آفتابنیوز : آفتاب: به گزارش ایسنا، "ایده" موضوع نخستین فصل نشستهای باشگاه است که در سلسله جلسات فصل پاییز از زوایای مختلف به این موضوع پرداخته میشود.
در اولین بخش از این نشست مهران کاشانی درباره "ایده از منظر رابرت مک کی" به پرسشهای زیر پاسخ خواهد داد: از منظر رابرت مک کی، ایده اولیه در فرآیند خلق یک داستان چه نقشی دارد؟ ایده اولیه چگونه شکل میگیرد؟ ارتباط ایده اولیه با ایده مرکزی فیلم چیست؟ ارتباط ایده با پلات اصلی فیلم چیست؟
مهران کاشانی فیلمنامههای "نقش نگار"، "دیگری"، "آواز گنجشکها"، "خانه روشن" و "دم صبح" را در کارنامه دارد و هم اکنون به عنوان مشاور مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، عضو شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران و مسئول کارگروه آموزش فعالیت میکند.
در بخش دوم این نشست، حسین مهکام درباره "ایده و ژانر" به این مباحث اشاره خواهد کرد: نسبت تاریخی ما با مقوله ژانر چه تناسبی با دنیای معاصر ما دارد؟ آیا فیلمنامهنویس در قید ژانرهاست یا این ژانرها هستند که به اختیار فیلمنامه نویس تبدیل به گونه شدهاند؟ در این میان، سهم ایده به عنوان هسته مرکزی و آتشفشانی یک فیلمنامه چیست؟ آیا ژانرها و ایدهها بیشتر به یکدیگر یاری می رسانند یا دشمنان یکدیگرند؟
حسین مهکام فیلمنامههای "آدم"، "بیست"، "هیچ"، "نقش لیلی"، "گهوارهای برای مادر"، "برف" و چند فیلم مستند را به نگارش درآورده و نخستین فیلم سینمایی خود را با نام "آزادی مشروط" نوشته و کارگردانی کرده است.
و در آخرین بخش از این نشست "فرید مصطفوی"؛ فیلمنامهنویس سینما میهمان بخش "انتقال تجربه" خواهد بود تا به پرسشهای حاضرین پاسخ دهد. او تاکنون جوایز متعددی از جمله شیر نقرهای بهترین فیلمنامه برای "قصهها" از جشنواره ونیز، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه برای "زادبوم" و "خون بازی" از جشنواره فجر، تندیس بهترین فیلمنامه جشن خانه سینما برای "زندان زنان" و "تقاطع" را دریافت کرده است.
اولین نشست باشگاه فرهنگی آموزشی کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران با موضوع "ایده" پنجشنبه 24 مهرماه 93 ساعت 16 تا 20 با حضور اعضای باشگاه، اعضای کانون فیلمنامهنویسان و نمایندگان رسانهای در سالن سیفالله داد خانه سینما برگزار میشود.