کد خبر: ۲۶۰۸۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳

الوطن سعودی: ایران به اجلاس ائتلاف ضد داعش در جده دعوت نشده است

روزنامه الوطن سعودی امروز نوشت که ایران به اجلاس ائتلاف ضد داعش در شهر جده عربستان دعوت نشده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه سعودی الوطن به نقل از منابع خود نوشت: تهران برای حضور در این اجلاس دعوت نشده است.

به گزارش تسنیم، این اجلاس روز پنجشنبه همزمان با سیزدهمین سالگرد حملات یازده سپتامبر در شهر جده برگزار خواهد شد.

روزنامه الوطن نوشت: در این ائتلاف عربی – غربی در سطح وزیران خارجه راههای لازم برای متوقف کردن گسترش گروه داعش در عراق و سوریه بررسی خواهد شد.

به نوشته این روزنامه، حضور وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری به همراه آمریکا و لبنان و اردن و تعداد دیگری از وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا که احتمالا فرانسه و انگلیس جزء آنها باشد، قطعی شده است.

این روزنامه به نقل از منابع یاد شده نوشت: گروه داعش و چگونگی رهایی از آن محور اجلاس جده است و تدوین راهبردی واحد برای مبارزه با تروریسم به طورکلی و به طور خاص این گروه تروریستی صورت خواهد گرفت.

الوطن نوشت: شرکت کنندگان اجلاس خود را درپی آن برگزار خواهند کرد که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا فردا طرح اقدام کشورش علیه داعش را آشکار خواهد کرد.

دعوت عربستان برای برگزاری اجلاس یاد شده درحالی است که دولت این کشور به طور علنی در طول سه سال گذشته حمایت خود از گروههای مسلح به اصطلاح خودش "میانه رو" در سوریه را که درحال نبرد با نظام این کشور هستند، ابراز داشته است.

دولت سعودی به طور علنی از این گروهها حمایت سیاسی، مالی، نظامی و رسانه ای کرده است و دیگران را نیز ترغیب کرده تا به این گروهها کمک تسلیحاتی بکنند.

حمایت از همین گروهها بویژه دو گروه مسلح "ارتش آزاد" سوریه و "جبهه اسلامی" بستر ساز ظهور گروههای تندروتری شده است. اتباع عربستان بعد از تونس بیشترین اعضای خارجی گروه تروریستی داعش را تشکیل می دهند.

برخی منابع اطلاعاتی و رسانه ای از حمایت بعضی کشورهای غربی و منطقه ای از گروههای تندرو مسلح در سوریه و عراق سخن گفته اند.

مسئولان احزاب مخالف ترکیه پیشتر اعلام کردند که دولت پیشین ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان از گروه داعش حمایت تسلیحاتی کرده و کار ورود آنها از خاک این کشور به سوریه را تسهیل بخشیده است. این مسئولان همچنین از درمان عناصر مسلح در بیمارستانهای شهرهای مرزی ترکیه و آموزش عناصر داعش در شهر غازی عنتاب این کشور خبر داده بودند.

برخی منابع رسانه ای فرانسوی و عربی نیز از آموزش عناصر مسلح پیش از ورود به سوریه در کشورهای فرانسه، اردن و قطر زیر نظر افسران آمریکایی خبر داده بودند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین