کد خبر: ۲۵۶۲۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۸۴ - ۱۸:۳۵

66 درصد زنان ايراني ،خشونت در زندگی مشترک را تجربه کرده اند

آفتاب‌‌نیوز : ژيلا بني‌‏يعقوب افزود: در يک دهه اخير در ايران پژوهش‌‏ها و مطالعات زيادي درباره خشونت عليه زنان، به ويژه خشونت خانگي انجام شده است كه بر اساس آخرين جستجوها در 28 مركز استان كشور، حداقل هفتاد پژوهش ميداني قابل اعتنا درباره خشونت خانگي عليه زنان انجام شده است.

وی خاطرنشان كرد: ميزان و انواع خشونت خانگي در استان‌‏هاي متخلف ايران از تنوع و تفاوت‌‏هاي زياد و معناداري برخوردار است، به عنوان مثال زنان در بندرعباس از اول زندگي مشترک خود تاكنون، بيشتر از زنان ساير نقاط ايران مورد خشونت قرار گرفته‌‏اند؛ اما در ميان زناني كه مورد خشونت قرار گرفته‌‏اند, اين زنان زاهداني هستند كه بيشترين و شديدترين خشونت‌‏ها را تجربه كردند.

سردبير نشريه اينترنتي كانون زنان تصريح كرد: زنان بندرعباس در طول يكسال دفعات بيشتري مورد خشونت خانگي قرار داشته‌‏اند و زنان ياسوج به دفعات كمتري با آن روبرو شدند.

به گفته وي؛ خشونت بر هشت نوع زباني، رواني، فيزيكي، حقوقي، جنسي، اقتصادي، فكر و آموزشي و مخاطرات تقسيم مي‌‏شود.

اين فعال امور زنان گفت: خشونت‌‏هاي فيزيكي و رواني كه محققان براي توصيف آنها از دو اصطلاح خشونت فيزيكي نوع اول كه شامل گاز گرفتن، گرفتن و بستن، زنداني كردن، چنگ انداختن و كشيدن مو، اخراج از خانه، كتک ‌‏كاري مفصل، محروم كردن از غذا مي‌‏شود و از اين لحاظ زنان در خرم‌‏آباد در طول يكسال بيش از ساير زنان ايران مورد خشونت واقع مي‌‏شوند و زنان شهركرد به دفعات كمتري در طول يک ‌‏سال اين موارد را تجربه مي‌‏كنند.

بني‌‏يعقوب گفت: خشونت فيزيكي نوع دوم كه شامل سيلي, لگد و مشت زدن، كشيدن و هل دادن، محكم‌‏كوبيدن به در، به هم زدن سفره و ميز غذا و شكستن اشياي منزل است كه زنان بندرعباس در طول سال به دفعات بيشتر و زنان كرماني كمتر مورد اين خشونت قرار گرفته‌‏اند.

سردبير نشريه اينترنتي كانون زنان يادآور شد: خشونت‌‏هاي رواني و كلامي نوع ديگري از خشونت‌‏هايي است كه در خانه عليه زنان استفاده مي‌‏شود كه عبارت است از به كاربران كلمات ركيک و دشنام، بهانه‌‏گيري‌‏هاي پي‌‏درپي، داد و فرياد و بداخلاقي، بي‌‏احترامي، رفتار آمرانه و تحكم‌‏آميز و دستور دادن‌‏هاي پي‌‏درپي، قهر و صحبت نكردن و از اين بابت زنان اصفهاني در طول يک سال بيشتر و زنان بوشهري كمتر از ساير زنان ايراني، تحت خشونت واقع شده‌‏اند. 

وي افزود: خشونت‌‏هاي جنسي و ناموسي شامل مجبور كردن زن به ديدن عكس و فيلم‌‏هاي مبتذل يا اجبار به روابط زناشويي ناخواسته يا غيرمتعارف، مراعات نكردن بهداشت زناشويي و خودداري از بكارگيري وسايل پيشگيري از بارداري، مجبور كردن زن به سقط جنين، اجبار زن به حاملگي ناخواسته، متهم كردن زن به بي‌‏مبالاتي در مسائل ناموسي مانند داشتن ارتباط نامشروع، شک و بددلي است.

بني‌‏يعقوب خاطرنشان كرد: در حالي كه زنان بندرعباس از اول زندگي مشتركشان تاكنون بيش از ساير زنان ايراني قرباني خشونت‌‏هاي جنسي و ناموسي شده‌‏اند، زنان يزدي در طول یک‌‏سال بيش از ساير زنان اين خشونت را تجربه مي‌‏كنند و مردان كرماني و ياسوجي هم به ترتيب كمتر از ساير مردان ايران، زنان خود را مورد خشونت‌‏هاي جنسي و ناموسي قرار مي‌‏دهند.

بني‌‏يعقوب در ادامه گفت: زنان بندرعباس, زاهدان و خرم‌‏آباد بيش از ساير زنان ايران توسط شوهرانشان تهديد مي‌‏شوند و زنان سمنان, ساري و ياسوج كمترين تهديدها را تجربه كرده‌‏اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین