کد خبر: ۲۷۳۴۸۵
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۹
هیچ کلیمی ایرانی علاقه ای به ترک میهنش ندارد

تحلیل هرکیمرتلگرام از وضعیت فعلی یهودیان در ایران

بیش از یک هزار کلیمی ساکن سرتاسر ایران هفته گذشته برای حضور در مراسمی مذهبی در شهر تاریخی یزد گردآمدند. همانند سایر مناسک مذهبی کلیمیان در دیگر شهرها در این مراسم نیز مردان کلیمی حضور یافته "یارمولک" (عرقچین) هایی بر سر داشتند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: هرکیمرتلگرام می‌نویسد: ایران بیش از سه هزار سال خانه کلیمیان بوده است. فارغ از کلیمیان ساکن سرزمین های اشغالی، در خاورمیانه ایران یکی از دیرپاترین کشورها بوده که کلیمیان در آن سکونت داشته اند. با این حال، در سال های گذشته عقاید کلیمی ها به طور مداوم از سوی برخی مقام ها مورد انتقاد قرار گرفته بود اکنون اما در دوره ریاست جمهوری "حسن روحانی" رییس جمهوری میانه روی ایران شرایطی فراهم شده که کلیمیان بیش از گذشته مورد پذیرش قرار گرفته اند.

به گزارش آفتاب، سایت تدبیر24 در ادامه نوشته است:"همایون سمیاه" رهبر انجمن کلیمیان تخران در این باره می گوید:"دولت به خواسته ها و گلایه های ما گوش می کند. مشاوره های ما با مقام های دولتی یک گام مهم رو به جلوست. این در حالیست که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد هیچ کس به خواسته های ما توجهی نمی کرد گویی که گوش شنوایی وجود نداشت."

اکثرجمعیت 77 میلیونی ایران را مسلمانان شیعه تشکیل می دهند و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی شریعت اسلامی در ایران اجرا می شود. پس از انقلاب بسیاری از کلیمیان از ایران مهاجرت کردند. امروز جمعیت کلیمیان مقیم ایران بیش از 20 هزار نفر تخمین زده می شود.

در ادامه تحلیل وضعیت کلیمیان این سایت می افزاید : در دوره زمامداری احمدی نژاد تکرار اظهارات او در این باره که "هولوکاست" یک افسانه است و حتی حمایت او از برگزاری نشستی در سال 2006 میلادی و زیر سوال بردن نسل زدایی کلیمیان باعث نگرانی و نارضایتی کلیمیان شد. یک مقام پیشین ایران نیز پیش تر کلیمی ها را مسبب اصلی افزایش تجارت مواد مخدر و قاچاق آن دانسته بود.

با این حال، از سال گذشته و پس از دردست گیری زمام امور توسط روحانی، کلیمی ها می گویند که حمایت بیش تری را از دولت ایران کسب کرده اند. دولت روحانی اجازه داده تا مدارس کلیمیان در روز شنبه که روز استراحت و تعطیلی مذهبی آنان محسوب می شود تعطیل باشند. هم چنین روحانی شخصا 400 هزار دلار کمک به یک بیمارستان خیریه کلیمیان در تهران اختصاص داد و سال گذشته تنها نماینده حقوقدان کلیمی را با خود در سفر به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد همراه کرد.

"مهوش کهن" بانویی کلیمی که برای زیارت از شیراز به یزد آمده درباره تغییر شرایط در ایران می گوید:"در دهه 80 میلادی ما می ترسیدیم. ما احساس می کردیم بر روی مان فشار وجود دارد. اکنون به هیچ وجه نگرانی های پیشین را نداریم. ما احساس امنیت می کنیم و از آزادی هایی که وجود دارد لذت می بریم. در گذشته، رژیم اسرائیل در تلاش بود تا با وعده ارائه مسکن و سایر مشوق ها کلیمیان ایران را تطمیع کرده و به مهاجرت از ایران متقاعد کند. با این حال، اکنون چنین وضعیتی وجود ندارد. کلیمیان ایرانی در وضعیت بهتری به سر می برند و شرایط شغلی بهتری دارند. در نتیجه، هیچ کلیمی ایرانی علاقه ای به ترک میهنش ندارد."

انتشار پیام توئیتری منسبوب به صفحه شخصی حسن روحانی که در آن عید "روش هاشانا" (عید سال نوی عبری) به کلیمیان تبریک گفته شده بود نشان از تغییر فضا در ایران نسبت به کیلیمان داشت. با این حال، شبکه دولتی ایران هنوز هم برنامه هایی را پخش می کند که نسبت به کلیمیان دید مثبتی ندارد.

بانوی کلیمی در آرامگاه یکی از فقهای مشهور کلیمی در یزد ضمن تحسین بهبود فضای ایجاد شده در قبال کلیمیان توسط دولت ایران می گوید:"ما در اینجا جمع شده ایم تا به نیایش بپردازیم و یهودی بودن مان را جشن بگیریم. ما افتخار می کنیم که آزادانه می توانیم به اجرای مناسک مذهبی مان بپردازیم."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین