کد خبر: ۲۶۵۹۶۰
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵

زنگ خطر فراوانی مرگ از سوء مصرف مواد در ایران

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه اول تا هفتم آبان ماه هفته پیشگیری از مسمومیتها نامگذاری شد، نسبت به شیوه بالای مرگهای ناشی از سوء مصرف مواد در ایران هشدار داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دکتر ' محمد آزادبخت ' روز شنبه افزود: ارتقاء بهداشت و سلامت جامعه و آموزش همگانی گامی موثر در کاهش آمار مسمومیت ها خواهد بود.

وی، هدف از برگزاری این هفته را تمرکز بر آموزش نحوه پیشگیری از مسمومیت در کودکان، مسمومیت ناشی از داروها، سموم دفع آفات، مواد شیمیایی، سوء مصرف مواد، مسمومیت با فلزات سنگین، گیاهان سمی و گزیدگی ها، گازها و منوکسید کربن و ارتقاء دانش جامعه درخصوص خطرات ناشی از مسمومیت ها و نحوه برخورد با این رخداد عنوان کرد.

معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مهمترین گروه سنی در بروز مسمومیت های اتفاقی را کودکان تا شش سال دانست و افزود: شایعترین علت مسمومیت گزارش شده به مراکزDPIC ایران مسمومیت دارویی است که سهم 10درصدی موارد مرگ ناشی از مسمومیت را شامل می شود.

دکتر آزادبخت، ادامه داد: با وجود قاچاق بودن سم فسفید آلومینیوم (قرص برنج)، موارد مسمومیت با این نوع سم تداوم همچنان ادامه دارد.

وی ، مسمومیت ناشی از گاز گرفتی را از دیگر مسمومیتهای شایع در فصصل سرد عنوان کرد و گفت: بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور در سال 91، یکصد و 31 مرگ و در سال گذشته 828 مرگ ناشی از گاز گرفتگی در کشور به ثبت رسید.

گفتنی است روزهای هفته پیشگیری از مسمومیتها به شرح ذیل است:

پنجشنبه اول آبان روز پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی از داروها ، جمعه دوم ابان روز پیشگیری از مسمومیت ها در اطفال و شنبه سوم ابان روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازها و منوکسید کربن نام نهاده شده است.

همچنین یکشنبه چهارم آبان روز پیشگیری از مسمومیت با مواد غذایی و گیاهان سمی ، دوشنبه پنجم آبان روز پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات، مواد شیمیایی سه شنبه ششم آبان روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گزیدگی ها و چهارشنبه هفتم آبان روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد نام گذاری شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین