کد خبر: ۲۵۸۱۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲
ارزیابی داریوش قنبری از یکسال عملکرد دولت:

دولت در مقابل افراطیون، مماشات را کنار بگذارد/ اصلاحات هزینه دارد

داریوش قنبری نماینده سابق مجلس در ارزیابی کارنامه یک ساله دولت گفت: در سال نخست از عمر دولت، امور کشور به سامان شده و این حرکت ناشی از خرد، عقلانیت و علم‌باوری است. مهمترین خصیصه این دولت این است که با چارچوب علمی در اداره کشور گام برمی‌دارد و من تا به الان موردی را سرغ ندارم که دولت غیر از این عمل کرده باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: داریوش قنبری در آستانه هفته دولت گفت: من کارنامه دولت را در سال نخست فعالیتش، مثبت ارزیابی می‌کنم به این دلیل که دولت به رویه علم، منطق و خردورزی اهمیت می‌دهد.

داریوش قنبری نماینده سابق مجلس در ارزیابی کارنامه یک ساله دولت به «آفتاب» گفت: در سال نخست از عمر دولت، امور کشور به سامان شده و این حرکت ناشی از خرد، عقلانیت و علم‌باوری است. مهمترین خصیصه این دولت این است که با چارچوب علمی در اداره کشور گام برمی‌دارد و من تا به الان موردی را سرغ ندارم که دولت غیر از این عمل کرده باشد. 

قنبری درباره کارنامه دولت در حوزه اقتصاد گفت: دولت وقتی امور را در یکسال قبل در دست گرفت عرصه اقتصاد درگیر تورم، رشد 6 درصدی منفی و تحریم بود. این دولت توانست تورم را مهار کند. شاید عده‌ای بگویند که هنوز گرانی وجود دارد. من  فکر می‌کنم همه دولت‌ها در ایران گرفتار گرانی بوده‌اند اما این دولت توانسته تورم را مهار کرده و به سمت رشد مثبت حرکت کند. ارزش پول ملی امروزه تقویت شده است. دلار در اواخر دولت احمدی نژاد 3600 تومان بود و الان به 3150 رسیده است. دولت در جهت کاهش رکود، بسته اقتصادی خوبی را آماده کرده و به صورت لایحه به مجلس فرستاده است. این البته از جهت اینکه یک حرکت علمی است و دولت به دنبال نگاه علمی در حوزه اقتصاد هست بسیار مهم است زیرا امروز علم‌محوری بر روند حرکت دولت حاکم است.

وی افزود: در عرصه سیاست خارجی، دولت به جد در این یک سال تلاش کرده تا مشکلات را حل کند. آن نگاه امنیتی و تهدید امنیت ملی که دولت در اواخر دولت احمدی‌نژاد مدام تهدید می‌شد جای خود را به تعامل و تفاهم داده است. قبلا گزینه حمله نظامی دول غربی و امریکائی به ایران مطرح بوده است اما الان نه تنها خطر دفع شده بلکه در نتیجه تدبیر روحانی به مسیری رفته‌ایم که تحریم‌ها هم برداشته شود. مذاکرات پرونده هسته‌ای هر روز به مرحله بهتری می‌رسد و از طرف دیگر حل معضل اقتصادی در گرو حل مسئله تحریم است.

وی در ارزیابی فضای داخلی در یکسال گذشته هم گفت: در عرصه سیاست داخلی فضای نسبتا مناسبی ایجاد شده است. فضای امنیتی جای خود را به فضای سیاسی داده و آزادی سیاسی خیلی بهتر شده است. دولت منشور حقوق شهروندی را تدوین کرده که این امر نشان از اهمیت دادن به حق و حقوق شهروندانی است که در هشت سال گذشته به شدت آسیب دیده بود. فضای مطبوعات و کار اهالی مطبوعات بهتر شده است و در کل من فکر می‌کنم شاخص‌های توسعه سیاسی در حال بهتر شدن است.

قنبری اضافه کرد: اما واقعیت این است که همه اصلاحاتی که دولت انجام می‌دهد هزینه دارد. همین چند روز قبل یکی از بهترین وزرای دولت کنار گذاشته شد. تنها دلیل آن این بود که ایشان می‌خواستند جلوی فساد علمی، تخلف در بورسیه‌ها و اعمال غیرقانونی اخراج استاد و دانشجو را بگیرند. دستاورد مثبت این دولت کم نبوده است.

قنبری درباره نقاط ضعف دولت هم می‌گوید: من فکر می‌کنم که دولت در مقابل نیروهای تندرو و رادیکال خیلی مماشات کرده است. اما این مماشات باعث نشده که طیف تندرو رفتار خود را تغییر دهند. اینها در مسیر منافع ملی سنگ‌اندازی می‌کنند. دولت در زمینه رسانه‌های حامی خیلی ضعیف عمل می‌کند. باید تیم رسانه‌ای دولت قوی باشد تا از عملکرد دولت دفاع کند و به تبیین دستاوردهای مثبتش بپردازد.

قنبری در پایان سخنان خود گفت: انتظارات مردم و گروه‌های سیاسی از دولت خیلی زیاد است و دولت باید بتواند خود را در مسیری قرار دهد که در چند سال آینده وضعیت بهتر از وضع موجود شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
شمسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
2
6
دولت روحانی با خزانه خالی امده است ایا باید انها که برده و خورده اند مجازات شوند انها سعی دارند دوباره سکان نفت را در اختیار بگیرند از نمایندگان ما بیشتر انتظار داشتیم دولت که دست خالی کار کرد ایا نمی تواند با تعویض یک وزیر کار کند چرا او فیلسوف شاه است و فیلسوفان را دارد تا مملکت را سامان دهد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین