کد خبر: ۲۶۴۸۳۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷
نمایش فیلم‌های گروه سینمایی «هنر و تجربه»، امشب آغاز می‌شود؛

فرصتی برای شکوفاییِ استعدادهای دیده‌نشده سینمای ایران

«گروه سینماهای «هنر و تجربه» تلاشی برای نمایش آن دسته از فیلم‌های باارزشی در میان فیلم‌های غیرتجاری است كه اکران‌شان می‌تواند جایگاه شایسته و درخور سازندگان آن‌ها را در جامعه سینمایی روشن كند و به ارتقای دانش سینمایی تماشاگران و ارتقای كیفیت هنری سینمای ایران كمک كند.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-حمیدرضا محمدی: این بیانیه آغاز به کار «گروه هنر و تجربه» بود که چهاردهم تیر امسال منتشر شد و در ادامه آمده بود: «در این طرح «فیلم هنری» به اثری سینمایی – در هر قالب زمانی كوتاه و بلند و داستانی و مستند و انیمیشن و...- گفته می‌شود كه فرم و محتوای آن تمایلات و حساسیت‌ها و كنجكاوی‌های زیبایی‌شناسانه تماشاگران را برانگیزد و ذوق و سلیقه بصری آنان را ارتقا دهد. «فیلم تجربی» نیز به فیلمی اطلاق می‌شود که شیوه‌های تازه‌ای در بیان و روایت سینمایی در آن تجربه شده باشد كه سینمای تجاری و عامه‌پسند به سوی آن نمی‌رود. البته برخی از فیلم‌های متفاوت و برتر سینمای بدنه هم كه حاوی جنبه‌های هنری و تجربی هستند و به دلیلی امكان این را دارند كه جایی در اكران سینمای بدنه پیدا كنند، می‌توانند در چارچوب این طرح نیز به نمایش درآیند. گروه سینماهای هنر و تجربه از سازندگان این گونه فیلم‌ها كه تا كنون امكان اكران آن‌ها را نیافته‌اند و یا اصولا مایلند كه فیلم‌شان در این گروه سینمایی نمایش داده شود دعوت می‌كند آثار خود را به دبیرخانه این گروه ارائه دهند.»

گروهی که توسط سازمان سینمایی کشور با اهداف فوق راه اندازی شد و یک ماه بعد، در 18 مرداد هم جمال امید، هوشنگ گلمکانی، جعفر صانعی مقدم، ایرج تقی‌پور، شهرام مکری، محمد رضا فرجی، مجید مسچی، سیف الله صمدیان و امیر حسین علم الهدی، از سوی حجت الله ایوبی به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری این گروه منصوب شدند و علم الهدی هم دبیر این شورا شد. آیین آغاز به کار این گروه، سه شنبه 25 شهریور در ساختمان قاجاریِ باغ فردوس (موزه سینما) با نمایش «یک اتفاق ساده» اثر سهراب شهید ثالث برگزار شد.

پس از آن، سایر سالن های نمایش دهنده فیلم که شامل سینما آزادی، پردیس سینمایی کوروش، خانه هنرمندان و سینما هویزه مشهد بودند هم به مرور معرفی شدند. اما امشب، شنبه 12 مهر، ساعت 19، انتظارات پایان یافته و با نمایش نسخه ترمیم شده فیلم «اونشب که بارون اومد» ساخته کامران شیردل در موزه سینما، مراسم افتتاحیه نمایش فیلم های گروه سینمایی هنر و تجربه، برگزار شده و نمایش عمومی اولین دوره این طرح  که شامل فیلم های مطرحی چون «یک شب» ساخته نیکی کریمی، «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری، «بیداری برای سه روز» ساخته مسعود امینی تیرانی، «ازتهران تا بهشت» به کارگردانی ابوالفضل صفاری و مستند «6 قرن، 6 سال» به کارگردانی  مجتبی میرطهماسب می شود، از فردا همزمان با عید سعید قربان آغاز گردد.این طرح از زمان اعلام و انتشار فراخوان با استقبال روبرو شده است و تاکنون بیش از 70 فیلم سینمایی و حدود210 فیلم کوتاه و مستند برای نمایش در این گروه  اعلام آمادگی کردند. البته برنامه فیلم ها، سالن ها و سانس ها هم در وب سایت گروه هنر و تجربه موجود است. حالا همه منتظر نمایش فیلم هایی هستند که مدت ها، از اکران بودند و اگر هم در جایی، نمایش داده شدند، همه برای آنها سر و دست شکستند.

اما «هوشنگ گلمکانی» منتقد باسابقه و قدیمی کشورمان که از اعضای شورای سیاستگذاری این گروه هم محسوب می شود، در گفت و گو با «آفتاب» خاطرنشان ساخت که اگر برنامه ای که برای این گروه، در نظر گرفته شده به نحو احسن و به طور کامل اجرا شود، اتفاق مهمی در تاریخ سینمای ایران رقم خواهد خورد: «در شرایطی که نسل جوان و مشتاقی وارد کار در سینمای ایران شدند و از سوی دیگر، تکنولوژی هم فیلم ساختن را آسان کرده، به واسطه این طرح، هر کس راه خود را در این سینما پیدا می کند، مسیرش را می یابد و استعدادش شناخته می شود.

 اینجا میدانگاهِ چند راهه‌ای است که افراد با فیلم هایشان سرند می شوند. به نوعی سره از ناسره تمییز داده می شود. در این گروه ارزیابی ها صورت می گیرد و حتی اندازه ادعاها مشخص می شود.» گلمکانی در ادامه سیاست انتخاب فیلم ها را چنین تشریح کرد: «وقتی فراخوان داده شد،  قرار بر این نبود که هر فیلمی به این گروه وارد شود. فیلم هایی که نه به درد سینمای بدنه و اکران عمومی می خورند یا به نوعی اکران نشده اند، در این گروه جایی ندارند.

در این سال ها، فیلم های زیادی ساخته شدند که به درد هیچ کس نمی خوردند و فقط برای اهداف خاصی ساخته شده اند که آنها را در این مجموعه، داخل نکرده ایم. نمی توان پشت ژستِ سانسور پنهان شد و مدعی عدم اکران فیلم شد. ما می خواهیم فیلم های هنری و تجربی که استعدادی نهفته در خود دارند، نمایش داده شوند. زیرا فیلمساز تنها از راه نمایش اثرش هست که ارزیابی شده و راه خود را در سینما می یابد و جایگاهش معلوم می شود. مشابه این اتفاق 30-40 سال پیش در فرانسه شروع شد و بعدا در برخی دیگر از کشورها هم ادامه پیدا کرد. در این طرح، فیلم ها به شکل گردشی، دو سه هفته در اکرانِ محدود، خواهند بود تا همه فیلم ها، هم به خوبی توسط تماشاگرِ علاقه مند و نه عام، دیده شود و هم انکه نوبت اکران به همه فیلم های شایسته اکران برسد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین