آفتابنیوز : آفتاب: «صبحانهآنلاین» با این مقدمه نوشت: یکی از موضوعات کلی اما مغفول در سالهای اخیر، تلاش برای عملی کردن منشور «تکریم و رضایت ارباب رجوع» است که در دولتهای گذشته با مصوبات مختلفی همراه بوده اما احساس مردم نسبت به سالهای قبل در این خصوص، تغییر خاصی نداشته است.
بر این اساس، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور با صدور بخشنامهای خطاب به کلیه دستگاههای اجرایی با ابراز تاسف از اینکه طی سالهای اخیر مصوبات مربوط به تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع اجرایی نشده است، تاکیدات زیر را به عنوان ابلاغیه جدید تعیین کرده است:
- شناسایی، اولویتبندی و مستندسازی فرآیندهای اختصاصی و مشترک انجام کار مرتبط با ارباب رجوع
- بهبود، اصلاح و مکانیزه کردن فرآیندهای اختصاصی و مشترک مورد عمل مرتبط با ارباب رجوع که تاکنون اصلاح نشده
- سنجش و ارزیابی نحوه اجرای فرآیندهای اصلاحشده
- بهروزرسانی خدمات اختصاصی قابل ارائه به مردم در سایت مربوطه
- تدوین، آموزش و عملیاتی کردن منشور اخلاقی کارکنان
- توجه به تخصیص فضای اداری مناسب و امکانات لازم برای آسایش و تکریم ارباب رجوع
- انتخاب و ارزیابی شیوههای مناسب اطلاعرسانی نحوه ارائه خدمات متناسب با شرایط ارباب رجوع
- اطلاعرسانی نحوه ارائه خدمات به مردم از طریق نصب تابلوی راهنما در مبادی ورودی و در معرض دید مراجعین
- تهیه و توزیع بروشور بین ارباب رجوع و مخاطبین
- راهاندازی خط تلفن گویا برای راهنمایی مردم
- پایش، سنجش و ارزیابی مستمر رضایتمندی ارباب رجوع و تعیین میزان رضایتمندی مردم از خدمات ارائهشده
- انتخاب و انتصاب بازرسان واجد شرایط متعهد و متخصص
- تهیه برنامه زمانبندی برای بررسی و اعمال نظارت از واحدهای ستادی و خارج از مرکز
- تشویق و تنبیه مدیران، کارشناسان و کارکنان بر اساس ضوابط و ساز و کارهای تعیینشده و نتایج نظرسنجیها و شکایات ارباب رجوع از عملکرد آنان
این مصوبه به شماره 200/ 93/ 5697 به تمام دستگاههای اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ شده و بالاترین مقام اجرایی دستگاه و استانداران مسئول اجرای آن هستند و اقدامات انجامشده هر 3 ماه یک بار باید به معاونت توسعه مدیریت رئیسجمهور گزارش شود.