کد خبر: ۲۶۱۶۳۰
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
عصر امروز برگزار می شود؛

شبی به یاد اسطوره موسیقی ملی ایران؛ «ابوالحسن صبا»

مجله بخارا با همکاری بنیاد فرهنگی اجتماعی ملت و انتشارات سخن، عصر امروز یکشنبه 23 شهریور، شب «ابوالحسن صبا» را برگزار می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: مجله بخارا با همکاری بنیاد فرهنگی اجتماعی ملت و انتشارات سخن، عصر امروز یکشنبه 23 شهریور، شب «ابوالحسن صبا» را برگزار می کند.

به گزارش آفتاب، ابوالحسن صبا، فرزند ابوالقاسم کمال‌ السلطنه در سال۱۲۸۱خورشیدی در خانواده ‌ای آشنا به موسیقی و اهل ادب متولد گردید. پدرش، کمال‌ السلطنه، پزشک، ادیب و دوست‌ دار موسیقی بود. او سه ‌تار می‌ نواخت و اولین استاد پسرش بود. صبا نخستین درس های موسیقی را از پدرش فرا گرفت. او نزد میرزا عبدالله فراهانی، درویش خان و علی ‌نقی وزیری تار و سه‌ تار، نزد حسین هنگ ‌آفرین ویولن، نزد حسین اسماعیل ‌زاده کمانچه، نزد علی اکبر شاهی سنتور، نزد اکبرخان نی و نزد حاجی خان ضرب را آموخت. او در جوانی به مدرسه کمال ‌الملک رفت و نقاشی را فرا گرفت. همچنین، در رشته‌ هایی مانند سوهان‌ کاری، نجاری، ریخته‌ گری، معرق‌ کاری و خاتم‌ کاری مهارت کسب کرد که بعداً در ساختن آلات موسیقی به کار بست. صبا، آثار نیما و هدایت را می ‌خواند و با نیما و شهریار روابط نزدیک داشت.

شب ابوالحسن صبا با حضور فرهاد فخرالدینی، شهرام ناظری، مجید درخشانی، علیرضا قربانی، محمدرضا شرایلی و صبا ندایی برگزار خواهد شد. رونمایی از یادنامه ابوالحسن صبا و اجرای قطعاتی از صبا به همراه نمایش فیلم مستند از دیگر بخش های این برنامه خواهد بود. این مراسم که ازساعت۵عصرآغاز خواهد شد، درخیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره۱۲، کانون زبان فارسی واقع است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین