آفتابنیوز : آفتاب: مجموعه سه جلدی ' اندیشه های سیاسی اسلام ' تألیف دکتر حسن روحانی ، زیرِ سه عنوان شامل جلد اول : مبانی نظری، جلد دوم : سیاست خارجی و جلد سوم : مسائل فرهنگی و اجتماعی تبویب شده است.
ایرنا به مناسبت ایام محرم و بزرگداشت حماسه کربلا ، به گزینش بخش های مربوط به اندیشه ی سیاسی حول محور عاشورا بر گرفته از جلد اول این مجموعه نموده است.
همان طور که اشاره شد ، در مجلد اول مجموعه اندیشه سیاسی اسلام ، تألیف دکتر حسن روحانی به مبانی نظری نهضت انقلاب اسلامی پرداخته شده است. فصول هشت گانه ی این مجلد که در دو بخش مبانی نظری نهضت اسلامی و مبانی نظری دولت اسلامی تنظیم گردیده را می توان گامی در راستای پژوهش های پدیدار شناختی اندیشه های سیاسی اسلام حول مبانی نظری نهضت اسلامی ( در دوران مبارزات 17 ساله نهضت ) و مبانی نظری دولت اسلامی ( در دوران تأسیس و پویایی آن پس از پیروزی انقلاب) عنوان کرد.
مؤلف در مقدمه کتاب بیان می دارد که ' انقلاب اسلامی پدیداری شگفت انگیز و یگانه است ' و در تبیین این نگاه می نویسد :' از پانصد سال پیش که تفکر سیاسی ماکیاولی ، اندیشه ی جدائی اخلاق از سیاست را تئوریزه کرد ، هر چه جلوتر آمدیم ، با اوضاع مصیبت بار تری مواجه شدیم. گفتمان مدرن به رغم دستاوردهای عظیم فناورانه، نتوانست خوشبختی معهود را به ارمغان آورد . و این ناشی از چیزی نبود جز خلائی که در نفس سیاست مدرن پدید آمده بود ؛ یعنی حبس اخلاق در پشت صحنه ی سیاست. '
دکتر روحانی در همین مقدمه ' اخلاق ' و ' مردم سالاری دینی ' را دو بُعد بنیادین انقلاب اسلامی عنوان می کند که نه تنها در فرآیند شکل گیری نهضت ، بلکه در روند رشد و پویایی دولت اسلامی پس از انقلاب به ویژه در آثار به جای مانده از بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و در ارشادات مقام معظم رهبری به عیان قابل مشاهده اند.
ایشان می افزاید: ' چنین به نظر می رسد که فاصله گرفتن از هر کدام از دو رکن بنیادین انقلاب اسلامی ، به معنای گرفتار آمدن در محبس ِ 'سیاست بدون اخلاق' ، یا سیاهچال 'روش متحجرانه ی دینی' اروپای قرون وسطی ، یا عصر تاریکی ِ 'خلیفه گرائی روحانیون درباری' است؛ و لذا همه شاهد بوده ایم که معمار بزرگ انقلاب اسلامی ، بیش از هر چیز ، بر پرهیز از این پرتگاه ها ، هشدارمان داده است. '
دکتر روحانی از منظر' درون متنی' دینی انقلاب اسلامی را مورد مطالعه قرار داده و با تأمل درباره ی حماسه ی عاشورا به تأثیر این واقعه در بروز جنبش های دینی بعدی که تغییرات اجتماعی وسیاسی وسیعی را در جهان اسلام سبب شده اند ، اشاره کرده است . ایشان در واقع روزهای اولیه سال 61 هجری که شاهد ظهور یک الگوی جنبشی به رهبری سالار شهیدان ، حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) است را درس آموز بسیاری جنبش های تاریخی بعد از آن دانسته است که محرّک این جنبش هاعموماً شرایط ناامید کننده ی اجتماعی ، استبداد رأی حاکمان، رسوبات جاهلی حکّام، انتظارات بحقّ مردم از یک جامعه ی اسلامی و عدم اجرای واقعی احکام و مقررات دینی بوده است.
ایشان در فصل هفتم مجلد اول مجموعه ی اندیشه های سیاسی اسلام ذیل عنوان روحانیت و نظام اسلامی ، به طور مبسوط تر به واقعه ی عاشورا اشاره نموده و بخش دوم ِ این فصل را به موضوع کلی ' فرهنگ عاشورا' اختصاص داده است.
حجه الاسلام روحانی اذعان می دارد که 'عاشورا در طول تاریخ نه تنها برای شیعیان ، بلکه برای همه مسلمانان حیات بخش بوده است. '
ایشان بزرگداشت عاشورا را ' احیای خط راستین اسلام و خط نجات بخش ولایت و زنده کننده خط هدایت ' قلمداد نموده و در ادامه افزده اند :' کربلا و عاشورا همواره جهت بخش و راهنمای حرکت مسلمانان در طول تاریخ بوده و مسلمانان آزادیخواه ، جهاد ، مقاومت ، ایثار ، عزت ، پایمردی و صدها درس دیگر را از کربلای حسین بن علی (ع) آموخته اند. '
مؤلف در ادامه ی همین فصل به عاشورا و انقلاب اسلامی پرداخته و ضمن اینکه امام خمینی (ه) را 'زنده کننده عاشورا و نهضت عاشورا ' دانسته، می افزاید: ' امام بزرگوار حیات جدیدی به تاریخ کربلا داد. او به ما آموخت که چگونه از تاریخ کربلا بیاموزیم و چگونه عاشورا را برای خود و جامعه ی خود و امت اسلامی الگو سازیم. امام راه و چگونگی بهره برداری و استفاده از این تاریخ را به ما آموخت. سخنرانی معروف حضرت امام که بت استبداد زمان را شکست ، سخنرانی غروب عاشورا در سال 1342 ، در مدرسه فیضیه بود.'
ایشان عاشورا و نهضت کربلا را ، فرصتی مغتنم جهت آشنایی همه ی اقشار مردم با احکام نورانی اسلام عنوان می کند و می گوید : ' حیات حوزه ها هم مرهون عاشورای امام حسین (ع) است. '
رئیس دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران ، در سطور پایانی این بخش مجدداً از امام راحل (ره) و نقش ایشان در احیای نهضت حسینی یاد می نماید و بیان می دارد : ' امام به ما یاد داد که چگونه درس های عاشورا و کربلا را بیاموزیم و آن را برای جامعه ی خود نجات بخش سازیم و چگونه عاشورایی، کربلائی و حسین وار زندگی کنیم. امام این راه را به ما آموخت و با همین آموزش بود که توانستیم در انقلاب به پیروزی برسیم. بی تردید در ماه های اوج مبارزه در سال 1357، محرم و صفر ، تاسوعا و عاشورا و یاد امام حسین (ع) بود که توانست ما را به پیروزی برساند. عاشورا بود که روحیه ی جهاد ، مقاومت و ایستادگی مردم را در مقابل رژیم استبدادی به اوج خود رساند و نهضت ما را پیروز کرد.'
مجموعه ی سه جلدی اندیشه های سیاسی اسلام تألیف دکتر حسن روحانی ، توسط انتشارات کمیل به طبع رسیده است.