کد خبر: ۲۶۲۳۲
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۸۴ - ۱۰:۰۵

حضور وزير بازرگاني در نشست وزيران WTO

آفتاب‌‌نیوز : طي روزهاي اخير به دنبال طرح ابهاماتي مبتني بر اطلاعات نادرست از سوي برخي جرايد كثيرالانتشار كشور پيرامون احتمال عدم حضور وزير بازرگاني در ششمين نشست وزيران سازمان جهاني تجارت, روابط عمومي وزارت بازرگاني ضمن تصريح مطلب فوق در اطلاع‌‏رساني صحيح پيرامون اين مساله افزوده است: در متن اخبار منتشره متاسفانه لغزش‌‏هايي راه يافته بود كه ناشي از كم‌‏اطلاعي مراجع انتشار اخبار بوده است. از جمله اين‌‏كه براي تشكيل گروه كاري از سوي جمهوري اسلامي ايران هيچ‌‏گونه رايزني با سازمان جهاني تجارت صورت نگرفته و اساساً براي تشكيل گروه كاري از طرف سازمان نيازي به رايزني وجود ندارد و طبق رويه‌‏هاي معمول در سازمان اقدامات مربوط به آن انجام مي‌‏پذيرد. 

به علاوه تاكنون هيچ‌‏گونه موافقتي با تعيين رياست گروه مذاكراتي با سفير سوئيس در سازمان جهاني تجارت صورت نگرفته است. رايزني‌‏هاي مقامات وزارت بازرگاني جهت پيشنهاد سفير يكي از كشورها جهت رياست گروه مذاكراتي الحاق (WTO) ادامه دارد. 

همچنين در صورتي كه توافقي در اين زمينه صورت گيرد. طبعاً اين توافق با مقامات مسوول سازمان جهاني تجارت خواهد بود و نه سفير سوئيس در اين سازمان. با اشاره به اينكه در برخي گزارشات خبري به لغو عضويت ناظر ايران در سال 76 اشاره و از احتمال تكرار مجدد آن اظهار نگراني شده بود, روابط عمومي اين وزارتخانه تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران در سال 76 عضو ناظر سازمان جهاني تجارت نبوده و مساله لغو عضويت ناظر ايران در سال 76 نيز بي‌‏پايه و نادرست است. 

اين روابط عمومي مي‌‏افزايد: در برخي گزارش‌‏هاي خبري منتشره آمده بود: به اعتقاد كارشناسان با ادامه روند كنوني عضويت نهايي ايران در سازمان جهاني تجارت شايد سال‌‏ها به طول انجامد لذا براي آگاهي عموم تصريح مي‌‏شود كه اصولاً الحاق به WTO مستلزم طي كردن مراحل مختلفي است كه في‌‏النفسه زمان‌‏بر بوده و به همين دليل به طور طبيعي سال‌‏ها به طول مي‌‏انجامد به طور مثال كشور عربستان سعودي پس از سپري شدن 12 سال از آغاز مذاكرات الحاق در روزهاي اخير به عضويت دائم اين سازمان درآمد. 

روابط عمومي اين وزارتخانه در پايان اعلام كرد: مساله عضويت كشورمان در سازمان جهاني تجارت حدود 9 سال پيش, پس از رايزني‌‏هاي داخلي و طي مراحل مختلفي از جمله كسب اجازه از مقام معظم رهبري, به سازمان مذكور ارايه شد و در 5 خردادماه 84 مورد پذيرش قرار گرفت لذا وزارت بازرگاني به عنوان متولي الحاق به WTO, اعتقاد راسخ به ادامه مذاكرات تا پيوستن كامل به سازمان جهاني تجارت دارد. 

البته روشن است كه الحاق به سازمان جهاني تجارت را نه به عنوان هدف بلكه بايد به مثابه ابزاري در خدمت اقتصاد ملي در نظر گرفت و به اقتضاي آن نسبت به توانمندسازي اقتصاد داخلي و تقويت توان رقابتي آن تلاش دامنه‌‏داري را آغاز كرد. اين مهم بايد در سطح ملي و توسط كليه وزارتخانه‌‏ها و دستگاه‌‏هاي ذيربط دنبال شود و اميد است با اتكا به چنين تلاش‌‏هايي نه تنها توانايي رقابت بنگاه‌‏هاي داخلي در جهت حفظ بازار داخلي افزايش يابد بلكه توان صادرات و ورود به عرصه تعامل با اقتصاد جهاني نيز بيش از پيش تقويت شده و زمينه‌‏اي براي بهره‌‏مندي از منافع حاصله را فراهم نمايد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین