کد خبر: ۲۷۲۲۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۸۴ - ۱۷:۳۲

انتقادها عليه سرمربي تيم فوتبال ژرمن ها همچنان ادامه دارد

آفتاب‌‌نیوز : به نقل از نشريه گاردين،‌ كلينزمن كه آمريكا را به عنوان محل زندگي خود انتخاب كرده هفته گذشته به سرزمين مادري اش برگشت تا ماموريت خود را در رهبري تيم ملي آلمان در يك نمايش آبرومندانه در جام جهاني كه تابستان سال آينده در آلمان برگزار مي شود، ادامه دهد.
از آنجاييكه انتظارات زيادي از او مي رود اما در آخرين نظر سنجي انجام شده 15 درصد آلماني ها بر خلاف نظر كلينزمن كه مي گويد "پرچم تيم ملي آلمان را در بلندترين نقطه جام جهاني به اهتزاز در خواهد آورد"،‌ معتقدند كه تيم ملي فوتبال آلمان در گروه خود راه به جايي نخواهد برد.
گاردين در ادامه گزارش خود انتخاب كلينزمن به عنوان سرمربي تيم ملي آلمان را در نوع خود يك ريسك مي داند چرا كه پيش از اين انتخاب،‌ افرادي چون اوتمار هيتسفيلد و جاپ هنگز (برندگان مسابقات ليگ آلمان) و اتوري هاگل (برنده جام يورو 2004 همراه با تيم ملي يونان) از پذيرش اين پست مهم سرباز زدند. بنابر اين كلينزمن درآن زمان يك انتخاب خطرناك و ريسكي بزرگ بود.
پس از روي كار آمدن كلينزمن او به دنبال اطلاحات بنيادي در تيم رفت و توانست نظر مسئولان فدراسيون فوتبال آلمان (DFB) را كه پيشرو سبك خاصي براي نظم و تربيت تيم است، جلب نمايد.
وي كه امروز به يك دورگه آمريكايي و آلماني تبديل شده، قصد دارد با انجام تمرينات روحي و رواني تيمي بسازد كه بتواند در جام جهاني حرف هاي زيادي براي گفتن داشته باشد.
با اين حال كلينزمن مخالفان زيادي را پيش روي خود مي بينيد. به عنوان مثال لوتار ماتئوس كاپيتان اسبق تيم ملي فوتبال آلمان برخورد سختي با او كرد، به طوري كه هيچ كس تاكنون چنين رفتاري را از او نديده بود.
ماتئوس در ستون روزنامه خود به شدت به كلينزمن حمله كرده و يادآور شد كه "او و دستيارش اوليور بيرهوف هيچ تجربه‌اي براي سرپرستي تيم ملي ندارند و همين مساله مشكلات تيم را دوچندان خواهد كرد؛به ياد بياوريد كه كلينزمن همان بازيكني است كه در تيم ملي تفرقه مي‌انداخت و مردم در خصوص اين بازيكن نظر خوبي نداشتند."
از سوي ديگر نشريه مصور "بيلد" نيز به جمع منتقدين كلينزمن اضافه شد و يك روز بعد از بازي رقت انگيز آلمان با تيم ملي فوتبال چين (يك بر صفر آلمان برنده شد) با چاپ عكسي از او كه در حال دويدن در ساحل بود،‌ نوك تيز انتقادات خود را متوجه اين مربي آلماني كرد.
با اين حال كلينزمن بدون توجه به حملاتي كه متوجه اوست،‌ همچنان به پياده كردن ايده و تفكر خود در تيم ملي فوتبال آلمان مي پردازد.
نشريه گاردين در اين باره مي نويسد: "كلينزمن تحت تاثير هيچ كس قرار نمي‌گيرد. او يك خودپسند بزرگ است اما شما به يك خود پسند بزرگ احتياج داريد تا تيم‌ ملي آلمان را براي سال آينده آماده كند. او مايل است كه زمان بيشتري را در سال 2006 در سرزمين مادري‌اش بگذارند".
خود كلينزمن در اين باره مي گويد: "از ابتدا كه پيشنهاد اين شغل را گرفتم اين موضوع را روشن كردم كه تنها در صورتي كار خواهم كرد كه اختيار تام براي ساختن تيم ملي داشته باشم. من تعهد خواستم چون تجربه مربيگري نداشتم. من نسبت به همه چيز ديد متفاوتي دارم و خارج از محدوده و كليشه فكر مي‌كنم؛ من متخصصان زيادي از رشته‌هاي مختلف جمع كرده و در قالب يك تيم در آوردم تا بتوانم تيم ملي را در جام جهان در مسير درست قرار دهم".
كلينزمن حتي در مورد روش‌هايي كه اتخاذ مي كند، متعصب است. او در اين باره مي گويد: "شايد سنت گرايان فكر مي‌كنند كه اين يك كار تازه‌ي بي‌ارزش است. اما بازيكنان از اين روش‌ها استقبال كردند مثلا ميشائيل بالاك - يكي از بازيكنان مطرح امروز آلمان - مي‌گويد، كليزمن تصميماتي مي‌گيرد كه به مذاق هر كسي خوشايند نيست اما او مي‌تواند بسيار خوب در مورد افكارش بحث كند تا نتيجه را به نفع خود تمام كند. تاكنون با كمتر مربي برخورد داشتم كه تا اين حد از نقاط مثبت برخوردار بوده و بتواند ديگران را تحريك كند. او از ويژگي هاي بارز و منحصر به فردي برخوردار است كه خيلي از مربيان هرگز به آن دست پيدا نخواهند كرد.
كلينزمن مي‌گويد ما بايد از تيم‌هاي بزرگي حاضر به عنوان مثال در ليگ فرانسه - جايي كه سرعت بازي بسيار بالاست - تاثير بگيريم تا بتوانيم با آنها مبارزه كنيم.
وقتي كه ما تازه اين كار را شروع كرديم، گفتيم كه نيازمند فلسفه اي جديد براي بازي كردن هستيم. برزيلي‌ها روشن خاص خودشان را دارند، در هلند مدرسه‌ فوتبالي است كه ما هميشه آن را تحسين كرده ايم اما هرگز اين قدر شجاعت نداشتيم كه بگوئيم بياييد اين كارها را در آلمان هم انجام دهيم. شايد خيلي مغرور بوديم اما اكنون به جايي رسيديم كه مي توانيم به صراحت بگوئيم كه فوتبال بايد سريع، تك ضرب و پر برخورد باشد.
كليزمن با دفاع‌هايي كه ميل به حمله دارند، ستارگان خط مياني و دو نوك حمله خود تضمين داده است كه گل‌هاي زيادي را در جام جهاني به ثمر خواهد رساند اما "اوليور كان" دروازه بان با تجربه آلمان ها نظر ديگري دارد و مي‌گويد: به طور حتم اين روش جواب نخواهد داد. ما بايد هيچ باختي نداشته باشيم تا حريفان دوباره به ما اعتبار و ارزش خاصي بدهند، ما بايد تاكتيك قوي "يورگن" را با دفاعي قوي مخلوط كنيم.
در اين باره مشكل بزرگي براي كليزمن به وجود آمده است چرا كه بيشتر مدافعان وي از تجربه‌ي كمي برخوردارند و بايد در اين رويداد بزرگ (جام جهاني) با مهاجمان قدرتمندي همچون تيري هانري، رونالدينيو، آندري شوچنكو، وين روني و....مواجه شوند.
كلينزمن احساس مي‌كند كه اكنون زمان مناسب براي تغييرات است و مي گويد: اين جام جهاني براي ملت ما اهميت فراواني دارد، به اين دليل كه اولا از چهره‌هاي جوان استفاده مي‌شود در ثاني برلين به مركز توجه در اروپا و جهان تبديل خواهد شد.ما در مرحله تغييرات هستيم و اين رويداد بزرگ ورزشي به ما فرصت مي دهد كه به تمامي زوايا نگاه كنيم.
با وجود اينكه آلمان در جام جهاني 2002 به فينال رقابت‌هاي رسيد، 15درصد افكار عمومي آلمان معتقد است كه در اين تورنمنت تيم آلمان نخواهد توانست به نتايج لازم دست يابد.
با اين حال فدراسيون فوتبال آلمان از عملكرد كلينزمن راضي بود كه قرارداد وي را تمديد كرد، قرار دادي كه فقط تا پايان اين جام جهاني اعتبار دارد. انعقاد قرارداد اخير بيرهوف شايد تائيدي بر اين موضوع باشد، اما با توجه به شرايط ويژه اخلاقي كلينزمن هيچ چيز قابل پيش بيني نيست اما آيا اين اولين و آخرين سمت او در پست سرمربيگري فوتبال خواهد بود؟


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین