کد خبر: ۲۵۵۱۳۳
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۶
محمد شریف:

تفکیک جنسیتی در شهرداری خلاف قانون کار است

طبق ماده 75 قانون کار کشور، صرفا انجام کارهای سخت، خطرناک و نیز حمل بار بیشتر از حد مجاز برای کارگران زن ممنوع شده است. این ممنوعیت در حمایت از کارگران زن به تصویب رسیده اما اعمال تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران در واقع ایجاد محدودیت برای زنان است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک حقوقدان اعمال تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران را ناقض ماده ۷۵ قانون کار اعلام کرد.

«محمد شریف» در این باره به ایلنا گفت: طبق ماده ۷۵ قانون کار ایران، صرفا انجام کارهای سخت، خطرناک و نیز حمل بار بیشتر از حد مجاز برای کارگران زن ممنوع شده است. این ممنوعیت در حمایت از کارگران زن به تصویب رسیده اما اعمال تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران در واقع ایجاد محدودیت برای زنان است.

وی ادامه داد: ممنوعیت زنان از اشتغال در برخی مناصب شهرداری تهران نقض ماده ۷۵ قانون کار است. شرایطی که قانون کار کشور برای اشتغال زنان تعیین کرده در راستای حمایت از آنان و مورد تایید سازمان بین المللی کار است. اما نتیجه اقدام اخیر شهرداری تهران، محروم شدن زنان از اشتغال است.

شریف همچنین در واکنش به اینکه شهرداری تهران «بکارگیری مردان در برخی مشاغل سخت و زمان بر» را نه محروم کردن بانوان، بلکه تکریم منزلت و مقام آن‌ها اعلام کرده است، گفت: شهرداری تهران یا هر نهاد دیگری می‌تواند به جای مردانه یا زنانه کردن مشاغل، با توجه به محدودیت‌های موجود در دو یا سه شیفت و بر اساس امکانات کارگران آن‌ها را به کار بگیرد. مردانه کردن مشاغل با عنوان حمایت از زنان ناقض قانون کار کشور است.

وی افزود: چنین توجیهاتی نمی‌تواند تبعیض جنسیتی و نقض قوانین را موجه و قانونی جلوه دهد.

این حقوقدان ادامه داد: تفکیک جنسیتی مشاغل در وهله اول در تعارض با قانون کار کشور و در وهله بعد ناقض تعهدات بین المللی ایران مبنی بر منع تبعیض جنسیتی اشتغال در برابر سازمان بین المللی کار است. همچنین ایران بر اساس «میثاق حقوقی، فرهنگی و اقتصادی» که در سال ۱۳۵۴ به آن پیوسته، متعهد است هیچگونه تبعیض جنسیتی در اشتغال اعمال نکند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین