کد خبر: ۲۵۷۰۹۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۱
مراسم رونمایی از کارت هنر

جنتی خبر داد: همکاری با برخی دستگاه‌ها برای کمک به فرهیختگان و هنرمندان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از کارت هنر گفت:‌ همه قبول داریم که هنرمندان ما و شخصیت‌های فرهیخته‌مان از سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در همه جای دنیا تلاش می‌کنند که این سرمایه‌های اجتماعی را حفظ و تقویت کنند و بیشترین بهره‌گیری را داشته باشند، گفت: کشوری موفق است که سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی‌اش را تبادل کند.

وی افزود: اگر سرمایه و منابع طبیعی و پول داشته باشیم اما سرمایه اجتماعی نداشته باشیم نمی‌توانیم هیچ‌گاه توسعه پیدا کنیم. ضمن اینکه عکس این موضوع نیز صادق نیست.

او با ابراز تاسف از اینکه به سرمایه‌های اجتماعی و سیاسی‌مان چوب حراج می‌زنیم، گفت: در بین هنرمندان و اصحاب حوزه فرهنگ آن منزلتی را که باید داشته باشند نمی‌بینیم و باید با تمام توان از این نوع سرمایه‌ها استفاده کنیم.

او با اشاره به اینکه نخبگان در سه دهه گذشته در سطح جهانی جایگاه‌های بالایی را به دست آوردند، گفت: باید بدانیم چند تای آن‌ها را توانسته‌ایم نگه بداریم و از آن‌ها بهره ببریم.

وزیر فرهنگ گفت: کشورهایی که به دنبال توسعه هستند مانند کانادا، به دو دسته از ایرانیان راحت تابعیت می‌دهند. یکی سرمایه‌داران و دیگری متخصصین و نخبگان.

وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه یکی از مباحث اساسی در آغازین روزهایی که به وزارت فرهنگ و ارشاد آمدم و برنامه آن را به مجلس دادم همین برنامه اقتصاد و هنر بود و از آقای کاظمی خواستم به عنوان معاون اقتصاد و هنر با ما همکاری کند.

او در بخشی از سخنانش با بیان اینکه بسیاری از هنرمندان در اداره معیشت خود در مضیقه هستند، گفت: دیده‌ایم که بعضی از همین سرمایه‌های اجتماعی برای درمان بیماری‌های خود نیازمند حمایت بوده‌اند.

علی جنتی از همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دستگاه‌های مختلفی نظیر وزارت نفت، شهرداری، معاونت علمی و فناوری، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن به منظور کمک به فرهیختگان و هنرمندان خبر داد.

جنتی با بیان اینکه برخلاف عده‌ای که معتقدند آثار هنرمندان ایران نباید در کشورهای عربی و اروپایی نمایش داده شود گفت: چرا نباید کنسرت‌های موسیقی و فیلم‌های‌مان در بهترین سالن‌های اروپایی نمایش داده شود و به این شکل به دنیا عرضه گردد.

او با اشاره به اینکه در حوزه نگارگری و خوشنویسی و هنرهای تجسمی احساس می‌کنم ارزش واقعی خود را پیدا کرده است گفت: چرا باید این امتیاز را از دست بدهیم؟

وزیر ارشاد با بیان اینکه در حوزه هنرهای نمایشی محدودیت‌ها را برای قیمت‌گذاری برداشته‌ایم، گفت: نباید در تعیین قیمت بلیت‌ها دخالت کنیم تا هنرمند این آثار ارزش مادی خود را پیدا کند.

جنتی در بخشی از سخنانش درخصوص صندوق اعتباری هنرمندان و نویسندگان و روزنامه‌نگاران گفت: در طول سال‌های گذشته خدمات خوب و زحمات بسیاری صورت گرفته است، اما این صندوق هنوز نتوانسته خودگردان باشد و روی پای خودش بایستد.

او با یادآوری این نکته که این صندوق در سال گذشته بیست و چند میلیارد تومان بدهی داشته است، افزود: این صندوق باید به شکل یک دستگاه اقتصادی خودگردان تبدیل گردد تا حمایت شود.

وی افزود: در این راستا در ابتدا اساسنامه این صندوق اصلاح شد و در مرحله دوم در هیات امنای آن از شخصیت‌های اقتصادی با سابقه به کار گرفته شد.

او از حمایت ‌های توسعه‌ای این صندوق به مشارکت در فعالیت‌های هنری و مطبوعاتی اشاره کرد و گفت:‌ به طور مثال اگر نویسنده‌ای بخواهد کتاب چاپ کند یا نمایشنامه‌ای بخواهد روی صحنه برود باید برای کمک به اعضا وام و تسهیلات ارائه گردد.

او همچنین حمایت‌های بیمه‌ای اعم از تامین اجتماعی، بیمه عمر،‌تامین آتیه و کمک‌های اضطراری و خاص را برای این اعضا برشمرد.

به گزارش ایسنا در این مراسم از کارت هنر رونمایی شد و به دنبال آن محمدرضا شجریان،‌ ایرج راد،‌ غلامحسین امیرخانی، سینا صارمی (فرزند شهید محمود صارمی) ، هوشنگ ظریف ، پرویز کلانتری و صادق کرمیار روی سن آمدند و در کنار وزیر و معاونانش از کارت هوشمند هنر جمشید مشایخی رونمایی کردند.

وزیر ارشاد ابراز امیدواری کرد که بتوانیم در سال جدید گام‌های مثبتی برداریم و سال‌های آینده گزارش‌های مثبتی از مجموعه‌ فعالیت‌ها داشته باشیم.

در حاشیه این مراسم محمدرضا شجریان، استاد هوشنگ ظریف را در آغوش گرفت. همچنین کارت هوشمند جمشید مشایخی برای لحظاتی از او گرفته شد تا امتحان شود.

به گزارش ایسنا، در پایان مراسم گروه سپید و سیاه به اجرای موسیقی سنتی پرداختند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین