کد خبر: ۲۶۶۳۱
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۸۴ - ۱۶:۴۰

آصفي: ايران فقط در راستاي اعتمادسازي با بازرسيها موافقت مي كند

آفتاب‌‌نیوز : حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت خارجه ايران با اشاره به گزارش جديد البرادعي گفت: «در اين گزارش هيچ نكته ي منفي وجود ندارد». او همچنين تأكيد كرد كه جستجوي دو ساله بايد تمام شود.

براساس گزارش جديد آژانس بين المللي انرژي هسته اي ايران هنوز مانع دسترسي كامل به كارگاههاي نظامي و محلهاي تحقيقاتي مي شود. آژانس مي خواهد از منطقه لويزان در تهران، مركز تحقيقات فيزيك كه بر چيده شده است باز ديد كند.

آصفي به خبرنگاران گفت: «ما در چارچوب محافظتها عمل مي كنيم و اگر آنها در چارچوب اين محافظتها و NPT دلايل واقعي داشته باشند با بازرسي موافقت مي كنيم».

براساس NPT، ايران متعهد نيست دسترسي به اين سايتها را تأمين كند اما در راستاي اقدامات «اعتمادساز» مجاز است اين كار را انجام دهد.

ايران همواره تأكيد كرده است كه تنها به دنبال توليد الكتريسته مي باشد و در نتيجه ي دو سال بازرسي، صبر و شكيبايي خود را از دست داده است. آژانس فعاليتهاي مخفيانه ايران را كشف كرد اما نتوانسته هيچ «مدرك غير قابل انكاري» مبني بر وجود برنامه ي تسليحاتي در ايران به دست آورد.

آصفي همچنين گفته است: «ما با آژانس بين المللي انرژي هسته اي همكاري كرده ايم و به همكاري امان ادامه مي دهيم. اما تنها در چارچوب NPT عمل مي كنيم و چيزي بيشتر از آن را نمي پذيريم.»

شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي هسته اي اين هفته براي بررسي ارجاع ايران به شوراي امنيت سازمان ملل به خاطر نقض NPT تشكيل جلسه مي دهد. مدارك جديد مربوط به چگونگي ساخت هسته قابل انفجار بمب اتم باعث افزايش توجهات به فعاليتهاي هسته اي ايران شده است.

آصفي اهميت اين مدارك را اغراق آميز دانست. او اين جريان را يك كار رسانه اي خواند و گفت: «آمريكا و برخي از متحدينش، زماني كه ديدند گزارش البرادعي حاوي هيچ نكته ي منفي نيست، سعي كردند آن را مخدوش كنند.

آصفي گفت: گزارش البرادعي نشان مي دهد كه ايران همكاري لازم را انجام داده است. مي توان برخي پيشرفتها و نكات مثبت را در آن مشاهده كرد. اين گزارش تعهد ايران به قوانين بين المللي را نشان مي دهد و نشان دهنده ي سياسي بودن قطعنامه ي قبلي است.

آسوشيتدپرس در پايان گزارش خود مي نويسد: ايران با قطع مذاكرات با انگليس، فرانسه و آلمان و نپذيرفتن مشوقهاي آنها براي متوقف كردن فعاليتهاي هسته اي اش و با از سرگيري فرآوري اورانيوم بن بست هسته اي را ايجاد كرد. فرآوري مقدمه ي غني سازي است و آژانس بين المللي انرژي هسته اي از ايران خواسته تمام فعاليتهاي هسته اي خود را متوقف كند. ايران خواستار مذاكره است اما با تعليق كليه ي فعاليتهايش موافقت نمي كند.

قطعنامه ي آژانس بين المللي انرژي هسته اي در 24 سپتامبر ايران را به نقض NPT متهم كرده و «مكانيزم ماشه» را براي فرستادن مسئله به شوراي امنيت سازمان ملل در نظر گرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین