کد خبر: ۲۶۷۷۰۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶

شکوفایی صنعت خودرو نیازمند اصلاح حمایت از این صنعت

در حالیکه دغدغه دولت و خودروسازان تقویت تولید و افزایش کسب و کار و جذب سرمایه گذاری می باشد هم چنان افراد بطور ناآگاهانه و یا مغرضانه بر طبل گرانی خودرو می کوبند .
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گروه خودرو؛ بازارخبر - خودرویی که برخلاف خیلی از اقلام و کالاها و خدمات در سالیان گذشته کمترین افزایش قیمت را داشته است. خودرویی که برخلاف خیلی از اقلام و کالاها روند کیفیتش افزایشی بوده است. ارتقای استاندارد به یورو 4، بهبود تزئینات داخلی و خارجی و داخلی سازی قطعات تا حد امکان از اهم اقدامات خودروسازان در سال‌های گذشته بوده است.

به‌طور حتم ضعف‌هایی هم در شبکه خدمات پس از فروش و کیفیت برخی از قطعات وجود دارد که ریشه همه این ضعف‌ها به خودروسازان بر نمی‌گردد. برخلاف ادعای برخی افراد که می‌گویند در این چند سال به‌اندازه کافی از خودروسازان حمایت شده است باید گفت این جمله مبالغه‌ای بیش نیست.

تسهیلات بانکی با بهره‌های 20 تا 30 درصد، پرداخت ارزهایی همچون روپیه بنام ارز مبادله‌ای، قرار داشتن در فضای تحریم که علاوه بر جلوگیری از واردات قطعات خودرو از مشارکت خودروسازان خارجی در طرح‌های داخلی جلوگیری می‌کند، عدم سرمایه‌گذاری داخلی در سالیان اخیر، واردات بی‌رویه خودرو بدون رعایت الزامات سازمان تجارت جهانی، قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت و فشار همه‌جانبه برخی ارگان‌ها و نهادها جهت پایین نگه داشتن قیمت علیرغم تورم بی‌سابقه در کشور و درانداختن مسئولیت نابسامانی قیمت در بازار بر دوش خودروسازان (در حالی که در تمام دنیا قیمت خودرو توسط خودروساز و در حاشیه بازار تعیین می‌شود)، فشار سیاسی بر خودروسازها جهت ایجاد غیرمنطقی سایت‌های تولیدی و نمایندگی‌های پس از فروش در برخی شهرستان‌ها، عدم‌حمایت خودروسازان در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده و ده‌ها مورد دیگر که حمایت تلقی می‌شود در حالی که هرکدام از این موارد کافی است تا خودروساز را در شرایط بدی قرار دهد، با این توضیح و با این تعریف از حمایت که بیشتر جنبه نمایش دارد وضعیت خودروسازان به همین منوال باقی خواهد ماند.

مشکلات صنعت خودرو با مصاحبه و برنامه تلویزیونی و نمایش و جنجال حل نمی‌شود.

صنعت خودرو نیاز به یک باز تعریف از حمایت دارد، حمایتی با سازوکار جهانی جهت ارائه محصول جهانی.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین