کد خبر: ۲۶۳۸۵۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰
مدیر عامل نمایشگاه بین المللی تهران:

ساخت اتوبانی جدید در کنار نمایشگاه بین المللی/ مترو به نمایشگاه بین المللی تهران می‌آید

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تهران از ساخت اتوبانی در کنار نمایشگاه بین المللی تهران و ایجاد خط مترو در داخل نمایشگاه و کاهش حجم ترافیکی در این منطقه خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه روز گذشته از خبرگزاری ایلنا بازدید کرد.

به گفته اسفهبدی، هرساله بیش از۷۰نمایشگاه تخصصی در فضای نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود که برگزاری این نمایشگاه‌ها ابزار مهمی در جهت صادرات غیر نفتی ج. ا. ایران خواهد بود.مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین‌المللی معتقد است؛ برگزاری نمایشگاههای بین المللی یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها برای توسعه صادرات و پشتیبانی از اقتصاد کشور‌ها به شمار می‌رود.
حسین اسفهبدی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران که سابقه طولانی در حوزه بازرگانی و نمایشگاهی دارد در رابطه با موضوع توسعه نمایشگاههای بین المللی در بازدید از خبرگزاری ایلنا، به سوالات پاسخ داد.


س: رفت و آمد هیات‌های تجاری را در حال حاضر چطور ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر با دیپلماسی بسیار خوبی که در دولت تدبیر و امید به وجود آمده است رفت و آمدهای هیاتهای تجاری خارجی کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی از یكدیگر سبقت گرفته و ورود و تردد تجار، بازرگانان و صاحبان صنعت برای ارائه امکانات خود و نمایش آن رو به فزونی گذاشته است. افرادی که در حال حاضر در پست‌های مهم کشور هستند با کوله باری از تجربه و تخصص پا به میدان گذاشته‌اند و درعمر فعالیتشان به تجارب گرانقیمتی دست یافته‌اند که باید فرصت را مغتنم شمرده و از تجارب آن‌ها استفاده کنیم. همانطور که شاهد بودیم سال گذشته دولت مصمم بود تورم رامهار کند و روز به روز هم اوضاع بهتر شد. امسال نیز هیات دولت برنامه خروج از رکود را در دستور کار دارد که بامدیریت و برنامه ریزی صحیح و ارائه راهکارهای جدید شاخص‌ها مثبت خواهد شد و میزان اشتغال نیز افزایش پیدا می‌کند. که این موضوع می‌تواند برای مردم رفاه بیشتر به همراه داشته باشد و وضعیت تولید را نیز بهبود بخشد.


س: برگزاری نمایشگاه‌ها چه کمکی به اقتصاد کشور‌ها می‌کند؟

برگزاری نمایشگاههای بین المللی یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها برای توسعه صادرات و پشتیبانی از اقتصاد کشور‌ها به شمار می‌رود و بسیاری از کشورهایی که با ما مصاحبه داشته‌اند درخواست برگزاری نمایشگاههای اختصاصی داشته‌اند، مانند ایتالیایی‌ها، در حالی که در گذشته کشورهای پیشرفته تمایلی برای برگزاری نمایشگاههای اختصاصی از خود نشان نمی‌دادند.
 همچنین از فرانکفورت و مونیخ، چین و کره جنوبی و همچنین ترکیه (استانبول و ازمیر به صورت جداگانه) و بسیاری از کشورهای توسعه یافته اروپایی توافقاتی برای برگزاری نمایشگاه داشته‌ایم اما به دلیل عدم فضای مناسب امکان واگذاری و توافق جدید را حتی با داخلی‌ها هم نداشته‌ایم.


س: چه تعداد در نمایشگاه بین المللی تهران مشغول به فعالیت هستند؟

بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در نمایشگاه بین المللی تهران فعالیت می‌کنند البته در طول سال ۳۵۰ هزار نفر در نمایشگاه مشغول به کار می‌شوند (نجار، نقاش، متصدی تاسیسات، متصدی سیستم‌های آبرسان، مهندس ساختمان، مهندس برق و...) در ایام برگزاری نمایشگاه‌ها حضور فعالی دارند و در ساخت و ساز و حمل ونقل کامیون و جرثقیل و... مشغول هستند.

س: آیا نمایشگاه بین المللی تهران در محل بزرگراه چمران باقی خواهد ماند؟

بله، نمایشگاه بین المللی در محل خود باقی خواهد ماند و محل نمایشگاه هیچ تغییری نخواهد کرد زیرا ایران عضو اتحادیه صنعت نمایشگاهی دنیاست و با سابقه ۳۷ ساله حق عضویت پرداخت می‌کند. نمایشگاه بین المللی تهران سومین نمایشگاه دنیا به لحاظ زیبایی است اما ما به دنبال گسترش فضای نمایشگاهی در اطراف تهران هستیم و پس از آماده شدن نمایشگاه شهر آفتاب در جنوب تهران بسیاری از نمایشگاههای بزرگ نظیر نمایشگاه خودرو، ‌ ساختمان و کتاب و... به آنجا منتقل می‌شود و سایر نمایشگاههای تخصصی درنمایشگاه بین المللی تهران باقی خواهد ماند.


س: نمایشگاه شهر آفتاب در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه زمانی به اتمام می‌رسد؟

نمایشگاه شهر آفتاب به همت شهرداری تهران در حال ساخت است و در صورت تامین بودجه ۳۰ تا ۴۰ هزار متر از سالن‌های آن تا پایان سال آماده خواهد شد که به محض بهره برداری از این پروژه سعی ما برگزاری سریع نمایشگاه‌ها زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مکان خواهد بود. البته تهران نیاز به ۳ تا ۴ سایت بزرگ دیگر نمایشگاهی دارد که طرح نمایشگاه پرند در اولویت ان‌ها است و در شرق و غرب تهران نیز نیاز به نمایشگاه بین المللی دارد که در حال شناسایی است.

س: مهم‌ترین چالش نمایشگاه بین المللی تهران موضوع ترافیک اتوبان چمران است، آیا طرحی برای کاهش بار ترافیکی این منطقه در دست دارید یا خیر؟

تدابیری در خصوص کاهش حجم ترافیک نمایشگاه بین المللی تهران اندیشیده شده ودستگاههای مرتبط با همکاری با شهرداری به توافقات اولیه‌ای در خصوص طرحی برای ساخت اتوبانی از کردستان به نیایش و باشگاه انقلاب و جنوب به شمال چمران در دست دارند که این طرح در کاهش حجم ترافیک این منطقه بسیار موثرخواهد بود.
 درحال حاضر نقشه برداری داخل نمایشگاه به اتمام رسیده و با تامین بودجه آن، این طرح به زودی آغاز خواهد شد و احتمال دارد تا پایان سال این طرح آغاز شده و تا اوایل سال آینده به اتمام برسد.
همچنین خط ۷ مترو که در ابتدا قرار بود انتهای آن میدان صنعت درشهرک غرب باشد با توافق شهرداری تهران نمایشگاه بین المللی تهران اعلام شد.
 همچنین تعطیلی نمایشگاه در ساعت ۴ بعد از ظهر است که بار ترافیکی منطقه را کاهش می‌دهد و سعی بر این است که نمایشگاه‌ها در روزهای ۵ شنبه و جمعه برگزار نشود. البته با اتوبوس رانی نیز توافقاتی صورت گرفته که در زمان برگزاری نمایشگاههای بزرگ این اتوبوس‌ها به صورت رایگان از میادین اصلی شهر (انقلاب، ‌راه آهن، امام خمینی و...) متقاضیان حضور برای نمایشگاه را منتقل کنند.

س: چرا پس از تخریب سالن ۵ نمایشگاه بین المللی تهران اقدامی جهت بازسازی آن نشد؟

سالن شماره پنج ۴ هزار متر هم متراژ ندارد و مهندسین ما یک محل زیبایی با ۱۱ هزار و ۵۰۰ متر دیگر را در حال ساخت دارند و طرح زیباسازی کل نمایشگاه را در دست دارند و همچنین سر درب ورودی نمایشگاه را تغییر داده‌اند و ساخت آبخوری و چند سرویس بهداشتی دیگر نیز در دست اقدام است و موضوع نشت استخر بزرگ وسط نمایشگاه نیز در صورت تامین بودجه تا سال آینده حل خواهد شد.
این نکته نباید فراموش شود که نمایشگاه بین المللی تهران فضایی منحصر بفرد در کل کشور است با فضایی بالای ۲۰ هکتار فضای سبز و وجود باغ ژاپنی و آبشار‌ها این مکان از زیبایی خاصی برخوردار است.

س: چند سایت استاندارد نمایشگاهی در سراسر کشور وجود دارد؟

۳۸ سایت در سطح کشور وجود دارد که سایت‌های مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز از سایت‌های استاندارد کشور هستند.
البته نباید درهرمحلی سایت نمایشگاهی ساخته شود زیرا توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین