کد خبر: ۲۶۱۸۳۱
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶

26 هزار درخواست انتقالی دانشجویان دانشگاه آزاد

طبق دستورالعمل جدید تقریبا با 75 درصد از درخواست ها تاكنون موافقت شده است که حدود 83 درصد آنها مربوط به نقل و انتقالات خارج از تهران بوده است .
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نامه نیوز نوشت:

رئیس دانشگاه آزاد از اجرای طرح یکپارچه اتوماسیون اداری سراسری دانشگاه و داشبورد اطلاعات مدیریت، ارتقای خدمات دانشجویی و اجرای طرح اتوماسیون نقل و انتقالات دانشجویی و امور رفاهی دانشجویی خبر داد.

سازمان و تشکیلات جدید دانشگاه برای چابک سازی سیستم اداری بر اساس اصل عدم تمرکز و واگذاری اختیارات به واحدهای دانشگاه تصویب شده است. در این طرح نه تنها نقل و انتقالات از طریق سامانه انجام می شود؛ بلکه نظارت بر تمام واحد های دانشگاهی سراسر کشور به طور شفاف و از سازمان مركزي اداری انجام می پذیردو نظارت بر واحد ها شفاف می شود.

نظارت شفاف بر واحدها


سامانه نقل و انتقالات که قرار است سالانه دو بار برای دانشجویان در اول هر ترم قابل دسترسی باشد. در این طرح مراحل اداری که در بازده زمانی 4 الی 5 ماه با گذراندن پروسه های سخت اداری مراجعه متعدد به واحدهای مبدا و مقصد و سازمان مركزي انجام می شد به بازه زمانی کوتاه و بدون حضور دانشجو کاهش یافته است.

در این طرح ثبت درخواست مجوزها نزدیک به 40 روز است که به صورت اینترنتی انجام می‌شود.از جمله مزیت های این طرح انجام پروسه های درخواست است که از مهم ترین کارکرد این طرح بشمار می رود . این نظام شفاف و دقیق است که در نهایت موجب کمک به روال انجام امور اداری می شود٬ بر این اساس واحد ها نمی توانند بدون دلیل از پیگیری امور دانشجویان جلوگیری کنند و دانشگاه در جهت شفاف سازی امور دانشجویی پیش می رود.

تمام دانشجویان متقاضی برای نقل و انتقال تنها باید از طریق سامانه این دانشگاه اقدام کنند در غیر این صورت روش‌های دیگر مورد پیگیری نیستند. تنها از طریق فضای مجازی انجام می شود و دانشجو درخواست خود را مستقیم به سازمان مرکزی ارائه می دهد و حق هیچ اظهار نظری از واحد مبدا یا مقصد به جزء ماده 13 و همترازي وجود ندارد که نه تنها حق دانشجویان ضایع نمی شود بلکه سازمان مرکزی به طور مستمر و شفاف بر نقل انتقالات نظارت دارد.

به گفته بسیاری از دانشجویان با اجرای این طرح دیگر وجود واسطه برای نقل و انتقالات دانشجویی بی‌معنا شده است و حقوق دانشجویان رعایت می شود . با این طرح جز بیماران خاص، فرزندان شهدا و جانبازان و اعضای هیئت علمی، مهمان دائمی دیگری در واحدها نداریم.در این سامانه دانشجویان می توانند با 12 دلیل قانونی و موارد خاص درخواست خود را ثبت کنند. قوانینی که باعث می شود دانشجویان با حق حقوق خود هم آشنا شوند . بسیاری از دانشجویان تاکنون از حقوق و مزایایی که شامل حالشان بوده تا به حال بی اطلاع بوده اند.

با 75 درصد درخواست ها موافقت شده است و انتظار مي رود تا 90 درصد موافقت شود


طبق آمارها ظرف 3 ماه گذشته و با اجرایی شدن ساز و کارهای لازم تاکنون در سامانه نقل و انتقالات بیش از 26 هزار اکانت و درخواست ثبت شده است‌، طبق دستورالعمل جدید تقریبا با 75 درصد از درخواست ها تاكنون موافقت شده است که حدود 83 درصد آنها مربوط به نقل و انتقالات خارج از تهران بوده است .

به گفته دانشجویان تا قبل از راه اندازی این سامانه دانشجو موظف بود برای هر درخواست و انتقالی پروسه های اداری را در دانشگاه مبدا ، مقصد و سازمان مرکزی با تردد های متعدد و حضوری پیگیری کنند که مشکلات و معضلات عمده ای را دربرداشت. اما در حال حاضر همه دانشجویان از طریق فضای مجازی مراحل ثبت درخواست و پیگیری را انجام می دهند که باعث کاهش هزینه های سفرهای بین شهری و کاهش وقت زمان زیادی شده است.

راه‌اندازی سیستم درخواست ریزنمرات از طریق تلفن همراه این سامانه اکنون مراحل آزمایشی خود را طی می‌کند. اگر بخواهیم به طور کلی معضلات نقل انتقالات را ریشه یابی کنیم نه تنها معضلاتی برای دانشجو داشت بلکه معضلاتی هم برای اتوماسیون اداری دانشگاه به وجود می اورد که امروز با اجرایی شدن این طرح در وقت و هزینه ها صرفه جویی بسزایی شده است.

طبق آمار و ارقام ها اگر برای تردد هر دانشجو در پروسه اداری نقل انتقالات 5 روز کاری را در نظر بگیریم نه تنها میانگین هزینه های جاری این چند روز که از جیب دانشجویان هزینه می شد کاهش یافته است بلکه نزدیک به 356 نفر سال در صرف وقت به نفع اقتصاد ملي صرفه جویی شده است. وقت هزینه هایی که به نفع دانشجو و دانشگاه است. چیزی که شاید روسای قبلی دانشگاه نه تنها چاره ای برایش نداشته بلکه شاید حتی به ذهنشان هم خطور نکرده است. البته اين عدد براي زماني است كه همه دانشجويان به صورت انفرادي به سفر مي رفتند كما اينكه واقعيت بيش از اين اعداد است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین