کد خبر: ۲۵۶۳۲۹
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳

جزییات جدید از واردات روغن پالم به کشور/ تعدادی کانتینر پالم ترخیص نشده در کمرگ موجود است

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم درباره ورود روغن های پالم به کشور از طریق این منطقه و موارد مصرف آن توضیحاتی را ارائه کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مهندس فرزین حق دل معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم در گفت و گو با پیام نو می گوید: درخصوص اینکه آیا کانتینرهایی از دولت قبل در منطقه قشم مانده که هنوز با مشکلات این چنینی روبرو هستند، می گوید «تعدادی کانتینر  روغن پالم در گمرک هست که هنوز به آنها اجازه ترخیص نداده ایم.»

وی در مورد چگونگی واردات روغن های پالم می گوید:« واردات روغن پالم مانند هر نوع واردات دیگری به صورت قانونی انجام می شود و منعی ندارد. آنچه در مورد این روغن مسئله ساز شده است، استفاده های غیر قانونی آن است. روغن پالم به دلیل ترانس بالا، قابلیت استفاده در موارد خوراکی را ندارد اما متاسفانه به دلیل عدم نظارت بر روی مصارف آن، کسانی که آن را وارد کرده اند، از این محصول استفاده غذایی کرده اند.»

وی ادامه می دهد: «روغن پالم روغن بسیار مقرون به صرفه ای است و قیمت آن پایین تر از انواع مشابه روغن هاست. مدت زمانی زیادی هم می توان از آن استفاده کرد. برخی از فست فودها و رستوران ها و قنادی ها به دلیل ماندگاری زیاد این روغن، از آن برای مصارف خوراکی استفاده می کنند در حالیکه اساسا مصرف خوراکی آن ممنوع است. به تازگی استفاده آن در شیرهای پرچرب اتفاق افتاده است و سلامت مصرف کنندگان را تهدید کرده است. روغن پالم آنقدر مقاوم است که در شرایط گرمایی قشم هم اگر بیرون باشد، آب نمی شود.»

 معاون منطقه آزاد قشم درباره شکل های بروز تخلف اینگونه واردات به  پیام نو توضیح می دهد: «تخلف هایی که از موارد مصرف پیش می آید، به نهادهای نظارتی مربوط است. زمانی که گمرک پروانه ترخیص صادر می کند، بدین معناست که آن وسیله می تواند وارد کشور شود. بعد از آن صاحب کالا عملا موظف است به همان مقصودی که در پروانه قید شده، محصول را به مصرف برساند. حالا اگر خریدار یا فروشنده تخلفی انجام بدهند، نهادهای نظارتی مانند اداره بهداشت، استاندارد و … هستند که باید وارد شوند.»

وی با اشاره به غیر ممکن بودن جلوگیری از واردات روغن پالم می گوید: «وقتی خبر وجود مایع سفید کننده ( وایتکس ) به شیر منتشر شده است، بدین معنا نیست که دیگر جلوی واردات وایتکس را بگیریم. مایع سفید کننده استفاده های مهمی دارد. در مورد روغن پالم هم قضیه به همین شکل است. این روغن هزاران مورد استفاده دارد.»

وی در پایان درباره برخورد نهادهای نظارتی با افراد متخلف به پیام نو می گوید: «پرونده ای برای این متخلفان تشکیل شده و نهادهای نظارتی با آنها برخورد کرده اند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین