کد خبر: ۲۷۱۰۱۲
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹

مسعود مرادی پس از گذشت 4 سال از دربی 69/گل پرسپولیس در آن بازی درست بود!

داور سابق بین‌المللی فوتبال ایران گفت: در دربی 69 می‌خواستم گل پرسپولیس را صحیح اعلام کنم اما پرچم کمک داور مانع از این کار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:‌ فارس نوشت: مسعود مرادی داور بین‌المللی سابق فوتبال ایران است که اکنون نیز در عرصه نظارت داوری در آسیا حضوری فعال دارد.

این داور که زمانی هم عنوان برترین داور آسیا را به خود اختصاص داد دو بار در بازی استقلال و پرسپولیس حضور داشته است. یک بار در دربی 69 که قضاوت مسابقه را بر عهده داشت و بار دیگر که به عنوان داور چهارم روده‌مونته ایتالیایی در دربی پایتخت حاضر بوده است.

مسعود مرادی در رابطه با این مسابقه گفت‌وگویی به شرح زیر انجام داده است:

شما دربی را سوت زدید که استقلال در آن بازی پیروز شد؟

بله،‌ در آن مسابقه استقلال با گل دقیقه 90 فرهاد مجیدی به پیروزی رسید و من هم چند ماه بعد از قضاوت این مسابقه از داوری خداحافظی کردم.

چرا اکثر داوران بعد از قضاوت در دربی از داوری خداحافظی می‌کنند؟ مظفری‌زاده هم بعد از دربی خداحافظی کرد.

البته مظفری‌زاده در پایان بازی از داوری خداحافظی کرد اما من چند ماه بعد این کار را انجام دادم. کمیته داوران در زمان ریاست مسعود عنایت قضاوت این بازی را به من سپرد و آنها می‌دانستند که من همان سال قرار است از داوری خداحافظی کنم. قبل از من هم داورانی ایرانی این بازی را به خوبی سوت زدند. داورانی مثل ترکی،‌مظفری‌زاده و ... .

قضاوت دربی با بازی‌های دیگر چه تفاوتی دارد؟

اگر داوری بگوید قضاوت در دربی با قضاوت در سایر مسابقات لیگ تفاوت ندارد راستش را نگفته است. قضاوت دربی با سایر مسابقات بسیار فرق می‌کند. داوری که می‌خواهد این بازی را سوت بزند باید سالها در میادین مهم حضور داشته و از تجربه زیادی برخوردار باشد.او باید از نظر روحی و روانی در شرایط خوبی باشد و نباید عصبانی شود و باید به مسابقه آرامش بدهد. این بازی به هیچ عنوان مثل سایر بازی‌های دیگر نیست.

شاید به همین خاطر بود که مدتی این بازی را داوران خارجی قضاوت می‌کردند.

اکنون قضاوت در دربی نسبت به گذشته آسان‌تر شده است. اکنون دیگر جا افتاده که این بازی را داوران ایرانی سوت بزنند که باید از دو تیم استقلال و پرسپولیس تشکر کنیم که زمینه حضور مجدد داوران ایرانی را در دربی فراهم کردند. پیش از این از داوران آسیایی استفاده می‌شد و وقتی دیدیم که خیلی به این مسئله به سود داوری ما در آسیا نیست به سراغ داوران اروپایی رفتیم.

داوران اروپایی و آسیایی هم در این بازی اشتباهات تأثیرگذار داشتند؟

بله، داوران خارجی هم اشتباه داشتند و خوشحالم که اکنون دو تیم پذیرفته‌اند که داور ایرانی این بازی را سوت بزند.به هر حال قضاوت خالی از اشتباه نیست. ابهران در سال 74-73 این بازی را قضاوت کرد و پس از آن اخوان در بازی‌های بدون تماشاگر دربی را سوت زد و بعد از آن دیگر بازی به داوران خارجی رسید.

چرا استفاده از داوران آسیایی در دربی به ضرر بازیکنان ما بود؟

زیرا وقتی مهم‌ترین بازی داخلی ایران را داوران آسیایی سوت می‌زدند و یا حتی داوران اروپایی آن را قضاوت می‌کنند این مسئله نمی‌تواند خیلی خوشایند باشد و AFC دیگر نگاهش به داوران ما خوب نمی‌توانست باشد.

داوران سرشناس اروپایی برای این بازی به ایران آمدند؟

بله، مارکوس مرک، ساندرو پل و روده‌مونته ایتالیایی از جمله این داوران بودند. من در یک دربی هم داور چهارم روده‌مونته ایتالیایی بودم اما ساندرو پل هم با آن همه اعتبارش در این بازی اشتباه داشت. به هر حال جای خوشحالی است که اکنون داوران ایرانی دربی را قضاوت می‌کنند.

انتخاب داور چهارم دربی هم حساسیت زیادی دارد؟

بله، داور چهارم هم باید شناخت و مدیریت خوبی داشته باشد و آمادگی حضور در میدان را در دربی داشته باشد.زیرا ممکن است داور دچار آسیب‌دیدگی یا پیچیدگی مچ پا شود بنابراین او باید خودش را آماده حضور در این مسابقه کند.

 شما زمانی که داور چهارم روده‌مونته‌ بودید آمادگی قضاوت در دربی را داشتید؟

بله، به هر حال من داور بین‌المللی بودم و در کنار این داوران ایتالیایی حضور داشتم و می‌توانستم بازی را قضاوت کنم.

برخی از تماشاگران می‌گویند داوران طرفدار یک تیم به خصوص هستند. مثلا می گویند محسن ترکی استقلالی است یا سعید مظفری‌زاده پرسپولیسی بود. آیا واقعا داوران حامی تیم خاصی هستند؟

من اعتقادی به این مسئله ندارم.داوران کاملا بی‌طرف هستند. علت اینکه برخی از تماشاگران داوران را رنگی می‌بینند درصد اشتباه آن داوران به نفع یا ضرر یک تیم در یک فصل است که این ذهنیت را برای هواداران به وجود می‌آورد. من سال‌ها در فوتبال قضاوت کرده‌ام و معتقدم که همه داوران بی‌طرف هستند اما اشتباهات آنها گاهی اوقات ذهنیت‌هایی را به وجود می‌آورد.

اما این مسئله بیشتر از ذهنیت است. مثلا باشگاه استقلال اعلام کرده که نمی‌خواهد علیرضا فغانی برایش سوت بزند؟

به عقیده من نباید چنین اتفاقی رخ بدهد. ما برای داوران‌مان هزینه می‌کنیم تا در آسیا شناخته شوند و به سطح داورانی مثل فغانی برسند. اینگونه رفتارها زیبنده داوری نیست. اکنون وقتی می‌بینیم در لیست داوران بین‌المللی افرادی مثل دکتر بیژن حیدری وجود دارند این مسئله می‌تواند به داوری ما شخصیت و اعتبار بیشتری بدهد. نباید با سرمایه‌های داوری ما اینگونه برخورد شود.

خود شما طرفدار استقلال هستید یا پرسپولیس؟

من طرفدار تیم داوری هستم.

هواداران شما را طرفدار کدام تیم می‌دانستند؟

نمی‌دانم باید از آنها پرسید.

 دربی که شما سوت زدید یک گل پرسپولیس مردود اعلام شد.

بله در آن مسابقه کمک‌داور من یک اشتباه تأثیرگذار داشت. وقتی محمد نوری گل زد من می‌خواستم گل او را درست اعلام کنم که دیدم پرچم کمک داورم یعنی مرتضی کریمی به نشانه آفساید بالا رفته است و در چنین صحنه‌ای داور نمی‌تواند نظر کمکش را رد کند. من قبل از آن بازی به کمک‌هایم گفتم دربی جای اشتباه نیست و نتیجه بازی برای هر دو تیم حیثیتی است. شاید دو تیم اگر در بازی‌های دیگر به خاطر مشکلات داوری امتیازات را از دست بدهند اعتراضی نکنند اما دربی شرایطش فرق دارد.

چه توصیه‌ای به داور دربی دارید؟

داور باید با تمرکز و آرامش کامل در میدان حاضر شود و از هم‌اکنون داور دربی مشخص باشد یعنی اینکه کمیته داوران بداند که چه داوری قرار است این مسابقه را سوت بزند. داور نباید استرس داشته باشد.

بهترین گزینه برای قضاوت دربی 79 کدام داور است؟

اجازه بدهید که من اسم نبرم اما بر خلاف نظر برخی که می‌گویند داوران زیادی داریم که می‌توانند دربی را سوت بزنند باید بگویم که اینگونه نیست و دربی دوم آذر را فقط سه داور ما می‌توانند سوت بزنند و آنها در شرایط خوبی قرار دارند.

 تأثیر تماشاگران بر روی داور دربی چیست؟

حضور صد هزار تماشاگر می‌تواند روی داور فشار روانی زیادی ایجاد کند به همین خاطر است که می‌گویم داور باید از نظر روحی و روانی هم در شرایط خوبی باشد.

نتیجه دربی را پیش‌بینی می‌کنید؟

امیدوارم نتیجه بازی هر چه باشد به گونه‌ای رقم بخورد که داور در آن اشتباه تأثیرگذاری نداشته باشد و دو تیم و تماشاگران از داوری حمایت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین