کد خبر: ۲۵۵۶۸۰
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۳

ادامه روند کاهشی قیمت مسکن در تهران

در منحنی تورم ماهانه قیمت مسکن مربوط به ۴ ماه اول امسال، سطح قیمت ابتدا در فروردین ۷درصد افت کرد اما در اردیبهشت تقریبا به همین میزان افزایش یافت. سپس در خردادماه نیز حدود ۵درصد دیگر دچار تورم شد اما در تیرماه نرخ رشد ماهانه مجددا روند کاهشی به خود گرفت و در تراز منفی ۱/۱درصد ایستاد. تغییرات تیرماه قیمت مسکن نه‌تنها در مقایسه با ماه قبل، شتاب منفی دارد که در منحنی نوسانات نقطه‌به‌نقطه نیز حالت صعود ممتد از بین رفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش دنیای اقتصاد؛ در ماه اول تابستان امسال، نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه قیمت مسکن– میزان تغییر قیمت در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل- به ۴درصد رسید و در واقع قیمت مسکن در تهران طی تیر۹۳ با رقمی معادل۳/۴ درصد نسبت به تیر۹۲ افزایش پیدا کرد. این در حالی است که تورم نقطه‌به‌نقطه در بازار مسکن تهران بهار سال گذشته به بالای ۷۰درصد رسید و پارسال همین موقع، قیمت‌ها ۵۸درصد نسبت به تیر۹۱ جهش کرد اما به تدریج و در طول سال، با شروع تخلیه حباب قیمت، نرخ رشد افت کرد طوری که در اسفند۹۲، قیمت‌ها حداکثر ۷درصد نسبت به اسفند۹۱ افزایش پیدا کرد. در اوایل امسال، باز هم سطح این نوع تورم در بازار مسکن کمتر شد و به ۷/۱درصد رسید و هم‌اکنون در سطح ۴درصد در نوسان است.

با این حال، ۱۸ تیرماه «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی با اعلام متوسط قیمت متری ۴میلیون و۳۵۰هزار تومان برای خرداد۹۳، از نزدیک‌ شدن شتاب ماهانه قیمت‌ها به مرز‌ سکون خبر داد. رشد ماهانه قیمت آپارتمان در خرداد ۵درصد شده بود اما در تیرماه این نرخ به منفی یک درصد تبدیل شد.

هم‌اکنون با گذشت یک ماه از تابستان، آمارها از تداوم ریزش قیمت و عبور نرخ تورم ماهانه مسکن از نقطه‌ صفر حکایت دارد. تحولات جدید قیمت‌ها در بازار مسکن شرایط را یک گام دیگر به قدرت خرید طرف تقاضا نزدیک کرد. طی یک‌سال اخیر آنچه در بازار مسکن به «افت قیمت‌ها» تعبیر می‌شد، کاهشی بود که در تورم نقطه‌به‌نقطه مسکن- میزان رشد قیمت- اتفاق می‌افتاد به طوری که از تابستان سال گذشته، اگر چه قیمت همچنان ماه به ماه و در مقایسه با ماه‌های مشابه سال قبل، افزایش پیدا می‌کرد اما نرخ رشد کم می‌شد. به عبارت دیگر، گام اول تخلیه حباب مسکن که تا ابتدای تابستان امسال ادامه پیدا کرد، در گرفتن «شتاب» از رشد قیمت خلاصه شد. اما با شروع تابستان و صفر شدن شتاب، گام دوم نیز آغاز شده و هم‌اکنون این قیمت‌ها هستند که در مقایسه با قبل، مسیر کاهشی را آغاز کرده‌اند. در حال‌حاضر هم نرخ رشد قیمت مسکن منفی است و هم قیمت مسکن رو به کم شدن است. در تیر امسال متری ۵۰هزار تومان از ارزش معاملاتی واحدهای مسکونی کاسته شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین