کد خبر: ۲۶۹۳۳۵
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳
با توافق گروه‌های سیاسی؛

توافق در یمن برای تشکیل دولت تکنوکرات/ پیشروی القاعده در "حدیده"

گروه‌های سیاسی یمن توافقنامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن رییس جمهور این کشور و نخست‌وزیر، دولتی تکنوکرات و از شایستگان را تشکیل خواهند داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: یک منبع یمنی به خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که گروه‌های سیاسی یمن از جمله حوثی‌ها و جنبش یمن جنوبی، عبد ربه منصور هادی، رییس جمهور این کشور و خالد بحاح نخست‌وزیر مکلف را برای تشکیل دولت تکنوکرات براساس معیارهایی که در سند صلح و مشارکت ملی بر سر آن توافق شده بود، مامور کردند و همچنین خواهان پایبندی به عدم شکایت از هرگونه دولتی که هادی و بحاح آن را تشکیل بدهند، شدند.

به گزارش منبع مذکور، این توافقنامه پس از گفت‌وگوها و مذاکراتی میان گروه‌های سیاسی یمن صورت گرفت.

در بیانیه گروه‌های سیاسی یمن بر اجرا کردن معیارهای توافق شده بر سر آن از جمله شفافیت، لیاقت و داشتن مهارت‌های لازم برای پست‌های وزارتی و پایبندی برای حمایت از حقوق بشر، حاکمیت قانون و بی‌طرفی در اداره امور کشور تاکید شده است.

در این بیانیه همچنین بر لزوم پایبندی به تمامی بندهای توافقنامه و مشورت و گفت‌وگو میان تمامی شرکا و همچنین عدم اعتراض نسبت به تشکیل حکومت از سوی رییس جمهور و نخست‌وزیر و حمایت کامل از دولت جدید تاکید شده است.

محمد القباطی سخنگوی ائتلاف احزاب اللقاء المشترک در یمن پیشتر اعلام کرده بود که گروه‌های سیاسی یمن طی ساعت‌های آتی توافقنامه‌ای برای تشکیل دولت تکنوکرات امضا خواهند کرد.

در بیانیه احزاب یمنی آمده است: نخست‌وزیر انتخاب وزرای دولت جدید را با مشورت و گفت‌وگو با عبد ربه منصور هادی برعهده خواهد گرفت و ما از رییس جمهور و نخست‌وزیر می‌خواهیم تا دولت تکنوکرات ملی را براساس معیارهای توافق‌شده در سند صلح مشارکت ملی تشکیل دهند.

در این بیانیه زمان تشکیل دولت جدید مشخص نشده است، اما برخی از اعضای حزب‌هایی که در مذاکرات شرکت کرده بودند، اعلام کردند که احتمالا تشکیل دولت طی چند روز یا حدود یک هفته آینده صورت بگیرد.

جمال بن عمر، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن نیز اعلام کرد که براساس توافقنامه احزابی که هیچ‌گونه نماینده‌ای در هیات مشورتی رییس جمهور ندارند، به آنها اجازه داده خواهد شد تا نامزدهایی را برای تصدی پست‌های وزارتی معرفی کند.

وی افزود: پس از آن نخست‌وزیر افراد با لیاقت را برای تصدی پست‌های وزارتی انتخاب خواهد کرد.

حوثی‌ها روز جمعه به رییس جمهور یمن 10 روز مهلت دادند تا دولت جدید را تشکیل بدهد.

به گزارش ایسنا، از سوی دیگر، منابع محلی در یمن اعلام کردند که در حمله افراد مسلح القاعده به یک مجتمع امنیتی در منطقه جبل راس در استان الحدیده واقع در غرب این کشور، 20 نظامی یمنی کشته شده و چند تن دیگر زخمی شدند.

گروه القاعده همچنین 10 تن از شهروندان یمنی را به گروگان گرفت.

به گزارش منابع، افراد مسلح القاعده پس از این درگیری‌ها از منطقه مذکور عقب‌نشینی کردند.

منابع محلی گفتند که اعضای القاعده بر فرمانداری و اداره امنیت وابسته به آن تسلط یافته‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین