آفتابنیوز : آفتاب: به گزارش ایسنا، این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون از تصاحب پارکینگ تئاتر شهر و گودبرداری غیراصولی در کنار آن، ساخت ایستگاه مترو در حریم این بنا و بازسازی غیراصولی سال 1386، بهعنوان سه بلایی یاد کرد که در این سالها بر سر این مجموعه آمده است.
او در ادامه به تشریح هریک از این بلایا پرداخت و گفت: اولین بلا وقتی بر سر تئاترشهر آمد که پارکینگ آن تصاحب و به جای آن، سازهای بنا شد. برای ساخت این سازه، گودبرداری غیراصولی در کنار تئاتر شهر انجام شد و با همین گودبرداری غیرحرفهای بود که دیوارهی تئاتر شهر ترک خورد و هنوز هم این ترک وجود دارد. ضمن اینکه این گودبرداری باعث شد زیربنای تئاتر شهر نشست کند که حالا باید به جای آن، بتن تزریق شود.
کیانیان با یادآوری ساخت ایستگاه مترو در حریم مجموعهی تئاتر شهر، افزود: در آن دوره، تمام هنرمندان تئاتر و حتی زندهیاد آقای سمندریان در مجموعهی تئاتر شهر جمع شدیم و از شهرداری و مسوولان مترو خواستیم تا این ایستگاه را در حریم تئاتر شهر نسازند. ما از آنها خواستیم این ایستگاه در ضلع دیگر پارک «دانشجو» ساخته شود و قرار هم بود چنین شود؛ اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و با ساخته شدن این ایستگاه، به زیبایی تئاتر شهر لطمه زده شد.
او خاطرنشان کرد: در آن دوره، هنرمندان تئاتر میتوانستند بهدلیل این بدقولی، شلوغ کنند، اما نکردند و ما خیلی منطقی با این قضیه کنار آمدیم؛ ولی مترو نباید زیر حرف خود میزد.
بازیگر نمایشهای «یک روز خاطرهانگیز از زندگی دانشمند بزرگ وو» و «یادگار سالهای شن» با اظهار تأسف از بازسازی مجموعهی تئاترشهر در سال 1386، توضیح داد: این بازسازی بدون در نظر گرفتن معماری و ساختار بیرونی و درونی تئاترشهر اتفاق افتاد. در واقع، یک طراحی ارزانقیمت و بازاری را به این بنا تحمیل کردند و به وجههی هنری آن ضربه زدند که ضربهای به روح تئاترشهر بود.
کیانیان ادامه داد: درست است که تمام سالنهای پایین تئاتر شهر غیراستاندارد هستند و اگر ریزش کنند یا آتشسوزی در آنجا رخ دهد، این سالنها راه فرار ندارند، اما میتوان راهکار مناسبی برای تعمیرات این مجموعه ارائه کرد.
او با تأکید بر اینکه دولت باید از تئاتر، مرکزیتزدایی کند، اضافه کرد: لازم نیست در یک منطقه، بیشمار سالن نمایش ساخته شود، بلکه دولت هر جایی که بتواند یک سالن بلک باکس بسازد، باید چنین کند. همچنان که در حال حاضر تئاتر در نقاط گوناگون، تماشاخانههایی مانند «مان»، «آو»، «تالار خلیج فارس فرهنگسرای ارسباران»، «تالار شمس موسسه فارسیزبانان» و ... رونق دارند و همهی این سالنها، تماشاگر خود را دارند.
کیانیان با اشاره به از سرگیری تعمیرات در مجموعهی تئاتر شهر افزود: در خبرها شنیده و دیدهام که این روزها مهندسان مشغول تعمیر تئاتر شهر هستند. معتقدم اگر مرکز هنرهای نمایشی این اثر حفاظتشده و ثبت ملی را به شهرداری بسپارد، شهرداری میتواند آن را براساس نقشههایی که تئاترشهر بر مبنای آن ساخته شده، تعمیر و بازسازی کند تا معماری داخلی این بنای هنری حفظ شود. همچنین میتواند آن بخشهایی را که سال 1386 به تئاتر شهر تحمیل شدند و زیبایی آن را خدشهدار کردند، پاک کند و وقتی مجموعه آماده شد، آن را به مرکز هنرهای نمایشی بسپارد.
او با تشریح مزایای واگذاری تعمیرات تئاتر شهر به شهرداری، گفت: با این شیوه هم بودجهای به مرکز هنرهای نمایشی تحمیل نمیشود و مرکز میتواند این بودجه را صرف آبادی گروههای تئاتری کند و هم امکانات سختافزاری و نرمافزاری که شهرداری در اختیار دارد، باعث بهبود وضعیت تئاتر شهر میشود. همچنان که در سالهای اخیر، شهرداری نشان داده که میتواند ساختمانهایی زیبا، درست و اصولی را بسازد، چون هم بودجهاش را دارد و هم امکاناتش را.
بازیگر نمایشهای «بازی استریندبرگ» و «حرفهایها» ادامه داد: من بهعنوان یک تئاتری فکر میکنم دادن مسوولیت تعمیر تئاتر شهر به شهرداری، راه حلی معقول و درست باشد، زیرا تعمیرات تئاترشهر نیازمند اقدام مهمی است. از آنجا که زیربنای این مجموعه نشست کرده، باید به آن بتن تزریق شود و انجام این کار از عهدهی شهرداری برمیآید نه مرکز هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد.
او همچنین پیشنهاد دیگری را دربارهی بهبود وضعیت پارک «دانشجو» ارائه کرد: شهرداری میتواند برای این پارک برنامهریزی کند تا کل فضای این پارک به مکانی فرهنگی متناسب با تئاتر شهر تبدیل شود، نه اینکه فعالیتهای تئاتر شهر و پارک دانشجو مجزا باشند و هیچ تناسبی با هم نداشته باشند، زیرا متأسفانه در حال حاضر در این پارک شاهد اتفاقات غیرفرهنگی هستیم.
کیانیان در پایان سخنانش گفت: میتوان این پارک را به پارک «نمایش» تبدیل کرد؛ آمفیتئاترهای کوچک و روباز با سقفهای متحرک در آن ایجاد کرد که حتی زمستان هم فعال باشند. با این شیوه، شهرداری و مرکز هنرهای نمایشی همکاری و زمینهای ایجاد میکنند تا دانشجویان تئاتر، آثار نمایشی خود مانند پرفورمنس یا دیگر انواع نمایش را اجرا کنند که اگر چنین شود، این پارک به نقطهی تلاقی فرهنگی مرکز هنرهای نمایشی، شهرداری و دانشگاه تبدیل خواهد شد.
رضا کیانیان این روزها مشغول تمرین نمایش «مردی برای تمام فصول» به کارگردانی بهمن فرمانآرا است که از نیمه دوم آبانماه در تالار وحدت به صحنه میرود.