه اطلاعاتي كه در كشور سوئيس برگزار شد، در سطح سران از كشورهاي مختلف دعوت شده بود،اما مجموع بررسي‌هاي ما و موضوعات مطروحه در اجلاس تونس ،سطح شركت‌كنندگان در اين اجلاس و مشكلاتي كه كشور تونس در برگزاري اين اجلاس درخصوص سرويس دهي به هيات‌هاي خارجي داشت ما را برآن داشت كه به رييس جمهوري پيشنهاد كنيم كه ايران در سطح وزير در اين اجلاس شركت كند و رييس جمهوري نيز موافقت كردند.

از متكي درخصوص پيشنهاد ميانجيگري جمهوري اسلامي ايران بين سوريه و لبنان سوال شد، وي در پاسخ گفت: روابط سوريه و لبنان در منطقه از نظر ما مهم است .

وي افزود: اين دو كشور از ساليان دور دركنار يكديگر زندگي كرده‌اند و همه بايد تلاش كنند كه‌اين مناسبات از پرونده‌تحقيق رفيق حريري لطمه نبيند و دو كشور همسايه باتوجه به اينكه هر دو هم مرز رژيم صهيونيستي و در معرض طمع وتوسعه طلبي‌هاي اين رژيم‌اشغالگر هستند، مناسباتي صميمانه داشته‌باشند.

متكي بحث هرگونه ميانجيگري ايران بين سوريه و لبنان را رد كرد، اما گفت: در آينده نزديك در ادامه سفرهاي منطقه‌اي سفري هم به لبنان خواهد داشت .

برخی منابع خبری گزارش دادند که فواد سنیوره از سفیر ایران در لبنان خواسته است تا تهران بین بیروت-دمشق میانجیگری کند اما دفتر نخست وزیر لبنان این خبر را تکذیب کرد.

وزير امور خارجه در بخش دیگری از اظهارات خود افزود:: معمولا در سفرهاي خارجي، حامل پيام دوستي و برادري و ارتقاء روابط با كشورها است و در اين سفر نيز من حامل پيام دولت ، ملت و رييس جمهوري ايران مبني بر تعميق برادري و همراهي با دولت و ملت سوريه براي مقامات اين كشور بودم.

متکی باتاكيد بر اينكه روابط سياسي و اقتصادي تهران و دمشق در سطح بسيار خوبي است، گفت: در اين سفر با رييس جمهور، نخست وزير، وزير امور خارجه و رييس مجلس خلق سوريه ديدار و گفت و گو كردم و روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌اي از جمله محورهاي اصلي اين گفت و گوها بود .

متكي اظهار داشت: اين سفر باتوجه به شرايط منطقه و بطور مشخص مسئله سوريه و لبنان از اهميت بيشتري برخودار شد و در ديدار با مقامات سوريه از نظرات آنها درخصوص موضوع تحقيقات درخصوص پرونده ترور رفيق حريري و همينطور مسائل عراق آگاه شديم. 

وزير امورخارجه ايران موضع جمهوري اسلامي ايران درخصوص پرونده تحقيق ترور رفيق حريري، را روشن و مشخص دانست و گفت: ما از كشف حقيقت در تحقيقات در دست انجام اين پرونده قويا حمايت مي‌كنيم.

متكي افزود: در عين حال طرفين را از سياسي شدن و فشارهاي سياسي و انحراف از بررسي‌هاي حقوقي دقيق در اين پرونده پرهيز مي‌دهيم.

وي خاطرنشان كرد: سوري‌ها نيز موضع همكارانه‌اي در اين پرونده داشت و در موضوع مصاحبه و ملاقات با افراد و مقامات سوري مورد نظر كميته تحقيق، سوريه شمن پذيرفتن اصل موضوع ، در نظر داشت كه اين ملاقات و مصاحبه بايد در خاك سوريه و يادر مطنقه تحت نظر سازمان مللو در نزديكي بلنديهاي جولان صورت گيرد.

متكي همچنين از تاكيد بر تقويت مناسبات اقتصادي دو كشور در ديدار با نخست وزير سوريه سخن گفت و افزود: در اين ديدار بر برگزاري كميسيون مشترك اقتصادي ايران و سوريه در دمشق تاكيد شد و نخست وزير سوريه از معاون اول رييس جمهوري كشورمان براي شركت در اين كميسيون دعوت كرد.

وي همكاري در زمينه ساخت خودرو ايراني سمند در سوريه را يكي ديگر از موضوعات اقتصادي مورد بحث با نخست وزير اين كشور عنوان كرد و گفت: توافقات اوليه درخصوص توليد خودرو ايراني در سوريه قبلا انجام شده و بحث تعرفه‌هاي جديد اين همكاري در دستور كار دو كشور قرار دارد.

وزير امور خارجه همچنين تشريح وضعيت كنترل مرزهاي سوريه با عراق را از موضوعات مطرح در گفت و گو با مقامات سوري درخصوص اوضاع عراق عنوان كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین