کد خبر: ۲۶۰۵۹۴
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴

حسن فتحی: تحریف سخنان وزیر ارشاد درباره فیلم قصه‌ها شرافتمندانه نیست

حسن فتحی کارگردان با سابقه سینما و تئاتر و تلویزیون که آثاری همچون شب دهم و مدار صفر درجه را درکارنامه کاری خود دارد به سایت آفتاب می گوید :«من معتقدم علت این هجمه ها و رفتارهای اینچنینی تفاوت و اختلاف دیدگاه برخی از گروه ها در مسائل فرهنگی با دولت است. وجود این اختلاف نظرها در همه جوامعی که سینما و فرهنگ و ادبیات زنده و پویا دارد، وجود دارد، این مسئله عجیب نیست .»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس فرهنگی: کوتاه شدن و تحریف بخشی از سخنان علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص موضع گیری درباره فیلم قصه ها، بحث ها و حواشی زیادی ایجاد کرده است. باشگاه خبرنگاران جوان مدعی شده بود که علی جنتی به کسب مجوز فیلم قصه ها ساخته رخشان بنی اعتماد انتقاد کرده و نسبت به آن موضع تندی اتخاذ کرده است، موضوعی که حالا از سوی سازمان سینمایی تکذیب شده است. روند تخریب دولت و اختلاف افکنی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان مورد انتقاد هنرمندان قرار گرفته است .


حسن فتحی کارگردان با سابقه سینما و تئاتر و تلویزیون که آثاری همچون شب دهم و مدار صفر درجه را درکارنامه کاری خود دارد به آفتاب می گوید :«من معتقدم علت این هجمه ها و رفتارهای اینچنینی تفاوت و اختلاف دیدگاه برخی از گروه ها در مسائل فرهنگی با دولت است. وجود این اختلاف نظرها در همه جوامعی که سینما و فرهنگ و ادبیات زنده و پویا دارد، وجود دارد، این مسئله عجیب نیست .»

 فتحی افزود:« اشکال کار از اینجا آغاز می شود که برخی تصور می کنند تخریب، راه بروز اختلاف دیدگاه هاست. این نگاه اشتباه است راه شرافتمندانه رقابت فرهنگی این است که هر گروهی تولیدات وآثار فرهنگی را با دید هنری خود بسازد و اجازه دهد که مردم خودشان برای سبد فرهنگی خود تصمیم بگیرند.»

فتحی افزود:«بارها بارها در رسانه ملی شنیده ایم که مردم ایران با صفاتی همچون فرهیخته و باهوش و آگاه توصیف شده اند. قطعا مردمی با این صفات می توانند برای دیدن محصولات فرهنگی تصمیم بگیرند.»

فتحی به سیاسی کاری گسترده در حوزه فرهنگ انتقاد کرد و افزود:« متاسفانه هر حوزه ای که بیش از حد معین با سیاست آمیخته می شود ،دچار افول و حاشیه می شود. این اتفاق نا خوشایند الان در فوتبال هم رخ داده است.من بر این باورم اگر افراد در فعالیت های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی با هم رقابت می کنند و یا به دنبال منافع فردی وگروهی هستند ، نباید منافع ملی را فدا کنند. اگر امنیت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی از بین برود آیا کسی می تواند در چنین جامعه ای فعالیت کند ؟ فرض کنیم فیلم هایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز کسب کرده اند ، هر روز از پرده پایین کشیده می شود ؛ قطعا در این شرایط سرمایه گذاران فرهنگی بخش خصوصی حاضر نیستند برای فیلمی سرمایه گذاری کنند . این وضعیت نیز سبب می شود سینمایی تک بعدی که جواب گوی نیاز مخاطب نیست ،رواج پیدا کند»

فتحی که آثار وی بیشتر  دوره تاریخ معاصر می گذرد ،می افزاید :«من بر این باورم که اگر در جامعه ای منافع حزبی  و گروهی به منافع ملی ارجحیت پیدا کند ،راه پیشرفت و توسعه در آن جامعه بسته خواهد شد. چنین جامعه ای قطعا در مسیر عقب ماندگی قرار می گیرد.همه ما باید برای خود خط قرمزهایی تعریف کنیم . خط قرمز ما باید منافع ملی و اخلاق باشد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین