کد خبر: ۲۶۷۳۷۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۷
معاون برنامه ریزی و نظارت رییس جمهور:

دولت ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کرد

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور گفت: دولت تدبیر و امید در سه ماهه اول سال جاری 12 هزار و 400 میلیارد تومان برای طرح های عمرانی سرمایه گذاری کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: 'محمد باقر نوبخت ' عصر دوشنبه در ششمین جلسه شورای اداری استان قم افزود: این در حالی است که در سه ماهه اول سال 1392،کشور فاقد بودجه بود و تنها توان پرداخت حقوق و دستمزد و یارانه را داشتیم و منابعی برای کارهای عمرانی موجود نبود.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران طبق برنامه چشم انداز 20 ساله( از 1384 تا 1404) باید از نظر اقتصادی، علمی، فناوری همراه با توسعه یافتگی به جایگاه نخست ارتقاء پیدا کند و برای چنین ماموریتی نیز پنج برنامه پیش بینی شده و اکنون ما در حال ورود به برنامه ششم توسعه هستیم.

* بدون توقف در گذشته، به آینده فکر کنیم 

نوبخت خاطرنشان کرد: تاکنون نیمی از برنامه 20 سال گذشته ولی به نیمه راه نرسیدم و ما به عنوان مسوولان دولت تدبیر و امید باید بدون توقف در گذشته همه تلاش خود را به آینده معطوف کنیم و کارهای بایسته ولی انجام نشده در سال های گذشته نیزجبران و با تعامل و همکاری قوای سه گانه در مسیر اهداف عالی نظام گام برداریم.

وی خاطرنشان کرد: شرایط ما رکود تورمی است هر چند رشد اقتصادی منفی دو سال گذشته را در نیم سال اول سال جاری به چهار و شش دهم رشد مثبت تبدیل کردیم ولی این به معنای رونق اقتصادی نیست.

نوبخت اظهار داشت: با وجودی که در سه ماهه اول سال 92 بودجه ای نداشتیم و بودجه این سال در تیرماه همان سال ساری و جاری شد ولی در سه ماه اول سال جاری 12 هزار و 400 میلیون تومان برای طرح های عمرانی بودجه اختصاص دادیم. 

وی خاطرنشان کرد: در زمان آغاز به کار دولت ما لایحه اصلاح قانون بودجه را ابتدا به مجلس بردیم و در نیمه دوم سال 92، درآمدها افزایش پیدا کرده و 23 هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی سرمایه گذاری کردیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ادامه داد: از مجموعه 23 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی، 11 هزار میلیارد تومان آن را در بهمن ماه و 12 هزار میلیارد تومان دیگر را تا اسفندماه دادیم ولی به خاطر شرایط پایان سال، این پول ها جذب نشد.

نوبخت خاطرنشان کرد: عده ای یا متوجه نمی شوند و یا خود را به تجاهل می زنند و می گویند کشور در حال رکود است ولی ما چهار درصد رشد در این شرایط پیدا کردیم و این رشد خوبی است.

*دریافت تسهیلات بانک ها از دولت

وی ادامه داد: بانک ها 113 هزار میلیارد تومان تسهیلات دارند و از این مقدار حدود 59 درصد آن مربوط به سرمایه گذاری در واحدهای تولیدی متوقف شده بود ولی با این پول، رشد تولید به حرکت درآمده و به همین دلیل پنج و هفت دهم درصد سرمایه گزاری ما رشد پیدا کرد.

نوبخت خاطرنشان کرد: برای سال 93، قم مبالغی از بودجه عمومی اعتبار می گیرد و اعتبارهای عمرانی استانی بالغ بر 82 میلیارد و 800 میلیون تومان است که در شش ماهه اول سال این اعتبارات را صد در صد پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: تا قبل از این چنین فرصتی برای دستگاه ها نبوده که بودجه عمرانی استانی را صد درصدر دریافت کنند و به خاطر صرفه جویی در اعتبارات جاری، اعتبارات عمرانی را افزایش دادیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت رییس جمهور خطاب به مسوولان استان قم گفت: تا پایان سال تمام این رقم را به شما تخصیص خواهیم داد.

*اعتبارات ملی استان قم

نوبخت در ادامه گفت: استان قم علاوه بر اعتبارات عمرانی استانی، 142 میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبارات ملی دارد واگر طرح ملی داشته باشد که با پرداخت این مبلغ تا پایان سال تکمیل شود ما صد درصد آن را پرداخت می کنیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت رییس جمهور افزود: استان قم بجز اعتبارات ملی و استانی، اعتبارات استانی ویژه شامل 35 میلیارد و 35 میلیون تومان دارد و اگر در این زمینه طرحی داشته باشید تا پایان سال حتما پرداخت خواهد شد.

نوبخت به عنوان نمونه گفت: اعتبارات سد کوچری قم که 25 میلیارد تومان است صد در صد پرداخت خواهد شد و سخنان بنده در این جلسه می تواند به عنوان مصوبه باشد و استاندار و مدیران آن مطالبه کنند.

وی ادامه داد: استان قم علاوه بر اعتباراتی که نزد دولت دارد اعتبارات ملی بالغ بر 29 میلیارد و 900 میلیون تومان از تبصره 22 در راستای اجرایی شدن ماده 80 قانون برنامه پنجم تصویب شده است، سهم دارد و ما این را صد درصد به قم می دهیم.

*اعتبارات ارزی قم

نوبخت اظهار داشت: در قانون بودجه سال 1393، علاوه بر این اعداد ریالی، یک مبلغ ارزی به مبلغ 650 میلیون دلار برای برخورداری از سهم 350 میلیارد دلار فاینانس نیز برای قم تصویب شد و اگر قم از طرحی که فاینانس آمادگی دارد از آن استفاده کند، بهره مند باشد، دولت آن را تعهد و تضمین خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر استان قم این آمادگی را داشته باشد که بیشتر از 650میلیون دلار جذب کند به دلیل اختیاراتی که قانون به معاونت برنامه ریزی و نظارت رییس جمهور داده است ما می توانیم می توانیم آن را هم تامین کنیم.

* ظرفیت بخش خصوصی

نوبخت یادآورشد: علاوه بر آن، 20 میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی است که اگر استان قم طرح قابل توجیهی داشته باشد می تواند از این مبلغ هم استفاده نماید ولی این مربوط به بخش خصوصی می باشد.

وی ادامه داد: دولت ، شهر قم را تنها سکونت گاه مردم قم نمی داند بلکه هزاران نفر زائر از جاهای مختلف به این استان سفر می کنند و همه نیازمند امکانات هستند، تلاش خواهیم کرد در ارزیابی شاخص ها، با نگاه واقع بینانه به جایگاه قم نگاه کنیم.

نوبخت تصریح کرد: دولت در بودجه سال 94 نگاه ویژه ای به استان قم خواهد داشت، علاوه بر آن در برنامه ششم نیز قم باید یک برنامه رفیع برای خود تعریف کند.

وی ادامه داد: استان قم خصوصا در بخش فرهنگ باید خاستگاه قوی برای کل کشور باشد و با استفاده از ظرفیت های علمی، فرهنگی و همچنین ظرفیت مراجع عظام و بزرگان دینی در برنامه ششم برای مسائل فرهنگی استفاده کند. 

* قم، برنامه فرهنگی کل کشور را به دولت ارائه دهد 

سخنگوی دولت گفت: مسوولان استان قم با مساعدت اندیشمندان دینی و فرهنگی بویژه مراکز دینی و استفاده از ظرفیت و فرمایشات مراجع عظام تقلید برنامه خود و کل کشور را در برنامه ششم توسعه در بخش فرهنگ به دولت ارائه دهند. 

به گزارش ایرنا ، محمد باقر نوبخت عصر دوشنبه در حاشیه جلسه شورای اداری استان قم در گفت و گو با خبرنگاران خاطرنشان کرد: طرح ‏برنامه ششم توسعه کشور از امسال شروع شده و ‏امید است با مساعی و تلاش همه مدیران، برنامه ای جامع و کامل در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و فناوری باشد. 

وی همچنین با اشاره به اینکه تلاش دولت برای تکمیل و به سرانجام رساندن طرح های عمرانی است، گفت: دولت از طریق صرفه جویی در بودجه های جاری، تلاش خواهد کرد منابع بیشتری را به طرح های عمرانی اختصاص دهد و این هم از برنامه های مهم دولت است. 

وی ادامه داد: دولت از همه منابع پیش بینی شده ‏استفاده نمی کند بلکه از مدیریت تخصیص برخوردار بوده و بیشتر توجه خود را معطوف به سرمایه گذاری در فعالیت های عمرانی خواهد ،کرد، چرا کاهش قیمت نفت در آینده تاثیرگذار خواهد بود. 

نوبخت همچنین در مورد تکلیف آزمون های استخدامی گفت: به استان ها اعلام کردیم همه افرادی که مراحل قانونی استخدام را طی کردند جذب شوند و یا اینکه در بودجه سال 94، حتما وضعیت آنها روشن و به کارگرفته خواهند شد. 

وی همچنین با اشاره به نشست خود با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر قم نیز گفت: دراین جلسه نسبت به افزایش اوراق مشارکت تا سقف 330 میلیارد تومان ‏توافق شد. 

نوبخت امروز با حضور در قم علاوه بر سخنرانی در جمع مبلغان دینی و دیدار با برخی علما و مراجع تقلید، در شورای اداری استان نیز شرکت کرد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین