کد خبر: ۲۶۰۵۴۵
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰

روحانی: دولت در مبارزه با فساد مصمم است

رییس جمهوری با تاکید بر این که دولت در مبارزه با فساد مصمم است، گفت: دولت یازدهم از انجام هر آنچه که در راه مبارزه با فساد و توسعه کشور نیاز باشد از هیچ کس و از هیچ قدرتی نخواهد ترسید.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز یکشنبه در جمع نخبگان و برگزیدگان استان خراسان رضوی افزود: با وحدت، انسجام، جهاد و تلاش بر مشکلات فائق خواهیم شد و برای حل معضلات این کشور حتی فساد، کلیدی بهتر از علم و فناوری نیست.

رییس جمهوری با یادآوری رشد و توسعه کمی دانشگاه ها و تعداد مقالات علمی ارایه شده در کشور ادامه داد: ما برای چه مقاله می نویسیم؟ در این مقالات به دنبال چه هستیم؟ البته جای تردید نیست که دوست داریم در دنیا اعلام شود که تعداد مقالات ایران در منطقه نخست است.

روحانی با بیان این که البته مقاله نوشتن و ارایه کردن یک مقاله تفوق علمی است و جای تردید ندارد، گفت: اما می خواهم نکته دیگری بگویم که خدای ناکرده مقاله نوشتن، امتیاز گرفتن و درجه علمی هدف ما نشود. اگر اینها هدف شود، ما به جایی نمی رسیم.

وی ادامه داد: مقاله می نویسیم، می فرستیم و چاپ می کنند، ما هم استادیار، استاد تمام می شویم و بسیار هم کلمه استاد تمام برای کسانی که در مسیر علم و دانش هستند، لذت دارد. حداقل برای این که نشان دهند که کار و تلاش کردند و زحمت کشیدند البته به شرط این که فساد در این داستان نباشد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که ما در این دولت به برخی فسادها برخوردیم که شگفت آور است، توضیح داد: «قدیم ها می گفتند آدم بعضی چیزها می بیند شاخ در می آورد، می گفتیم مگر آدم شاخ هم در می آورد؟ اما اکنون می بینیم برخی موضوعات آنچنان به مغز فشار می آورد که گویی دو شاخ در حال درآمدن است و معلوم است که مثال های ایرانی بی ربط نیز نبوده است؟ آخه برای استاد و بورسیه شدن هم تقلب؟ از طرف می پرسند آقا نمره ات چند است؟ می گوید؛ ای بنویس دیگه 12- 14- 15، آقا بگو نمره ات چقدر است، نمره ای می گوید که بعد معلوم می شود گفتارش ... البته ممکن است کم حافظه گی و گرفتاری زمانه باعث شده باشد وگرنه بعید است کسی که در مسیر استادی است، بخواهد تقلب کند.»

رییس جمهوری ادامه داد: «واقعا ما دچار حیرت شدیم که چرا؟ حالا رانت می گویند در برخی زمینه های اقتصادی، مالی و پولی که البته همه آنها بد است اما آدم بخواهد استاد فرزندان مردم شود با تقلب؟ بخواهد در این کشور معلم شود که شاگرد تربیت کند که آن شاگرد کشور را نجات دهد آن هم در شرایط حصر اقتصادی و مبارزه با استکبار جهانی و با شعارهای بسیار بلند و پرطمطراق، بعد در آن تقلب دربیاید و بعد عده ای بنویسند سرگشاده و غیرسرگشاده و تهدید کنند؟ مگر این دولت از تهدید می ترسد؟»

روحانی تصریح کرد: من امروز در محضر شما فرهیختگان، بزرگان، اساتید و در محضر مولایمان امام هشتم (ع) که روح او ناظر و روز میلاد او است، خدمت شما به صراحت عرض می کنم، هر آنچه که در راه مبارزه با فساد لازم باشد و در راه توسعه این مملکت نیاز باشد، این دولت از هیچکسی و هیچ قدرتی نخواهد ترسید.

وی ادامه داد: لابد شما می گویید چرا نمی ترسید، دیگران چیزهای بسیار دارند که می توانند شما را تهدید کنند و چرخ دولت شما را از گردش بیاندازند؟، من به شما خواهم گفت این چنین نخواهد شد، چرا؟ زیرا تا روزی که اکثریت قاطع مردم هوشیار و بیدار این سرزمین با دولت و در کنار دولت هستند، این دولت موفق خواهد بود.

رییس دولت یازدهم ادامه داد: اگر هم یک زمانی مردم در کنار این دولت ها نباشند، آن قدرت ها هم نباشند ما موفق نخواهیم بود، موفقیت ما در سایه حمایت، حضور و تلاش مردم و البته لطف پروردگار و عنایت حق که او اصل و همه چیز است.



**دولت الکترونیک راه علمی مبارزه با فساد است

رییس جمهوری در بخش دیگر از سخنان خود تاکید کرد: در تمام مراحل باید با تلاش پیگیر و با جهاد، تلاش و کوشش کار را پیش ببریم تا به مقصد و مقصود برسیم و برای حل معضلات مملکت کلیدی جز علم، دانش، تحقیق و فناروی نمی شناسم.

وی افزود: دانشمندان، دانشگاهیان و اهل نبوغ ما باید بدانند و طرح علمی بدهند، فساد با شعار درست نمی شود، این که داد بزنیم و دادگاه درست کنیم و عده ای را بگیریم، درست نمی شود مبارزه با فساد طرح علمی نیاز دارد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به نخبگان و برگزیدگان استان خراسان رضوی تصریح کرد: شما باید آن را طراحی کنید که چگونه از فساد پیشگیری کنیم و راه آن را شما اهل نظر و اندیشه بگویید.

روحانی ادامه داد: اگر بنده برای جواز ساختمان یا کارخانه یا ورود کالا به یک نفر مراجعه کنم، بهتر است یا به 30 نفر و اگر با یک نفر رودررو باشم یا با 30 نفر، اگر با یک نفر روبرو باشم فساد کمتر است و اگر خدای ناکرده بخواهم رشوه بدهم یک بار و نه 30 بار رشوه می دهم و لااقل فساد یک سی ام می شود، ما باید کاری کنیم در کل فساد نباشد.

وی با تاکید بر این که مبارزه با فساد نیازمند راه حل علمی است، یادآور شد: شما باید بگویید چگونه رابطه مراجعه کننده با کارگزار کوتاه تر شود، بسیاری از کارها را می توان با پست و الکترونیک انجام شود و حضوری نباشد، با این اقدام فساد کمتر می شود.

رییس جمهوری تصریح کرد: دولت الکترونیک از راه های علمی مبارزه با فساد است.

روحانی همچنین گفت: نه تنها در مبارزه با فساد، اگر ما در زمینه آب، محیط زیست، سیاست خارجی و حقوق ملی، رودخانه های مرزی و حقابه مشکل داریم علم حقوق، سیاست و اقتصاد همه باید به کمک ما بیایند و شما باید کاری انجام دهید تا بتوانیم مشکلات را حل و فصل کنیم.

وی با بیان این که نوشتن مقاله کافی نیست، این سوال را مطرح کرد که دانشگاه متکفل چیست؟

رییس جمهوری ادامه داد: وقتی می گوییم انسان ها عالم شوند چون ثواب دارد، اما وقتی می گوییم عالم شوند تا مشکل و معضل جامعه را حل کنند و رفاه، نشاط و امید را به جامعه برگردانند و این کار شدنی است.

وی گفت: اگر در اقتصاد مشکل داریم و باید تورم را کاهش دهیم، اساتید، محققین، پژوهشگران و اقتصاددانان باید کمک کنند. ما می خواهیم بر رکود غالب شویم و رونق ایجاد کنیم و شما اندیشمندان وصاحبنظران فرهنگ جامعه را تعالی بخشیم .

خبر در حال تکمیل شدن است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین