آفتابنیوز : آفتاب: به گزارش مهر، همایش مدیریت سوانح هوایی ظهر پنجشنبه با حضور احمد مجیدی معاون امور دولت و مسئول هماهنگی امور استانهای وزارت راه و شهرسازی و رئیس کارگروه تخصصی حمل و نقل سازمان مدیریت بحران کشور و مدیران دستگاههای امدادی در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد.
احمد مجیدی در این همایش گفت: مدیریت بحران کار بسیار سخت و پیچیده ای است که بدون شک از جنگ نظامی سخت تر است و اگر مدیران و مسئولان و استاندار آموزش لازم را ندیده باشندحتی یک حادثه می تواند بحرانی شود و پیامدهای ناگواری داشته باشد.
وی افزود: آموزش در مدیریت بحران اجتناب ناپذیر است و همه باید یاد بگیریم چگونه می توان التهاب جامعه را کاهش داد و آسیب ها را به حداقل رساند.
مجیدی بیان کرد: مدیریت بحران در حوادث مختلف با یکدیگر فرق می کند و هیچ حادثه یکسانی نداریم و سقوط هواپیما در قزوین با حادثه هوایی در تهران فرق دارد و هر کدام تجربه خود را دارد لذا باید با آموزش های تخصصی بنیه علمی و تخصصی مسئولان مدیریت بحران را بالا ببریم.
رئیس کارگروه تخصصی حمل و نقل سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: متاسفانه در مدیریت بحران مشکل داریم و هنوز مسئولان باور نکرده اند هر لحظه ممکن است حادثه ای اعم از زلزله، خشکسالی، سیل، سوانح جاده ای و هوایی در کشور رخ دهد لذا نتوانسته اند این اهمیت را به مردم هم منتقل کنند اما ضروری است یادبگیریم چگونه باید برای مقابله با آن آماده باشیم.
وی افزود: مردم ژاپن کاملا با حوادث طبیعی آشنا هستند و ساخت و ساز آنها هم با درک این شرایط صورت می گیرد و هرگز نگران آسیب های زلزله نیستند و با کمترین خسارت این حوادث را پشت سرمی گذارند اما در کشور ما کمتر ساختمانی در برابر زلزله مقاومت لازم را دارد چون هنوز در مقابله با این بحران جدی نیستیم.
مجیدی یادآورشد: در قانون مدیریت بحران یک بند الحاق می شود به نام حوادث انسان ساز که در هر حادثه ای اعم از سقوط هواپیما، سوانح جاده ای، سیل، زلزله، برای ما جدی خواهد بود و برای کاهش آسیب ها و خسارات آن وارد عملیات خواهیم شد.
حوادث هوایی التهاب بیشتری در جامعه دارد / کشته شدن 2134 نفر در سوانح هوایی
وی بیان کرد: در حالی که حوادث جاده ای سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می کشاند اما یک سانحه هوایی با دهها کشته التهاب زیادی در جامعه ایجاد می کند و رسانه ها مدتها آن را تیتر خود قرار می دهند و به آن می پردازند.
مجیدی گفت: از اولین سانحه هوایی در ایران(سال 1292) در 100 سال اخیر تاکنون دو هزار و 134 نفر در ایران در سوانح هوایی کشته شده اند که 977 نفر با هواپیمای مسافربری، 867 نفر در سقوط هواپیما و بالگردهای نظامی و انتظامی، 290 نفر بوسیله ناوهای جنگی کشته شده اند.
این مسئول اظهار داشت: سالانه 18 هزار نفر در سوانح جاده ای جان می بازند اما در حوادث هوایی سالانه کمتر از 10 نفر کشته شده اند که التهاب و نگرانی آن بسیار زیاد بوده و جامعه را دچار نگرانی کرده است.
معاون امور دولت و مسئول هماهنگی امور استانهای وزارت راه و شهرسازی گفت: در کشور ایران 89 فرودگاه داریم که 70 فرودگاه تجاری و 19 فرودگاه غیر تجاری است و مدیریت 54 فرودگاه در اختیار شرکت فرودگاههای کشور است و 35 فرودگاه توسط سایر نهادها اداره می شود و 365 موقعیت فرودگاهی داریم و مطالعه هفت فرودگاه نیز درحال اجراست.
وی بیان کرد: از مجموع 54 فرودگاه کشور تنها چهار فرودگاه قادرند هزینه های خود را تامین کنند و بقیه ضرر می دهند و 16 شرکت هواپیمایی مسافری نیز فعال است.
مجیدی گفت: دو سازمان هوایی جهانی ایکائو و یاتا کار هماهنگ سازی استانداردهای بین المللی پروازی و مدیریت خطوط هوایی در سطح جهان را بر عهده دارند که ایران در سال 1327 به این سازمان ها پیوسته است.
شش علت سوانح هوایی
وی یادآورشد: خطای انسانی، نقص فنی، نحوه تعمیر و نگهداری، دستگاههای ناوبری، حوادث قهری، مدیریت و کارکرد ناوبری زمینی از مهمترین علل سوانح هوایی است که مدیران امدادی باید با آن آشنا باشند و بتوانند بخوبی برای آسیب شناسی و علت یابی حوادث استفاده کنند.
مجیدی تصریح کرد: تجسس و نجات مصدومان و کشته شدگان سوانح هوایی از کارهای مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و سازمانها و نهادها موظفند با سازمانهای تجسسی همکاری کنند تا جعبه سیاه و لاشه هواپیما و اجساد محو نشود.
این مسئول گفت: حضور ماموران پزشکی قانونی برای شناسایی اجساد بسیار ضروری است و ماموران باید یادبگیرند پس از حادثه منطقه را تحت کنترل خود قرار دهند تا مدارک و اسنادی که می تواند علت حوادث را مشخص کند از بین نرود و در اختیار کارشناسان قرار گیرد.
مجیدی گفت: در سوانح هوایی سازندگان هواپیما نیز باید پاسخگو باشند به همین دلیل ساخت یک هواپیما حاصل یک همکاری بین المللی است و یک بوئینگ 747 بیش از شش میلیون قطعه دارد که توسط 33 کشور ساخته شده و نتیجه بررسی حوادث گاهی منجر به دریافت غرامت از سازندگان هم می شود.
وی یادآورشد: 67 درصد سوانح جهان به علت خطای انسانی، 20 درصد فنی، شش درصد شرایط آب و هوایی و سه درصد خرابکاری است.