کد خبر: ۲۶۸۱۲۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷
آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی:

میان خبرگان هیچ اختلافی نیست

رییس مجلس خبرگان پس از گذشت 5 ماه که در کما بود دار فانی را وداع گفت. با فوت آیت‌الله مهدوی کنی مسئله رییس جدید مجلس خبرگان مطرح می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: این مجلس 5 ماه است که بدون رییس اداره می‌شود و شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمالا تا پایان سال هم به همین شکل و سیاق ادامه می‌دهد. اما به هر حال انتخاب رییس مجلس خبرگان با توجه به دسته‌بندی‌ها و جناح‌های فکری موجود در آن موضوعی است که خود به خود مورد توجه قرار می‌گیرد.

آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری، درباره سجایای اخلاقی مرحوم آیت الله مهدوی کنی به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: «ایشان شخصی اخلاق‌مدار و با عطوفت بودند و به همین دلیل نزد مردم محبوبیت داشتند.»

هریسی اخلاق‌مداری مرحوم آیت‌الله کنی را این‌گونه توصیف می‌کند: «مرحوم آیت الله مهدوی کنی از نظر اخلاقی یکی از علمای برجسته به شمار می‌آید. ایشان موازین اخلاق را هم رعایت می‌کرد و هم آن را می‌آموخت. او مبدا و معلم اخلاق بود. مرحوم آیت‌الله کنی یک دوره اخلاق را در دانشگاه اما صادق (ع) تعلیم می‌کردند که در طی آن دوره دانشجویان زیادی را با مبانی و اصول اخلاق آشنا ساختند.»

آیت‌الله هریسی در این باره می‌افزاید: «اخلاق به دو گونه است: یک اخلاق نظری که مبانی اخلاق را بیان می‌کند، دوم اخلاق عملی است. که نمود وتاثیراخلاق نظری در رفتار و کردار آدمی ظاهر می‌شود. تدریس اخلاق توسط یک استاد، الزامی نیست. اما اگر استادی آن را تعلیم بدهد نشان دهنده دو موضوع است: اول آنکه استادی که اخلاق تدریس می‌کند، الزام درونی، عشق و آرمان او اخلاق و گسترش اخلاق‌مداری در سطح جامعه است. سپس آنکه نشان می‌دهد این فرد بر روی اخلاق و منش اخلاقی حساسیت و اولویت دارد.»

آیت الله هاشم زاده هریسی می‌گوید: «مرحوم آیت‌الله کنی نه تنها مروج اخلاق بود، بلکه خود در سخت‌ترین شرایط زندگی پایبندیش به انسانیت و اصول اخلاقی را ارزنی فراموش نکرد. او پس از سال‌های انقلاب که در راس امور قرار گرفت همواره عطوفت و رافت را در تمام کارهایش رعایت می‌کرد. بنده به یاد دارم در اوایل انقلاب که شرایط پیچیده و نا به سامان بود، عده ای تندرو ایشان را مورد حتک حرمت و بی‌مهری قرار دادند، اما او مانند همیشه با صبوری و بخشندگی با آنها با مدارا رفتار کرد. آیت‌الله مهدوی کنی با استناد به این آیه شریفه «ان‌الله يدافع عن‌الذين آمنوا» به حمایت و مهر خداوند چشم امید داشت.»

آیت‌الله هاشم زاده هریسی تصمیم‌گیری درباره تعیین ریاست مجلس خبرگان را عجولانه می‌داند و می‌گوید: «اصل موضوع تطهیر و تدفین مرحوم آیت الله مهدوی کنی است. فعلا صحیح نیست درباره انتخاب ریاست مجلس خبرگان صحبتی کرد. مجلس دو نائب رئیس دارد که می‌توانند در غیاب رئیس مجلس، رسیدگی به امور و مدیریت واداره جلسات را انجام دهند.»

وی روند انتخاب ریاست مجلس خبرگان را اینگونه توضیح می‌دهد: «کلیات آن این است که رئیس مجلس را هم در جلسه رسمی مجلس در اسفند ماه می‌توان تعیین نمود. هم اینکه می‌شود با تشکیل یک جلسه فوق‌العاده ریاست مجلس را انتخاب کرد. اما فکر می‌کنم راه‌حل اول منطقی‌تر و محتمل‌تر است. اما تصمیم هیئت رئیسه هر کدام که باشد، قانونی و مورد حمایت اعضای مجلس خبرگان است.»

نماینده مجلس خبرگان با اشاره به روابط میان نمایندگان مجلس مطرح می‌کند: «باید اعلام کنم میان علما و خبرگان هیچ اختلاف و تنشی وجود ندارد. برخی از بیرون از مجلس فکر می‌کنند میان خبرگان درگیری و تنش وجود دارد. اما من به شما می‌گویم اینگونه نیست. به طور مثال زمانی که آیت‌الله مشکینی ریاست مجلس خبرگان را به عهده داشتند، به آیت الله هاشمی رفسنجانی اصرار داشتند که ریاست مجلس را به دست گیرند. اما آیت الله رفسنجانی این درخواست را رد می‌کردند و موکدا به ایشان می‌گفتند: شما وزنه و اعتبار مجلس خبرگان هستید. وجود شما مانند یک مدال و افتخار برای ما است.»

رییس مجلس خبرگان باید مورد مقبول همه اعضا باشد
 
آیت‌الله حسن ممدوحی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز درباره سجایای اخلاقی مرحوم آیت الله مهدوی کنی به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: ایشان شخصیت بارزی بودند که در تمام مراحل زندگی به وظایف خود عمل می‌کردند. هم قبل از انقلاب که با رژیم ستم شاهی می جنگیدند و در ستیز بودند و هم بعد از انقلاب که در هر منسبی که قرار گرفتند به بهترین وجه ممکن کارها را انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: آیت‌الله مهدوی کنی خیلی زیاد مورد علاقه حضرت امام (ره) و همچنین مقام معظم رهبری بودند. حتی در این مدت زمانی هم که با مجلس خبرگان رهبری همراه بودن در تمام مدت هم وظایف را به نحو احسنت انجام می دادند و هم همه نمایندگان خبرگان از حضور ایشان خوشحال و مشعوف بودند. 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری درباره خصوصیات شخصیتی و اخلاقی فردی که به ریاست مجلس خبرگان رهبری می‌رسد عنوان می‌کند: خصوصیاتی که به نظرم می‌آید جانشین ایشان باید از آن برخوردار باشد، مدیریت و اشراف کامل به موضوعات است. همچنین از مقبولیت در میان همه اعضا برخوردار باشد.

آیت‌الله ممدوحی همچنین درباره احتمال برگزاری انتخابات برای تعیین ریاست مجلس خبرگان و زمان احتمالی آن به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: البته من سخنگوی مجلس خبرگان رهبری نیستم، اما به هر حال تا آخر سال فردی که معاون و جانشین ایشان هستند بر سر جای خود می‌مانند. بعد از آن در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد.
 
هاشمی اعتبار مجلس خبرگان است

علی شکوری‌راد نیز درباره ریاست مجلس خبرگان و وضعیتی که بر آن حاکم است به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: ریاست مجلس خبرگان خیلی مهم است. مجلس خبرگان و ریاست مجلس خبرگان از اهمیت زیادی برخوردار است. نباید آن را نادیده گرفت اما خوب قدرت مانور اصلاح‌طلبان در این زمینه خیلی زیاد نیست.

نماینده دور ششم مجلس شورای اسلامی درباره رییس احتمالی مجلس خبرگان مطرح می‌کند: وقتی که فردی مانند آقای هاشمی وجود دارد که ریاستش بر خبرگان به سبب سابقه و اعتبارش متعین است، به قول معروف می‌گویند " شرف المکان بالمکین" (ارزش هر جايگاه به كسي است كه در آن قرار گرفته است) نباید خبرگان سراغ دیگری بروند.  

شکوری‌راد توضیح می‌دهد: زمانی که آقای هاشمی بر صندلی ریاست خبرگان بنشیند این موجب اعتبار یافتن مجلس خبرگان می‌شود. من فکر می‌کنم دریغ کردن اینکه آقای هاشمی رییس مجلس خبرگان باشد اعتبار مجلس خبرگان را تنزل خواهد داد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید با شرایطی که بر مجلس خبرگان حاکم است، اعضای آن  ریاست آقای هاشمی رفسنجانی را قبول می کنند، به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: بله به نظر من آقای رفسنجانی را به عنوان رییس انتخاب می‌کنند. 

شکوری‌راد تاکید کرد: اگر ریاست و وضعیت حاکم بر مجلس خبرگان خوب باشد، با همین شرایط و با همین قانون اساسی می‌توانیم شرایط خوبی را به وجود آوریم. اما اگر شورای خبرگان درست عمل نکند همه چیز به گونه‌ای پیش می رود که در حال حاضر است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین